Nina 83 och andra foderexperter

F

Frågetecken

Liten fundering: Eftersom jag har min häst uppstallad, så sköter jag ej om utfodringen. Hästarna får dessutom hö 2 ggr/ dag i hagen. Hur skall man då kunna veta hur mkt mat min häst får i sig? Chansen är ju rätt stor att han får mer eller mindre än vad han skall ha eftersom han inte är själv i hagen?! Och vad jag förstår så är det ju kvoterna väldigt känsliga för rubbningar på 1 kilo hit eller dit?! Hur skall man gardera hästen? :confused: :confused:
 
Det beror ju på värdena i höet. Är kvoten på höet runt 6 eller högre så är det ingen fara, om hästen blir tjock är det ju bara att sänka MJ med hjälp av krafftfodret.

Är kvoten i höet däremot väldigt låg (under 5 kanske) är det mindre bra.

mvh Jessica
 
Skulle jag vara dig så skulle jag fråga hur mycket hö som lägs ut i hagen 2ggr/dag. Förmodligen lägger den som utfodrar ute höet i olika högar och en häst kan ju inte äta från samma hög samtidigt och då garderar man att hästarna får i sig hö. Sen dör ju inte hästarna av att få nåt kg hö extra. Titta på din häst. Ser den ut att behöva mer kraftfoder? Är den pigg och glad? Eller ser den ut att vara trött och hungrig. I så fall ökar du på kraftfodret. Det folk ofta glömmer är att hästar är grovfoderätare och den största delen av fodret man ger är just hö. Klura ut hur mycket hö din häst få i sig och utfodra kraftfoder efter det.
 
Jo, visst är kvoterna känsliga men å andra sidan så är foderstater ungefärliga och hövågar aldrig exakta de heller(tänk dig tre mål mat där alla tre råkar bli 0,5 kg fel, det blir 1,5 kg om dan det) man räkanr ju förvisso mycket för kvoterna, men å andra sidan mycket för att se om behovdet av mineraler är täckt också... Så du behöver nog inte oroa dig och du vet ungefär hur mycket de slänger ut i hagen om dán så är det ändå vits att räkna på foderstaten, tycker jag i alla fall.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 767
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: exotic
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 613
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp