Njurvärden

Sv: Njurvärden

Trix är åter på sjukhuset efter att total vägrat att äta under går dagen. Hon var lite uttorkad och hade feber (39.8!). Hon lades in igår och fick dropp och antibiotika.

Pratde precis med veterinären och njurvärdena var det inget fel på kreatinin 115 och urea 9, vilket är helt normal - gud vad skönt!
Tempen idag visade på 38.8, vilket innebär att hon inte har feber längre. Hon är fortfarande kvar för observation, men tyvärr vill fortfarande inte äta - hon matas med spruta (inte via sond) 4 gånger om dagen, hon får även dropp. Nu skall jag snart dit och hälsa på min lilla kattfröken. Skall ta med alla mat som jag vet att hon älskar, hoppas nu bara att hon vill äta.
Det man kan misstänka är att hon har haft någon virus i kroppen?! Ingen kan säga något, blä. Men återigen är det himla skönt att njurarna är ok.

Tack för att ni tog er tid att läsa detta. Skriv gärna några rader.
 
Sv: Njurvärden

Nämen, vilken otur ni har! Hoppas matlusten kommer igång snart igen, du får skämma bort henne lite extra... ;)
 
Sv: Njurvärden

Trix hälsar till er alla och säger att hon är helt friskförklarad nu.:banana: Nya värden har precis tagits och dom är helt normal, och inga defekter på njurarna kunde ses med Ultraljud. Jag är just nu världens lyckligaste matte:bump::)
 
Sv: Njurvärden

Hej!!

Kul att kisse är bättre igen! Har en undran bara o det är hur gammal din katt är? Har hon haft dåliga njurvärden länge?

Hade själv en gammelkatt som hade sämre njurvärden än normalt (upptäckta efter en seniorkontroll, ej på kissens allmäntillstånd) men som sen fick bättre värden. Detta visade sig när vi sökte vetvård för att hon inte betedde sig normalt. Vi valde att inte gå vidare med undersökningen då många prover redan tagits och gammeltanten var just gammal och sjuk. Hon hade samma symtom som din kisse (åt mer eller mindre dåligt, hård i magen och drack kopiösa mängder vatten som hon inte fick behålla) Det lutade åt sköldkörteln, men som sagt, vi gick aldrig vidare med det.

Hur förklarar vet de förbättade njurvärdena för dig?! Jag fick inget bra svar, eller rättare sagt inget svar alls. Vi gjorde ju inga fler tester heller. Sökte lite själv på ämnet, men jag är ju ingen veterinär! Hittade dock att vid sköldkörtelproblem kan just njurvärdena förbättras.

Ha det bra o krama kissen en gång till!
 
Sv: Njurvärden

Oj! :o Såg nu att du med frågade om hur man kan förklara de förbättrade värdena. Min vet antydde som sagt (när jag påpekade att det kunde vara sköldkörteln) att det kunde ha något med det att göra. Men det är ju mest spekulationer eftersom kisse ville somna in utan fler prover.
 
Sv: Njurvärden

Tires: Dom trodde på akutförgiftning, att hon hade tuggat i sig någon giftig växt. Min lilla kattfröken är 1 år och honär nu helt friskförklarad. vet trodde dock från böjran att det var kroniskt och gav henne mindre än 6 mån att leva. Men ack så fel dom hade:banana:

Ledsen för din lilla kise:(. Kram
 
Sv: Njurvärden

Åh vad skönt att hon är helt friskförklarad!! De är ju inte så kul när kisse är sjuk och när man inte vet vad det skulle kunna vara. Bara att lokalisera den giftiga boven nu då...
 
Sv: Njurvärden

Jag har haft en njursjuk katt, som vet endast gav 6 mån kvar att leva, vilket skulle innebära att min lilla katt knappt skulle bli 1 år gammal. Turligt nog var det inte kronsikt som vet trodde utan akut. Första gången vi kom in med henne låg kreatininvärdet på 340 och urean på 30. Båda värden sjönk efter hand (tog 3-4 vekckor). Idag är hon friskförklarad. Jag vet hur himla ledsen man blir, finns inga ord i världen som kan trösta. Massor med kramar till dig och sköt om dig. Vill du veta mer så skriver jag gärna.
 
Sv: Njurvärden

Vad skönt att hon är frisk. Måste bara berätta om mammas katt. När hon var 1,5 år fick hon diagnosen kronisk njursvikt. kommer inte ihåg värdena men ultraljud visade att njurarna var mycket dåliga. Vi bestämde iaf att ta hem henne över jul så hon kunde vara med oss ett tag till. Det var julen 1997. Hon är pigg och glad än idag.
 
Sv: Njurvärden

Hej allihop,
Min katt Sky fick en böld pga ett kattbett förra veckan, jättehängig och matvägrade. Fick pencilin och behandlades och vi åkte hem(875kr)
Hon piggnar till LITE och har inte på något sätt ont men hon äter fortfarande inte. Hon har alltså matvägrat i över en vecka, men hon dricker smått. Hon väger nu bara 2.6kg. Vi åker in igen då veterinären sa att det är bra att kolla upp varför hon inte äter, hon borde ha börjat göra det nu. Vi kunde inte ringa tidigare än på måndag iom helgen(fick ny tid på tisdag). Då hade hon gått på pencilin sedan i torsdags.
De konstaterar att blodvärdena säger att infektionen är borta men njurvärdena ligger på över 1075 kreatin...Vilket är katastrof högt. Han säger att hon inte har mycket chans men det kan finnas en minimal chans att vända detta så gör vi ett försök med dropp hela dagen (2000 kr).
Efter dagen har värdet sjunkit till 930...Han tycker vi ger henne natten också för att eventuellt kissa ut ännu mer (275kr)
Nu sitter jag här kl 7 på morgonen efter alla drömmar och nervositet och skakar, hur ska det här sluta???

Om det fortfarande sjunker borde väl njurarna ändå fungera?, borde man inte kunna pressa lite till då fast det kanske inte går så fort?
Han önskade att det hade gått ner till åtminstonne 700 i värde...Men om det går ner till 800 under natten borde det inte kunna fortsätta neråt då?:confused:
Frågan är ju också hur mycket pengar man faktiskt ska lägga ut på det här när chanserna är så minimala...? Hon är 11 år och har haft ett ganska lugnt liv tycker jag. Har haft henne sedan hon var ca 1 vecka, vi fick flaskmata henne och därav räddade hennes liv...Jag känner bara att jag inte kan ge mig. Om värdena sjunker ytterligare lite så känns det ju som det hela tiden är på rätt väg. Nu gråter jag men jag känner endå att jag vill få ur mig detta! Snälla om någon ser detta inom de närmaste timmarna så skriv gärna någon rad... Jag vet inte längre hur jag ska göra. Jag studerar på annan ort 33 mil bort och kan bara höra på telefon hur andra tycker och tänker. Har tenta nu om en timme och känner mig helt maktlös. Hon har ju troligtvis alltid haft höga värden och klarat sig fint, ska denna infektion från ett bett betyda slutet? Går det att rädda henne? Hur mycket ska man tillåta i plånboken, jag vill inte känna att jag inte gav allt pga av någon hundralapp heller.
 
Sv: Njurvärden

Vill bara avsluta hur det hela gick:

Veterinären ringde min sambo kl 10 och jag fick återkomma strax före 11.
Hans ord var att värdena hade stigit till över 1100, vilket var högre en vad det var första gången...

Vi gjorde allting vi kunde men tyvärr orkade hennes kropp inte med mer. Hon fick somna in kl11 den 14Januari 2009. Hon slapp i alla fall smärtan från infektionen, som redan hade försvunnit. Men Njurarna klarade inte av den påfrestningen och hade kapsejsat.

Kl 18.00 under stjärnklar himmel begravde vi henne i en vit kista med rosa blommor på. Hon vilar nu på en av sina favoritplatser. På en vacker höjd mitt emellan vita rosor och en gul buske där solen alltid skiner.

Farväl min katt hoppas du haft ett långt och lyckligt liv och tack för alla fina minnen och dina vänskapsstunder. Jag hoppas du har det bättre nu och är långt bort från all smärta.
Kommer alltid minnas dig och älska dig!
 
Sv: Njurvärden

Usch, dom där njurarna. Kan man inte uppfinna katter utan njurar? Vet att dte inte går, men det är så vanligt att dom slutar fungera.

Blomma till kisse och kram till er som blir kvar.
 
Sv: Njurvärden

Hade beställt telefontid till våran veterinär vi hade på djursjukuset angående vår Älskade Julia. Som fick avlivas hastigt efter 1 veckas avmagring vi hade inte sett något tecken på att hon var sjuk så detta blev en chock för oss.
Hon berättade att kreatinin var 884 ska vara under 150. Hade även ett dåligt hjärta. Men det var så skönt att få prata med henne mitt sätt att bearbeta detta.
Kom till djursjukhuset och fick ej med henne hem. Har aldrig gråtit så mycket.:cry:
Tänder ljus varje kväll.
Vi Älskar dig Julia gumman.
Du kommer alltid att finnas i våra hjärtan.
 
Sv: Njurvärden

Jag har en sju årig bondkatt, och han har dåliga njurvärden. Tyvärr vet jag inte så mycket om det här, (1. jag är bara 14 år, 2. mina föräldrar vill väl inte berätta...) men jag är jätte rädd om min katt, för min pappa säger att det är dåligt med min katt.

Findus, min katt, började ha problem för flera veckor sedan, han ville inte alls äta, och drack massor. Han kom nog till köket för att få mat, men inget dög till honom, inte ens hans favoritmat. Hans andedräkt började också lukta ganska mycket så vi förde honom till veterinär. Där hittade man inget fel med Findus, men han fick antiobiotika. När vi skulle ge det till honom spydde han upp det, men han började igen att äta lite bättre. Någon vecka sedan började han igen bråka med maten, så vi förde honom till veterinär på nytt. Man tog blodprov och konstaterade att hans njurvärden var dåliga.

Jag skulle veta hur jag kan hjälpa min katt, vilken mat som passar, vad jag borde veta och annat som kan vara till hjälp. Jag är väldig tacksam för svar, för min katt är väldigt viktig för mig.

P.S. Jag bor i Finland, så all tex. kattmat finns kanske inte här (?) D.S
 
Sv: Njurvärden

Det finns speciellt foder man kan köpa på vetrinärkliniken för katter med njursvikt, både torrfoder och mjukmat. Njurkatter får ofta problem med magen, blir illamående och vill inte äta. Man får helt enkelt pjoska lite, man dels se till att de äter genom att ge dem god mat (kanske byta foder ofta, det finns olika märken på njurfoder som de gillar olika mycket) man kan också höjja upp matskålen lite genom att ställa den på exempelvis en telefonkatalog. Den framåtlutade ställningen när katten äter kan nämligen göra kisse ännu mer illamående. Det är bra att ha mat framme till katten hela tiden.
Man kan även ge katten pepsid mot illamåendet med då måste man konsultera med veterinär först så du vet vilken dos och hur du skall ge katten medicinen.

Det finns även ett kosttillskott som minskar upptaget av fosfat det heter ipakitine http://www.hundmedicin.se/index.php?main_page=product_info&cPath=19_53&products_id=54 som man blandar i maten.
 
Sv: Njurvärden

Tack för det snabba svaret. :) Jag kan iallafall testa med att höja matskålen lite och se om det hjälper. Jag testade också att mata honom med "minutbiff" och han åt det och tyckte om det.

Det enda problem med att hålla mat framme hela tiden är att jag har två andra katter, och den ena vill hela tiden gå och äta pch äter gärna upp Findus mat också. Därför brukar jag vakta Findus när han äter, ifall han skulle bli "Bortjagad".

Jag hoppas Findus blir bättre, men vi får se....
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 909
Senast: lewellyn
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 102
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp