Njurfel hos häst?

Bukefalos 30 år!

Snarare tvärtom, räcker saltstenen ett år får ju din häst inte i sig ens underhålls behovet av salt..
Han hade då verkligen inte brist på det. Isåfall har majoriteten av hästar enorm saltbrist. Jag har lärt mig att det är främst högpresterande hästar som galoppörer, travhästar och andra på den nivån att dom svettas enorma mängder som behöver extra tillskott av salt.

För mycket salt är dessutom verkligen inte nyttigt. Har aldrig sätt faktiskt en häst som äter saltstenar på det sättet att man måste köpa ny var och varannan vecka.

Han hade då verkligen inte brist på det. Isåfall har majoriteten av hästar enorm saltbrist. Jag har lärt mig att det är främst högpresterande hästar som galoppörer, travhästar och andra på den nivån att dom svettas enorma mängder som behöver extra tillskott av salt.

För mycket salt är dessutom verkligen inte nyttigt. Har aldrig sätt faktiskt en häst som äter saltstenar på det sättet att man måste köpa ny var och varannan vecka.
Som jag förstått det från att ha pratat med min veterinärkompis så är det inte farligt med för mycket salt för hästar, de kissar ut överskottet.
Deras njurar tar inte stryk av det såsom våra gör.

Min häst fick alltid salt i maten, en msk de dagar han inte svettades så mycket och två msk de dagar han svettades mycket.

Jag har då aldrig stött på en häst som har ett så lågt underhålls behov av salt som 5g dag. Vilket är ungefär vad det blir om en saltsten räcker ett år.

Sen ja, det är ovanligt att en häst lyckas få i sig tillräckligt med salt från en saltsten. Därför är det bättre att ge salt direkt i maten. Av mina 4 är det bara russet som får i sig sitt underhålls behov av salt från saltsten, övriga får lös salt i foder.

Hästars svett innehåller högre salthalt än blodet, dvs de förlorar förhållandevis mer salt än vatten, till skillnad från oss människor.
Det är ovanligt att hästar får i sig tillräckligt med salt från en saltsten. SLU rekommenderar att man ger salt i maten och inte bara till högpresterande hästar. 25 g är dagligt underhållsbehov för 500 kg häst. Kan nog vara svårt att få i dem via saltsten bara det. Hårt tränande hästar på sommaren kan behöva 120 g/dag eller ännu mer.

Liknande trådar

• Operation Patellaupphakning
  • Gasig häst
  • Hanhund problem med kisseriet
  • Ledsen tjej

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27

Barn