Nödvändig utrustning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare HubbNubb
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 836
H

HubbNubb

Vad tycker ni att är den absolut nödvändiga utrustningen till en häst som skall motionsridas (ev tävla 1-2 ggr per år) och köras. Vill gärna ha flera synpunkter eftersom jag stirrat mig blind i alla hästkataloger.

Vad är det viktigaste inom stallskötsel?! (kommer ha hästen/arna hemma på gården). Behöv bra tips och så! :)

Sv: Nödvändig utrustning

Hästen:

-Stallapotek
-Borstar
-Grimma
-Grimskaft
-Träns
-Sadel
-Regntäcke
-Kanske fleece eller ulltäcke när den svettas

Stallmiljö:

-Bra hagar
-Sällskap
-Lagom stor box
-Stall med bra luft
-Bra hö
-Strö som både du och hästarna trivs med

Det var vad jag kunde komma på... :D

Sele och vagn kan vara bra också om du ska köra men annars fick nog domino det viktigaste...

Benskydd, boots och lindor tycker jag brukar vara bra att ha hemma om det händer något... En longerlina och kanske ett kjedjegrimskaft... Transportskydd... Schabrak/vojlock...

Detta tycker jag är det nödvändigaste:

*Sadel m tillbehör
*Träns med bett etc.
*Benskydd om hästen behöver det
*2 schabrak/vojlock (så man kan byta- rätt äckligt annars :)
*Svettäcke
*Regntäcke
*Grimma med grimskaft
*Apotek med sårrengöring typ jodopax el väteperoxid, thermometer, någon linda, bomull, plåster till en själv, isbalsam samt helosan eller dyl. På sommarn kan någon flugavisande sår salva vara bra typ skillingaryds
*Borstar givetvis.

Har du ovanstående klarar du dig fint, men extra grimma, tränsdelar oav är sånt som är bra att ha hemma, men det kan du ju komplettera med så småning om.
Istället för att köpa dyra vintertäcken om du inte ska klippa pållarna kan du köpa thermotäcken och lägga under regntäckena de riktigt kalla dagarna.

Ang stallet etc så ska hagarna ha bra staket, inga farliga grejer i hagen typ taggtråd och dyl. Boxarna ska vara av rätt strl (kolla jordbruksverkets hemsida där står strl) och det får inte finnas något de kan fastna i.
Annat att föredra är analyserat hö kostar några ören mer/kg men slipper du köpa massa kraft foder/tillskott så sparar du pengar, skulle höet vara dåligt vet du vad du ska tillsätta och sparar på så sätt på sina hästar.
Om stallet inte har bra ventilation så se till att ha öppet dörrarna öppet så mycket sp möjligt, hästarna fryser inte.
Vi har haft stallet helt stängt på nätterna 4 nätter denna vintern, då har det vart över 10 minus och vattnet redan fryst så då stängde vi för vattnets skulle.
Det är sällan hästar fryser, även klippta!

Liknande trådar

Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar... 2
Svar
24
· Visningar
1 059
Senast: Zpunk
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 422
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka