No more läder - syntet ska det va!

Sv: No more läder - syntet ska det va!

poloplayer skrev:
Min dotter har just tillbringat ett år i england hos den välkände dressyrtränaren David Hunt, till vardags där reds ALLA hästar med syntetsadlar och Libbys Webträns! Där var god ridning och hästhållning det viktigaste, utrustningens märke var helt obetydligt. Oftast är det väl så att många ryttare tror att bara för jag har ett visst fint märke på sadel eller träns ska ridningen gå som en dans. En duktig ryttare kan däremot rida svår dressyr i en syntetsadel och med syntetträns, men den dåliga ryttaren tror att fina firmamärken på utrustningen ska uppväga den dåliga ridningen och dåliga självförtroendet.
Visst är han välkänd, men vad jag vet är det han som uppmanar sina elever att rida med graman, "Dra" ner hästarna i rollkur och sen på med massa tryck...Men visst är det duktigt att kunna rida med graman...gärna i syntet oxå.... :rofl:

poloplayer skrev:
Wintec sadeln och Horsesense plastträns kommer från Australien, där kan det vara extremt varmt, och alla i australien använder plastträns, löphästar, hoppryttare, dressyrryttare you name it. Och tycker man inte om plast, kan man ju köpa dom mjuka nylonweb tränsen från Libbys i england, passa på nu, fjolårets färger säljs ut för £10 för ett komplett träns!
Jag har tillbringat en del tid i Australien och ingen av de dressyrryttare eller ponnyryttare jag träffade använde syntetgrejor.....

Senast ändrad:

poloplayer skrev:
Senaste rönen inom veterinärmedicin är ju att många ryggproblem kommer av att trycket av sadeln blir förstärkt pga av att många bara har en sadel som fördelar trycket exakt lika varje dag, därför rekommenderas att skifta mellan olika sadlar, blir ganska dyrt med måttbeställda, men men vem är fattig i cybervärlden :banana:
Mina hästar brukar inte gå med samma sadel varje dag, men det kanske bara är jag som tycker det är naturligt att ha en sadel till dressyr och en till hoppning/konditionsträning?

Har en Wintec 500 dressyr cair och den ser ut som en vanlig lädersadel men är istället i konstläder tror jag (känns lite gummiaktigt)..
Har aldrig ridit i en skönare och hästen stormtrivs.
Den är så lätt att göra ren men under sadelkåpan är det nåt fleecematerial så det blir fort hårigt men det är ju skitlätt att borsta bort.
Men det som är surt är att sadelgjordsstropparna oxå är i konstläder så hålen slits fortare om man alltid har sadelgjorden i samma hål.

Men det går kanske att sätta i läderstroppar hos en sadelmakare kanske?

Har faktiskt aldrig gillat lädersadlar för de är så tunga.. Sen alla lädersadlar jag suttit i fort man fort ont röven..

Fast jag tycker smörja är kul så mina läderträns behåller jag!

På 80-talet blev jag för första gången förälskad i dom australiensiska syntetsadlarna och tränsen..genom den välkände australiensiske hoppryttaren Kevin Bacon.....

Min sambo har jobbat i australien på en hästgård och jag lovar dig att han såg inte röken av några plast eller nylongrejor. de använde enbart läder.
Dessutom, vem vill ha ett träns i PVC?
PVC är miljöfarligt både att tillverka och förstöra,så man ska undvika den så mycket man kan, och den tål ju inget.
Finns ingen sämre plast, den tål inte solljus och tappar färgen och spricker.

Vet inte om det jag skirivt vatt uppe innan men kollade nån mer än jag in det nya märket Charisma på falsterbo??
De hade både syntet-träns med hjälptyglar och allt ( :love: ) och lädergrejer i lila, ljuslila, blått och rött...
Måste säga att deras träns i nylon var mjuuuuuka....

*knapplån*

Syntetstränsen tycker jag är hiskeligt fula :o däremot älskar jag "plasttränsen" som andvänds inom galoppen.

Mitt röda och här på tävling

Dscn3049.jpg

Och här är mitt lila
Dscn3393.jpg

Har en syntetssadel, den är jätteskön inge fråga om saken. Men jag tycker lädersadlar är ännu skönare. Har ridit kortare perioder i den när hästen varit för omusklad för o kunna ha någon av lädersadlarna, o de är väl inget direkt fel i den, men läder är snyggare o skönare.

:bow: :bow: :bow:

Det australiensiska märket Horse Sense plastridartiklar är av PVC.....
Och används världen över av bl.a. galopp- och distansfolk.....

:rofl: :rofl: :rofl:

Haha, poloplayer verkar som om du inte är den enda som har erfarenhet av Australien! Moahaha :devil:

Varför skaffade du en martingal? Nyfiken!:)
Jag har också en travare och funderar på att skaffa en martingal.

En syntetsadel kan jag mycket väl tänka mig på grund av att den liggen inte an direkt mot hästen. Grimmor, träns, förbygel, svanskappa mm som liggen an mot hästen skulle jag aldrig använda i syntetmaterial. Läder är ett otroligt bra material. varför byta ut det mot något ¨sämre? Om någon uppfinner ett material som har mera fördelar än läder ska jag glatt prova det, men jag tror det blir svårt.

Senast ändrad:

Gbglass skrev:
Visst är han välkänd, men vad jag vet är det han som uppmanar sina elever att rida med graman, "Dra" ner hästarna i rollkur och sen på med massa tryck...Men visst är det duktigt att kunna rida med graman...gärna i syntet oxå.... :rofl:
Himla tur att det finns graman i syntet då :banana:
Tydligen fungerar den metoden när du segrar och är placerad i svår dressyr genom åren. Vore intressant att veta hur många placeringar du har i svår dressyr/ hoppning (gramanen används ju flitigt av våra toppryttare i hoppning, dock kanske den är i läder....)

burton skrev:
Min sambo har jobbat i australien på en hästgård och jag lovar dig att han såg inte röken av några plast eller nylongrejor. de använde enbart läder.
Dessutom, vem vill ha ett träns i PVC?
PVC är miljöfarligt både att tillverka och förstöra,så man ska undvika den så mycket man kan, och den tål ju inget.
Finns ingen sämre plast, den tål inte solljus och tappar färgen och spricker.
Verkar konstigt att den inte tål solljus och tappar färgen, möjligtvis har du enbart sett nåt dåligt exemplar, själv har jag ett Barcoo-bridle i blå PVC (jajamensann inköpt i australien i ungdomen) och det ser lika fint och blått ut efter alla dessa år).
Dessutom rider många distansryttare med PVCträns, och dom lär väl rida i solen??

palle skrev:
På 80-talet blev jag för första gången förälskad i dom australiensiska syntetsadlarna och tränsen..genom den välkände australiensiske hoppryttaren Kevin Bacon.....

Är inte Kevin Bacon en skådespelare? :rofl:

Smaken är som baken!

Det är väl inte ditt problem om andra vill sitta och smörja sina läderprylar. Dessutom håller läder långt mycket bättre/längre än syntet om det sköts rätt.
Läder har dessutom ett bättre andrahandsvärde (tänker på sadlar) än syntet.

Lonely skrev:
Är inte Kevin Bacon en skådespelare? :rofl:
För oss som tillhör den äldre generationen är Kevin Bacon en australiensk hoppryttare som tävlade svår hoppning på bla Scandinavium och red i en lite besynnerlig stil men trots det var placerad.

poloplayer skrev:
Himla tur att det finns graman i syntet då :banana:
Tydligen fungerar den metoden när du segrar och är placerad i svår dressyr genom åren. Vore intressant att veta hur många placeringar du har i svår dressyr/ hoppning (gramanen används ju flitigt av våra toppryttare i hoppning, dock kanske den är i läder....)

Konstigt bara att det är ok med rollkur för honom men inte när Anky på några bilder har det....:angel:

Sen sa jag aldrig att jag tyckte det var fel med graman ibland...eller rollkur, jag bara undrade om det inte var han som använde sig av den....:cool:

Sen är jag nog betydligt framgångsrikare än du, men då jag inte är last gammal än har jag inte hunnit med några svårklass starter ;)

Men jag förstår att du har det eller??

Senast ändrad:

Jag har aldrig påstått att jag tävlat svår dressyr, men du gör det tydligen..eller hoppning?
Har du möjligvis fler placeringar i svår klass än David Hunt? I så fall får jag buga mig inför dig och inser att det finns många dolda (tydligen väl dolda) ryttargenier i sverige.
När tävlade du senast svår dressyr?

Seabaz skrev:
Det är väl inte ditt problem om andra vill sitta och smörja sina läderprylar.

Vaddan denna otrevliga attityd? Jag var nyfiken på hur andra resonerar!

/snurpe

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka