Nivå på ehrlichia-titer

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare md5krist
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 130
M

md5krist

Hur snabbt kan man förvänta sig att titer för ehrlichia sjunker? En av våra hästar hade i augusti titer 1:640, dock ingen aktiv infektion enligt bakteriologiska prover.
Har tagit ett nytt prov nu och då låg titern på 1:140, vilket ju fortfarande är långt över gränsvärdet. Men det kanske tar lång tid på sig att sjunka från en hög nivå om de varit utsatta för smittan?

Går titern någonsin ner till nollnivå och hur lång tid tar det?

Ska ringa lämplig vet. och diskutera det hela, men tänkte höra om någon här vet först.

Sv: Nivå på ehrlichia-titer

md5krist skrev:
Hur snabbt kan man förvänta sig att titer för ehrlichia sjunker? En av våra hästar hade i augusti titer 1:640, dock ingen aktiv infektion enligt bakteriologiska prover.
Har tagit ett nytt prov nu och då låg titern på 1:140, vilket ju fortfarande är långt över gränsvärdet. Men det kanske tar lång tid på sig att sjunka från en hög nivå om de varit utsatta för smittan?

Går titern någonsin ner till nollnivå och hur lång tid tar det?

Ska ringa lämplig vet. och diskutera det hela, men tänkte höra om någon här vet först.

Var den verkligen 1:140? Titertalet talar ju om hur många ggr man spätt blodet och fortfarande funnit titrar. Och erlichios så mättes den iaf förr i tal delbara med 40. Dvs 1:40, 1:80, 1:160 osv, dvs du får en fördubbling hela tiden. Mest nyfiken om de ändrat metod nu?

Den går ner till noll, men det kan ta lååååååååång tid. HUR lång vet man faktiskt inte när det gäller häst, men på hund vet man att den kan kvarstå i uppemeot ett år.

Men har du en sjunkande titer har du ju en inaktiv infektion, så var glad.

Att titern kan kvarstå länge är fö en av anledningarna att man eg inte bara ska ta ett prov, eller enbart titta på titern när man ställer diagnos. Den säger nämligen inte om hästen är påverkad eller ej.. Många (de flesta?) hästar klarar ju av erlichios själv, men om du då tar blodprov kan den ha kvarstående titer fast den inte är sjuk/påverkad av/i erlichios/borrelia.

Min valack var efter 10 månader nere i noll, då hade han 1:160 innan behandling (dvs inte så hög, men ihop med hans symptom som det inte gick att finna annan orsak till, eller ens lyckas behandla bort/påverka så behandlades han.Och blev som ny!)

Tack för svaret.
Nej, du har rätt, 1:160 var det ju det stod.

Ja, då kanske det inte är så mycket att oroa sig för då. Hon hade ju som sagt inte någon aktiv infektion i somras heller (inte när vi tog provet åtminstone). Men hon var allmänt hängig och trött så vi testade för allt möjligt. Det visade sig att hon hade väldigt låga värden på vita blodkroppar, så det var väl något virus, även om vi aldrig kunde identifiera vilket. Men det var ok i höstas och var fortfarande ok nu, och är det så med ehrlichia-titern så är ju allt frid och fröjd då. :)

Det kan ta ett år för titern att gå ner. Och då kan det komma en ny ehrlichiabärande fästing som gör att titern går upp igen. Men de allra flesta blir inte sjuka utan titern är bara ett tecken på att immunsystemet aktiverats.

Lånar din tråd.

Men om titern går upp mellan två prov då, är det tecken på att infektionen är aktiv?

Min hade 1:320 i första provet och behandlades då, han hade andra symtom också. Vid andra provet som togs 3 mån senare var titern 1:640. Vet ansåg att han var okej och vidare behandling var inte aktuell.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan... 9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 004
Senast: Badger
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 173
Senast: Mia_R
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 816
Kropp & Själ Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata... 21 22 23
Svar
451
· Visningar
32 940
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka