Sv: Njursvikt

På Strömsholm funkar det så att de gärna tar precis alla de prover och undersökningar som överhuvudtaget finns... Man får nästan bromsa istället. Om man får den möjligheten. Därför har jag inte svarat, har jag märkt, när någon undrat om det ena eller det andra provet gjorts. För det har det. Blodprov varje dag, baktodling, gastroskopi, dropp, munhåleundersökning mm.

Vad roligt att hon mår så mycket bättre! Det ser ju ut att gå åt rätt håll.
Vad beträffar kreatininvärdet är det väl nästan normalt nu? Vet du vilket normalvärde de räknar med? Då jag tog blodprov på min häst nyss var normalvärdet på kreatinin 71-187. Det kan dock skilja lite på olika apparater.

Även Ultuna har 140 som övre gräns. Nedre gränsen vet jag itne då det inte har varit på tapeten ang min häst:smirk:

Jaha, dagens rapport är inte lika positiv. Äter med god aptit, men hade idag blod i urinen och krea på 200, dvs stigit. Ingen bipopsi ännu. De har försökt jaga på svaret. Vad jag förstår så hänger hela prognosen på den. När de tar bort droppen kommer vi att ta hem henne och fortsätta vården hemma har vi bestämt. Vi har världens bästa veterinär bara 5 km från oss och han ställer upp. Ja, förutsatt givetvis att prognosen inte är usel och det är lika bra att hon får somna in där.

Nej, vad trist att det vänt igen. Men håller tummarna att det bara är tillfälligt. Och att de får fatt på biopsisvaret snart!

Fortsätter hålla tummarna!!

Vad tråkigt att det gått upp igen :( Hoppas , hoppas , hoppas att hon blir bättre snart..

Det är ju bra att hon har fått tillbaka matlusten iallafall...:crazy:
Hoppas du får svar snart...kikar in här med jämna mellanrum o kollar läget...och hoppas o tror att det ordnar sej..

Veterinären sa redan när vi kom in "njursvikt på häst är mkt ovanligt och alltid allvarligt". Diagnosen är nu ställd till njursten, så pass stor att hon inte kan leva vidare med den. Alternativen är en mycket omfattande och svår operation (vilket jag redan sagt nej till), ev prova med ultraljudsvågor, el avlivning. Så kallade chockvågor finns tydligen beskrivet med något enstaka fall i USA, aldrig i Sverige. Veterinären skulle undersöka mera och återkomma imorgon. Som ni som följer tråden förstår så ser det mycket mörkt ut.
Hon har dessutom blivit sämre. Kissar blod och krea stiger sakta men säkert.

Neeej =/ var ju inte det jag ville läsa här ju =/ Jag visste inte ens att hästar kunde få njursten faktiskt, har du mer information?

På hund vet jag man kan använda ultraljud för att slå sönder dem, hur vanligt det är man använder det vet jag dock inte, men håller tummarna så det blir vita för att det ska fungera för din dam!

*kram*

Nej, det hela är mkt ledsamt. Njursten är mkt, mkt ovanligt på häst. Och det finns inga lyckade försök med att slå sönder dom gjorda i Sverige. Vi får se vad veterinären säger imorgon. Ser dock inte ljust ut. Dessutom blir hon sämre ju, krea stiger sakta och blod i urinen.

Har följt tråden utan att svara tidigare och jag kan bara skicka massa tröstkramar. Jättetråkigt slut! :cry:

Hade av eget intresse (är djursjukvårdare) hoppats att det skulle fixa sig och att jag lärt mig något, vilket jag iofs gjort ändå men som du sa, njurproblem är inte vanligt på häst därför tyckte jag ditt fall var väldigt intressant att följa för att se om man de kunde "bota" det. Katter och hundar kan man ju vid akut njursvikt ofta rädda och få någorlunda friska, kronisk är det ju lite värre med. Men njursten är väldigt ovanligt även hos de små djuren.

Sänder massa tröstkramar till dig!

Tack för ert deltagande. Värmer och behövs. Tyvärr blev hon sämre under natten och det blev aldrig aktuellt att försöka slå sönder stenarna. Mkt tråkigt.

Blir så arg - du har haft så mycket otur på kort tid:cry:

Så sorligt, det såg ju ett tag ut att gå åt rätt håll. Trodde att du skulle få bättre tur med din pålla än min.:cry:

Känner med dig, det är så jobbigt att slitas mellan hopp och förtvivlan, särskilt när det slutar tråkigt.

Har följt tråden utan att svara tidigare och jag kan bara skicka massa tröstkramar. Jättetråkigt slut! :cry:

Hade av eget intresse (är djursjukvårdare) hoppats att det skulle fixa sig och att jag lärt mig något, vilket jag iofs gjort ändå men som du sa, njurproblem är inte vanligt på häst därför tyckte jag ditt fall var väldigt intressant att följa för att se om man de kunde "bota" det. Katter och hundar kan man ju vid akut njursvikt ofta rädda och få någorlunda friska, kronisk är det ju lite värre med. Men njursten är väldigt ovanligt även hos de små djuren.

Sänder massa tröstkramar till dig!

Hittade en gammal tråd, men har nu en ponny med njursvikt, har dock ej fått värdena i siffror av vet, bara att de var ganska höga. Han är hemma, dricker o kissar, inte blod längre som i påsken. Han äter ngt sämre än tidigare, men är mkt pigg o glad.
Hur tänker man i foderväg med nedsatta njurar? mindre o snällare protein? havre ok? fett eller tunt bete? betfor ok? mineraler? B-vitamin?
Svårt att hitta vet som har bra svar då det är såpass ovanligt på häst fortfarande tyvärr!

Liknande trådar

Fritid Hej på er! Är det några andra här som gillar att skriva för hand eller på datorn, berättelse, noveller, böcker eller bara rent ut av...
Svar
1
· Visningar
123
Hästhantering Hej, Har en häst som är 17 år. Hon har sedan jul varit halt i ena bakbenet Det har visat sig vara bakknät och efter undersökning dålig...
Svar
6
· Visningar
297
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 229
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka