Nivåer Ridskola

TheRedLightning

Trådstartare
Jag har börjat fundera mer på det här med olika nivåer på ridskola, då jag i helgen var på en värdinnedag i stallet. Där gick de igenom igenridningar. Grupperna är indelade i 1-5 samt J (junior) och V (vuxen), de som ville rida igen kunde endast göra det på samma nivå som deras egen grupp eller lägre. T ex. en V3 kan rida igen i en J3 grupp eller V/J 1-2, inga konstigheter om det var J eller V på grupperna så länge nivån är densamma som i den vanliga gruppen.
Logiskt och inga konstigheter där.

Det som fått mig att börja fundera är vilken nivå jag själv faktiskt befinner mig på. Gruppen jag rider i just nu är en 3-4, gruppen i sig är inget problem. Även om vi rider lättare övningar kan jag t ex fokusera på att få hästen i form osv.
Det började med att jag pratade med en tjej som rider i en 5:a och det framkom att vi är väldigt lika i vår ridning, känner även andra som rider i den gruppen, som jag också känner mig likvärdig med.

Nyfiken som jag är började jag googla för att finna svar vad det är man bör kunna på de olika nivåerna för att få ett hum vart jag egentligen befinner mig. Hittade många olika svar från olika ridskolor, försökte hitta något gemensamt från Svenska Ridsportsförbundet om de hade någon "guide" eller liknande. Finns det någon gemensam nämnare?

Detta är mest för min egen nyfikenhets skull, bryr mig inte om jag nu rider i en grupp med lägre nivå än där jag själv befinner mig.
Det viktigaste för mig är individerna i gruppen snarare än nivån. I den gruppen jag rider i nu funkar vi alla väldigt bra ihop och har väldigt roligt på våra lektioner. :)

Men kan ändå inte låta bli att vara lite nyfiken om olika nivåer.
 
Jag har börjat fundera mer på det här med olika nivåer på ridskola, då jag i helgen var på en värdinnedag i stallet. Där gick de igenom igenridningar. Grupperna är indelade i 1-5 samt J (junior) och V (vuxen), de som ville rida igen kunde endast göra det på samma nivå som deras egen grupp eller lägre. T ex. en V3 kan rida igen i en J3 grupp eller V/J 1-2, inga konstigheter om det var J eller V på grupperna så länge nivån är densamma som i den vanliga gruppen.
Logiskt och inga konstigheter där.

Det som fått mig att börja fundera är vilken nivå jag själv faktiskt befinner mig på. Gruppen jag rider i just nu är en 3-4, gruppen i sig är inget problem. Även om vi rider lättare övningar kan jag t ex fokusera på att få hästen i form osv.
Det började med att jag pratade med en tjej som rider i en 5:a och det framkom att vi är väldigt lika i vår ridning, känner även andra som rider i den gruppen, som jag också känner mig likvärdig med.

Nyfiken som jag är började jag googla för att finna svar vad det är man bör kunna på de olika nivåerna för att få ett hum vart jag egentligen befinner mig. Hittade många olika svar från olika ridskolor, försökte hitta något gemensamt från Svenska Ridsportsförbundet om de hade någon "guide" eller liknande. Finns det någon gemensam nämnare?

Detta är mest för min egen nyfikenhets skull, bryr mig inte om jag nu rider i en grupp med lägre nivå än där jag själv befinner mig.
Det viktigaste för mig är individerna i gruppen snarare än nivån. I den gruppen jag rider i nu funkar vi alla väldigt bra ihop och har väldigt roligt på våra lektioner. :)

Men kan ändå inte låta bli att vara lite nyfiken om olika nivåer.
Det finns inget rikstäckande system för gruppindelningar på ridskolor, utan varje ridskola får hitta ett system som passar för dem. Därför ser det olika ut överallt, och högsta nivån skiljer sig ganska mycket åt mellan olika ridskolor.
 
Jag kollade nu på ridskolorna i min närhet. Alla jag tittade på delar in nivåerna på olika sätt. En del har med vad ryttaren ska kunna både i ridning och hantering/skötsel/omvårdnad i nivåindelningen, andra enbart ridningen. Jag kollade runt en del innan jag började rida och någon gemensam indelning finns inte. En del ridskolor i Sverige verkar dock utgå från olika ryttarmärken när det gäller nivåindelning.

För min del spelar det mer roll att gruppdeltagarna är på ungefär samma nivå och att man trivs att rida ihop. Men jag har hoppat upp en nivå sen jag började rida. Frågade ridläraren om det skulle fungera att gå upp en nivå (den gruppen red på en tid som skulle fungera bättre rent praktiskt). Innan jag hoppade upp en nivå red jag på den ”övre delen” av den kunskapsnivån som jag tidigare varit på.

När jag rider igen bryr jag mig sällan om nivån gruppen. Fördelen med att ha gått upp en nivå är att utbudet av extra kurser ökat och möjligheterna att hitta igenridningstid blivit bättre. Men när jag bokar in mig på igenridning eller kurs, väljer jag mer utifrån ridlärare jag fungerar bättre/sämre med än om det är på nuvarande gruppens nivå.
 
Många använder sig av Ridsportförbundets ryttarmärken som nivåguide, och det är väl egentligen det enda kunskapssystemet man kan titta mot om man vill jämföra.

Där jag har ridit har det förvisso varit nivåindelningar (baserat på ovan nämda system hos alla, om jag minns rätt) men det är inte hugget i sten.

Man kanske rider i en grupp på en viss nivå till vardags för att det bara funnits plats där eller att tiden passar bättre, men har kunskaper för att rida i en högre utan problem. I sådana fall har också själva träningen på lektionen lagts upp lite olika, den som kan mer får helt enkelt en mer krävande variant av övningen - om man vill!

Ibland är man ”inte riktigt där” men rider ändå i en högre nivå för att man är redo för nästa kliv och har bedömts att man inte kommer att ställa till undervisningen för de andra. Och med det menar jag alltså att inte ta alltför mycket extratid från övriga för att kunskapsgapet är för stort.
 
Det finns inget rikstäckande system för gruppindelningar på ridskolor, utan varje ridskola får hitta ett system som passar för dem. Därför ser det olika ut överallt, och högsta nivån skiljer sig ganska mycket åt mellan olika ridskolor.
Det var det jag hade på känn, då när jag googlade var det väldigt olika på olika ridskolor. 😅
 
Det är inte det som det handlar om, snarare att jag själv är nyfiken. Trivs väldigt bra i den gruppen jag rider i, både vad det gäller dag/tid och de andra som rider i gruppen.
:) Det är ju huvudsaken att du rider i en grupp du trivs i och fungerar bra när det gäller tid och slippa stressa efter jobb m.m. Om du är nyfiken kan jag pm:a de närmsta ridskolornas olika typer av nivåindelning.
 
Många använder sig av Ridsportförbundets ryttarmärken som nivåguide, och det är väl egentligen det enda kunskapssystemet man kan titta mot om man vill jämföra.

Där jag har ridit har det förvisso varit nivåindelningar (baserat på ovan nämda system hos alla, om jag minns rätt) men det är inte hugget i sten.

Man kanske rider i en grupp på en viss nivå till vardags för att det bara funnits plats där eller att tiden passar bättre, men har kunskaper för att rida i en högre utan problem. I sådana fall har också själva träningen på lektionen lagts upp lite olika, den som kan mer får helt enkelt en mer krävande variant av övningen - om man vill!

Ibland är man ”inte riktigt där” men rider ändå i en högre nivå för att man är redo för nästa kliv och har bedömts att man inte kommer att ställa till undervisningen för de andra. Och med det menar jag alltså att inte ta alltför mycket extratid från övriga för att kunskapsgapet är för stort.
Det var rätt komiskt att kolla på ryttarmärkena, ryttarmärke 3 stod det att man skulle kunna sitta ned på rätt sittben i lättridningen (får alltid tillsägelse att det är fel, vill kunna känna utan att behöva snegla ner på bogen) och likadant känna vilken galopp hästen har. Det är jag inte alls bra på och jobbar med det.
Annars lät ryttarmärke 5 väldigt nära där jag befinner mig idag, möjligen bronsmärket i dressyr, definitivt inte i hoppningen. Om jag läste rätt skulle man hoppa 1 meter, har precis tagit mig över att hoppa 80 på tävling och hoppat enstaka hinder 90, vet i och för sig att jag kan men sitter en mental spärr-rädsla i huvudet. 😅

Intressant att läsa och fundera på i alla fall.

Känner väl igen mig själv i det där du skriver om att rida på viss nivå till vardags pga tiden passar, så är det för mig. Det är absolut inget fel på gruppen jag rider i för närvarande, tycker ridläraren är bra på att göra övningar som passar alla. Vi som kommit lite längre får högre krav på att utföra övningarna med allt vad det innebär. :)
 
Jag kollade nu på ridskolorna i min närhet. Alla jag tittade på delar in nivåerna på olika sätt. En del har med vad ryttaren ska kunna både i ridning och hantering/skötsel/omvårdnad i nivåindelningen, andra enbart ridningen. Jag kollade runt en del innan jag började rida och någon gemensam indelning finns inte. En del ridskolor i Sverige verkar dock utgå från olika ryttarmärken när det gäller nivåindelning.

För min del spelar det mer roll att gruppdeltagarna är på ungefär samma nivå och att man trivs att rida ihop. Men jag har hoppat upp en nivå sen jag började rida. Frågade ridläraren om det skulle fungera att gå upp en nivå (den gruppen red på en tid som skulle fungera bättre rent praktiskt). Innan jag hoppade upp en nivå red jag på den ”övre delen” av den kunskapsnivån som jag tidigare varit på.

När jag rider igen bryr jag mig sällan om nivån gruppen. Fördelen med att ha gått upp en nivå är att utbudet av extra kurser ökat och möjligheterna att hitta igenridningstid blivit bättre. Men när jag bokar in mig på igenridning eller kurs, väljer jag mer utifrån ridlärare jag fungerar bättre/sämre med än om det är på nuvarande gruppens nivå.
Jo fördelen att rida i en högre nivå är ju att man kan rida igen i alla nivåer under. Var som min ridlärare sa, hon red igen i en nybörjargrupp en gång och hade jätteroligt att rida slalom osv.
För mig är det ofta svårt att hitta igenridnings möjligheter pga jobbtider, vilket också gör att jag rider i den grupp jag gör.
Jag har ridit i den gruppen ett tag nu och tycker att under den tiden jag ridit i den har gruppen utvecklats kunskapsmässigt. För mig personligen finns det så mycket jag kan jobba på själv oavsett nivå, viktigast är att man har kul i mina ögon. :)
 
Hmm nu ska vi se. Jag rider ju på en ungdomsridskola som riktar sig mot barn 6-18 år (trots att jag är äldre)
Våra vanliga grupper är baserade på militären har jag hört. Ingen aning om militären gör så fortfarande.

K1-K4. Där utbildningsnivån är ganska... flytande? Alltså det finns inga direkta färdigheter man ska bocka av för att komma till nästa nivå. Tror det är för att man inte ska fokusera på sådant utan på att lära sig rida plus att ridlärarna gärna försöker se till att nästan hela gruppen kan hoppa upp en nivå så man får behålla kompisar osv. Men typ så här:
K1 - Rida utan ledare, börja testa att galoppera där man kan bli ledd av ridläraren om det behövs. Fokus på att styra, fokusera, inte tappa tyglarna, sits, att det ska vara roligt osv. Gummisnodd används på typ 90% av hästarna.
K2 - Galopperar varje lektion, utan ledare. De brukar börja med att galoppera typ 3 stycken i taget, sen alla på volterna, och i slutet av året galoppera allihopa på meddellinjen. Trava över bommar och kanske ta ett litet skutt. Rida ut i skritt och trav. Mycket ridvägar. Mer sits. Fördelning på meddellinjen osv. Börjar introducera lite hur det ska kännas i tygeln. Gummisnodd används på kanske 40% av hästarna.
K3 - Galopperar utan problem själva. Hoppar små banor. Sits. Börjar introducera takt, schvung, lösgjodhet, form. Rider ut i alla gångarter. Sits. Skänkelvikningar i skritt och trav. Fokus på att rida riktigt bra vägar. osv. Inga gummisnoddar. Här får man börja använda sporrar och dressyrspö men det måste godkännas av ridlärare inför varje lektion.
K4 - Rider ut i alla gångarter (mycket galopp och busar ibland till det) Hoppa naturhinder på äng. Rida i hagen. Hoppa terrängbana. Sits och tygeltag. Fortsätter på takt, schvung, lösgjordhet, form. De flesta hittar formen på vissa av hästarna. Hoppa banor. Rida ute mycket. Skänkelvikningar, fram och bakdelsvändingar, öppnor och slutor i alla gångarter dock bara galopp ibland. Rida lite svårare hästar. Man väljer om man vill ha sporrar/dressyrspö själv, tycker ridläraren att det är olämpligt plockar man bara av dem. Utmaningar. osv.

Dressyrgrupp och hoppgrupp - för de som vill iväg och tävla (då måste man gå i K3 eller uppåt)
Ridlekis 1, 2 och 3 - för de små, där är det nästan bara teori, umgås med hästar, lära sig ta hand om hästar, lära sig leda, supermycket fokus på säkerhet, ridning ibland. Tror man får rida mer för varje nivå man går upp.
Prova på - För de som är för stora för ridlekis alternativt har gått färdigt ridlekis men inte är riktigt redo för K1.

Jag går i en K4a där de flesta är ute på tävlingsbanorna och är lite äldre. Vi är väl vad man kanske skulle kalla en osynlig K5a. Ridläraren kallar oss den lilla rebellgruppen. :love: Vi har lyxen att slippa bli ledsagade av ridlärare till och från ridhuset/var vi nu ska rida. Vi rider ut/ute nästan jämt (för vi gillar bjudningen man får gratis då), vilket inte andra K4or får. Vi är kaos och väntar inte på att de andra hästarna gått ut och dörren stängts innan vi sitter upp, och vi sitter inte av på medellinjen samtidigt utan man rider tills man tycker man är klar och sedan sitter man av och skrittar hästen till fots eller till häst, och går upp med hästen utan att vänta på de andra. Vi rider ofta 10 minuter längre än lektionen är, och vi har rätt stor frihet när det gäller hästarna och hur vi gör med dem innan och efter lektion. Vi får även byta hästar sinsemellan hur vi vill. Vi ses lite som veteranerna som vet vad som förväntas av oss, och där man kan tillåta oss att gå lite utanför boxen.
 
Om jag kollar på ryttarmärken kanske jag är på typ 4? Det jag är osäker på är foderbiten, jag kan lite grann men jag kan verkligen inte påstå att jag kan göra någon större bedömning av vad en häst behöver för foder. Sedan har jag inte lagt stallbandage särskilt många gånger, men jag vet i teorin hur man gör och har ju testat några gånger.
Hoppdelen är jobbigast för mig. Har "hoppfobi" men jag har varit superduktig på att hoppa och har upptäckt att jag lätt hoppar terränghinder, kan tydligen också hoppa bana om det bara är jag i ridhuset. :cautious:
 
Detta förvirrar mig jättemycket också. Har aldrig känt att jag riktigt går att placera i någon grupp, främst av anledningen att jag rider "olika hästar olika bra". I dressyren kan jag ju samla, tempoväxla, öppna/sluta osv. Min sits behöver fortfarande en del finjusteringar vilket jag gissar beror på att jag i stor utsträckning "lärt mig rida själv" dvs utan någon kunnig persons ögon på mig. Så jag har testat mig fram och lagt mig till med en del olater för att jag tycker att det "funkar". Vilket det bevisligen inte gör när man vill komma lite längre :p

Dessutom kan jag för mitt liv inte memorera ett dressyrprogram eller en hoppbana så jag är väldigt beroende av att någon står och ger mig instruktioner om vart jag ska och i vilket tempo. Hoppa vill jag ju helst slippa ;)Eller egentligen inte, men jag är väldigt feg när det kommer till just hoppning och behöver en bombsäker häst.

När jag red på ridskola senast blev jag placerad i den svåraste gruppen. Det finns hoppspecial och dressyrspecial också men jag blev placerad i den "allmänna" gruppen som man måste rida i innan man kan välja inriktning. Kände mig absolut sämst i gruppen, framför allt kände jag att jag har väldigt lite vana av att ständigt byta häst och rida hästar som kräver mycket ben.
 
Olika ridskolor har olika indelningar. På hemsidan brukar stå vad de olika nivåerna kallas samt även vad man bör kunna för respektive nivå. Man kan ju alltid tala med den man anmäler sig till också och beskriva sin ridning, så brukar de ha en idé om var man kan passa in. Sedan får man provrida i en grupp och passar man inte där är det bara att byta. Plättlätt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 952
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 312
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 057
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 456
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp