No more läder - syntet ska det va!

Sv: No more läder - syntet ska det va!

För det första: jag rider INTE dressyr, (tillvardags gör jag ju det men jag är hoppryttare :bump: )!

Hoppning är väl kanske lite mer att man ska ha "den rätta utrustningen" men det tycker jag är helt rätt! Det är halva nöjet!

Om man har råd att köpa en fin lädersadel som sitter som ett smäck på hästen varför köpa en sladdrig syntetsadel för nån tusing?

Sen är det ju en annan sak om hästen bara kan ha syntetsadlar... Misstänkte att annars kommer nån trevlig typ skriva: Min syntetsadel sitter toppeeen på min häst.. bla bla bla! :D

Ha det bra alla syntets lovers! :)

Snubblade över ett horse sense träns på en amerikans sida
HSN2650.jpg

Såhär har de beskrivit märket
"The Horse Sense range is made in Australia from PVC coated terylene webbing. They are good looking, soft and really strong, need little upkeep and are so easy to clean."

Även om jag tidigare tävlade både dressyr och hoppning upp till MsV, skulle jag aldrig uttala mej i nedgörande ordalag om varken dressyr eller hoppning....inte heller skulle jag skryta om att den ena grenen är bättre än den andra....

Dessutom verkar du inte ha klart för dej i vilka prisklasser syntetsadlar ligger i...
Dom kostar allt från ca 2 500:- till +10.000:- i nypris...

Ännu har jag aldrig träffat på en syntetsadel som varit sladdrig...däremot en hel drös med lädersadlar....

Ha en trevlig sommar :)

Jag har ett likadant fast blått med vita kontraster....:)

Fast tyvärr är tyglarna i tjockaste laget för min krumma fingrar....så jag blir nog tvungen att sälja det då det är synd att det bara hänger och är snyggt....

_SaintTropez_ skrev:
För det första: jag rider INTE dressyr,
Ja det kanske är en himla tur att du inte gör det.....då måste man nämligen KUNNA rida korrekt, hoppa däremot kan vem som helst, köp bara en bra häst så går det ett tag tills hästen tröttnar.....då hjälper inte den finaste märkessadel :banana:

Nä, inte skulle ja byta ut min Frank Beinz mot en syntetsadel.. :p Jag tycker den är så underbar, det är bara att hoppas att den passar på min nästa häst med.. :D

Näej usch föredrar läder, har en Wintecsadel och den är okej, men på ridskolan där jag jobbar har vi syntetsadlar och plaststigläder på vissa sadlar, fruktansvärda.... stenhårda och oformliga. Och syntetmaterial andas ju inte heller så mycket som vanligt läder, det borde ju vara rätt obehagligt när det är varmt ute..... Och så farligt är det väl inte att putsa läder....

Om man inte rider korrekt i hoppningen skulle det aldrig gåå!

Eller vad tror du händer om man drar hästen i munnen över hindren (för övrigt brukar dressyrtanter som hoppar göra det :devil: ) ???

Eller om man rider i för dåligt tempo och parkerar hästen vid hindret??

Jooo.. dom stannar eller river!

I detta läget får jag faktiskt hålla med Troppan!!!

För information så kan jag meddela att det är flera dressyrtanter som ävenhar en framgångsrik hoppkarriär bakom sej.....
Och inte f..n drar dom några hästar i munnen....

Däremot brukat det vara det ponnyhopp"ryttare" sysslar med....
Och inte blir dom bättre med åldern heller...:(

poloplayer skrev:
Ja det kanske är en himla tur att du inte gör det.....då måste man nämligen KUNNA rida korrekt, hoppa däremot kan vem som helst, köp bara en bra häst så går det ett tag tills hästen tröttnar.....då hjälper inte den finaste märkessadel :banana:

ursäkta mig, men hoppning bygger faktiskt på dressyr i grunden, så SJÄLVKLART kan jag rida! :smirk: bara det att jag inte finner nått nöje i att trava runt på en ridbana och försöka vara nån himla snobb wanna be! :eek: mina hästar är inte heller förtjusta i dressyr och därför i och med att jag inte heller tycker att det är roligt så satsar jag på hoppningen. det är det bästa för mig och mina hästar. :smirk: :love:

Det viktigaste är väl ändå att sadeln passar hästen?? Och är det en syntet som ligger bäst så är det väl klokt att köpa den?

Nu säger du väl ändå emot dig själv? Först skriver du:
"Hoppning är väl kanske lite mer att man ska ha "den rätta utrustningen" men det tycker jag är helt rätt! Det är halva nöjet!"
och sen skriver du
"bara det att jag inte finner nått nöje i att trava runt på en ridbana och försöka vara nån himla snobb wanna be!"
:smirk: :rofl:

And might I add...
"För det första: jag rider INTE dressyr, (tillvardags gör jag ju det men jag är hoppryttare)"
...
"ursäkta mig, men hoppning bygger faktiskt på dressyr i grunden, så SJÄLVKLART kan jag rida!"
...
"mina hästar är inte heller förtjusta i dressyr och därför i och med att jag inte heller tycker att det är roligt så satsar jag på hoppningen."

Kanske om du gjorde dressyren rolig för er så skulle ni tycka att det var kul att jobba med det, åtminstone till vardags, för som du säger är dressyr grunden till hoppning. Eller borde vara. Jag vet många hoppryttare som bara är på att gasa mot hindrena, och sen skiter i om bakkärran är med eller inte.
Dressyren är nyttig. Gör det mesta av den, istället för att sitta och kalla dressyrryttare för "snobb wanna bes" (märk väl att jag härmade din avstavning. :p ).
Tjusningen i dressyr sitter i att man känner att man samarbetar med hästen och är ett! :love:

Senast ändrad:

Jezzie skrev:
Näej usch föredrar läder, har en Wintecsadel och den är okej, men på ridskolan där jag jobbar har vi syntetsadlar och plaststigläder på vissa sadlar, fruktansvärda.... stenhårda och oformliga. Och syntetmaterial andas ju inte heller så mycket som vanligt läder, det borde ju vara rätt obehagligt när det är varmt ute..... Och så farligt är det väl inte att putsa läder....
Wintec sadeln och Horsesense plastträns kommer från Australien, där kan det vara extremt varmt, och alla i australien använder plastträns, löphästar, hoppryttare, dressyrryttare you name it. Och tycker man inte om plast, kan man ju köpa dom mjuka nylonweb tränsen från Libbys i england, passa på nu, fjolårets färger säljs ut för £10 för ett komplett träns!

poloplayer skrev:

Som att någon skulle vara dum nog att påstå att man skulle vara en dålig ryttare bara för att man red i syntetsadel! Menar ni att hoppryttare köper fina hästar som dom sen köper en fin utrustning till , åker ut och tävlar tills hästen tröttnar och börjar stanna? Suck för alla som tror det!!! (dom som säger så är oftast ryttare som själv aldrig lyckas eller nånsin kommer göra det, dvs dom är avundsjuka!!!)
Om man vill komma nånstans måste man faktist ha en för ryttaren välnpassad sadel som gör att du får en korrekt sits och att sdaeln ligger bra på hästen. Det är faktist så att om det skiljer ca 15000 i priset på en syntetsadel och på en fin lädersdael så måste det ju finnas en orsak till att det är så! Jo, dvs att en lädersadel av kvalite gör att du siiter stadigare,bättre, och att den helt enket har högre kvalite. Om nu syntet sadlarna var så fantastiska skulle väl varenda kotte använda dom!! Men många köper nog bara syntet sdalrna för att dom är billiga.. :smirk:
/Escada som aldrig skulle sätta på sin häst en utrustning i syntet

lil-sis skrev:
Det viktigaste är väl ändå att sadeln passar hästen?? Och är det en syntet som ligger bäst så är det väl klokt att köpa den?

Man kan ju mått beställa en läder sadel så sitter den som en smäck!!! :banana:

Escada skrev:
Man kan ju mått beställa en läder sadel så sitter den som en smäck!!! :banana:
Senaste rönen inom veterinärmedicin är ju att många ryggproblem kommer av att trycket av sadeln blir förstärkt pga av att många bara har en sadel som fördelar trycket exakt lika varje dag, därför rekommenderas att skifta mellan olika sadlar, blir ganska dyrt med måttbeställda, men men vem är fattig i cybervärlden :banana:

Men om valet står mellan en syntetsadel för 7000 som passar perfekt, eller en lädersadel för 27000 som passar perfekt, menar du alltså att du utan att blinka skulle köpa lädersadeln?! I så fall får du gärna skicka dina överflödiga pengar till mig :smirk:

För övrigt funderar jag på att köpa ett nylonträns att ha nu på sommaren, tänk så smidigt att bara slänga det i tvättmaskinen, för sommartid blir ju grejerna svettiga och dammiga på nolltid. Byter vojlock varje dag och putsar sadelgjord och träns (sadeln ligger ju inte mot hästen så det är inte lika noga), men det vore ju skönt att kunna dra ner lite på putsningen!

Fina och billiga nylonwebträns i olika modeller och färger hittar du

www.libbys-tack.com

jag skickade beställningen med check på fredagen och hade tränset med posten onsdag morgon, det kallar jag bra service, dessutom skickade dom med en martingal eftersom jag skickat på mkt pengar till porto!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka