Njurbäckeninflammation

Sv: Njurbäckeninflammation

Min son har haft/har det...

Det upptäcktes efter att han varit mycket sjuk i några dagar med extremt hög feber. Efter ett rutin urinprov så visade det sig att han hade urinvägsinfektion som gått upp till njurarna. Har var vid detta laget väldigt dålig och las in på sjukhus (tror han var 6 eller 7 månader då) med antibiotika via slang i handen. Han piggnade på redan dagen där på och efter ett UL visade det sig att han hade vidgad urinledare.

Senare fick vi göra kontrasröntgen på urinblåsan och det visade sig att han har Reflux grad 4 (av en 5 gradig skala där 5 är västa). Reflux är med andra ord då urinledaren eller urinledarna är vidgade så urin rinner tillbaka till njurarna och orsakar urinvägsinfektion. Det kan växa bort men det är inte så säkert att det gör om det nu inte gör det så kan man göra operation via titthål.

Vi är fortfarande under utredning och innan sommaren så skall vi åka och kolla upp hans njurar så det inte har påverkat dem och sedan ta ställning till vad som händer i fraktiden.
Han har sedan det konstaterades gått på en lågdosantibiotika och mår bra, nu har han just fyllt ett år!

Våran dotter har haft det ett 10-tal ggr under sitt liv.

Hon har, precis som pojken ovan, reflux, från början hade hon 4,5 på ena njuren, och 4 på andra. Tyvärr fick hon gå med sin första infektion ganska länge då BVC inte lyssnade på oss (hon hade feber i omgångar men inte så hög, var grinig, slutade äta, gick ned i vikt, slutade utvecklas när hon var runt 7-8 månader, och de viftade bort det på BVC med att det var normala utvecklingssteg osv. tillslut satte vi oss där och gav oss inte förän de tog prover på barnet, och samma kväll ringer de och skickar in oss akut till sjukhuset, tösens värden var skyhöga :mad:) Detta gjorde att hon hann få vissa skador på njurarna, och vi har sedan dess regelbundet gått på kontroller och undersökningar för att följa utvecklingen.

I början fick hon profylax, dvs låg dos antibiotika som förebyggande, men bakterierna tenderade att bli resistenta och så småningom slutade vi med detta.

Ett par ggr har hon fått vårdas inneliggande, men oftast har hon kunnat få antibiotika hemma och blivit bra. Undersökningarna har varit ganska ordentligt jobbiga för ett så litet barn att gå igenom, så roligt är det då rakt inte tyvärr. Våran tös blev extremt rädd för allt vad sjukvården hette och vågade tillslut inte ens ställa sig mot en vägg hemma så att man kunde mäta hur lång hon var, för t.o.m. det förknippades med sjukhus.:crazy:

Nåväl, på våran dotter verkar det växa bort, hon är nu 4 år och senast de kontrollerade njurarna, så hade dels den icke-skadade njuren extrautvecklats och på så vis kompenserat den skadade njuren, så att hon nu har normalt njurfunktion, och refluxen är 2 resp 3.

Min dotter hade det när hon var ca 10 månader.. Hon fick relativt hög feber men då även hennes storebror hade haft detta tänkte jag inte så mkt på det men på tredje dagen så började hon även äta mkt dåligt (hon var och är en rund tjej som äter som en häst.. :-) ), så jag åkte in med henne..

Kom till ett sjukhus som i stort sett idiotförklarade mig för att jag kört in med henne och menade att det var vanlig feber och att hon inte hade öroninflammation (hon hade haft det 2 gånger innan så jag trodde först det var det..). Jag gav mig dock inte utan sa att de måste kolla vidare då hon vägrade äta och att då är hon sjuk! De tog en sänka på henne mest för att få tyst på mig - men då visade den skyhögt (det högsta deras apparat kunde visa) och jag fick åka vidare till ett större sjukhus..

Där var vi inlagda i 3 nätter och hon fick antibiotika i blodet och sen fortsatt behandling med pencillin när vi kom hem.

Vi har efter detta varit på flera extra kontroller (vissa är inte roliga då barnet måste ligga helt stilla i mellan 10-20 minuter så de lägger de i en säckliknande grej som de tar ut luften ur så barnet inte ska kunna röra sig - sen håller de (lägger sig halft på den då min dotter var jätte arg och det behövdes för att hon inte skulle röra sig) i den). Men som sagt undersökningarna gör igentligen inte ont mer än att de sprutar in någon vätska i blodet så de måste sätta i en kanyl..

Min dotters tester har alla utom 1 varit bra. Hennes njurar arbetar inte riktigt som de ska (vad jag förstått så samlar de inte upp partiklarna som de ska på vissa ställen i dem..), men hon har ingen reflux och det är positivt. De kan inte säga om detta är medfött och har gjort att hon fått njurbäckeninflammationen (hon hade förstorat njurbäcken i magen - men efter 3 ul på detta (alltså i magen) så friskförklarades hon) pga detta eller det är njurbäckeninflammationen som gjort att hennes njurar inte funkar som de ska.. Först trodde de på det sista men då ytterligare tester visar precis samma fel så är de inte säkra (de trodde hon skulle vara frisk när vi tog om testet ca 10 mån senare men det var ingen förbättring).

Min dotter har dock inga större problem pga detta! Om hon får feber utan att vi kan härleda det till en förkylning mm så ska vi åka in direkt så de får kolla upp henne samt bli satt på antibiotika.. Min dotter är precis fyllda 2 och hon har bara fått urinvägsinfektion 1 gång sedan njurbäckeninflammationen - och då åkte vi in snabbt (satt på kvällen/natten en lördag bara för att jag inte ville vänta till morgonen..)

Hoppas din son snart blir bättre och att de tester ni får göra sen visar att han är fullt frisk och bara "råkat" bli sjuk!

*kl*

Puttar upp denna tråd då vi nu gjort en MUCG röntgen. Denna visade på reflux grad 2.

Vad händer nu? Jag försöker söka omkring på nätet efter info men det finns inte så mkt om just de olika graderingarna och vad de betyder

Vad roligt att denna tråden kom upp igen för det har hänt lite sedan sist med min son och detta... ska försöka berätta så gott jag kan.

Han fick som jag skrev tidigare diagnosen reflux grad 4 av en 5 gradig skala och fick äta lågdos antibiotika i ca 7 månader tills han fick göra ytterligare en röntgen undersökning som jag inte vet vad den heter men de sprutade kontrastvätska genom en kanyl i handen och sedan sövdes han då undersökningen tog ca 30 minuter och han var tvungen ligga stilla.

Efter den undersökningen konstaterades att refluxen inte skadat hans njurar alls och de ville pröva låta honom vara utan antibiotika och se vad som hände för tydligen påstod de att det kan växa bort rätt snabbt (redan vid 1 års ålder). Nu har han varit utan antibiotikan i 4 månader och än har han inte fått tillbaka någon urivägsinfektion.

Det har visat sig att detta tydligen är något ärftligt som går i släkten, sonens båda kusiner (har bara 2) har också fått detta + mamman till dessa barn. Jag är lite orolig nu att mitt barn som ligger i magen och beräknas anlända om ca en månad också kommer få detta "problem" så vi får helt enkelt se...

Men om det är som du säger att ditt barn har grad 2 så kan det inte vara så farligt då grad 5 skall vara den värsta. Men jag vet inte, min son hade bara på ena sidan har ingen aning om det är av betydelse om man har på båda sidorna.
Ring och fråga läkaren är mitt tips! Det har jag gjort flera gånger bara för att jag inte alls förstått deras "läkarspråk" som skickas ut i pappersform.

Liknande trådar

R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 463
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 611
Senast: julgrisen
·
Gravid - 1år Har en fundering angående hur man ska tänka vad gäller båda alternativen. Tänker fördelen med vaginalt ät att man borde läka snabbare... 17 18 19
Svar
366
· Visningar
18 856
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 152
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka