Nollan - hur är upplägget?

alazzi

Trådstartare
Eftersom jag bor i Tyskland och mitt barn går i tysk skola så vore det kul att jämföra lite. Vilken tid brukar barnen börja? Hur många timmar går man i nollan (heter det så?). Vilka ämnen har barnen?

Sv: Nollan - hur är upplägget?

Vad man kallar det är lite olika på olika skolor, där min dotter går heter det förskoleklass. De har medvetet valt bort "0-an" för att de inte vill kalla barnen för nollor...

Min dotter börjar kl 8.20 varje dag och går till 13.10 eller 13.40. Har förstått på andra att det är ovanligt långa dagar, men det funkar bra.
De har någon form av "idrott" (rörelse i gympasalen) och musik en gång i veckan vardera. De leker mycket och har få "lektioner". De har ett utepass varje vecka, som följs upp med både "teori" (vilka svampar hittade vi idag?) och skapande (gör svampar i trolldeg, rita av dem etc).
De jobbar lite med språkutveckling och räknar nog litegrann matte också.

Min dotter börjar 08.00 och går till 11.15 eller 12.15. De har gymnastik två gånger i veckan. Religion en dubbeltimme i veckan och där skiljer man på barnen om man vill ha katolsk eller evangelisk inriktning. Vi hade valt "etik" istället för någon religiös inriktning eftersom vi är ateister. Men vår dotter var den enda som hade velat ha etik så då fick det bli evangelisk undervisning istället.

Sen har de en lektionstimme med slöjd också.

Eftersom jag bor i Tyskland och mitt barn går i tysk skola så vore det kul att jämföra lite. Vilken tid brukar barnen börja? Hur många timmar går man i nollan (heter det så?). Vilka ämnen har barnen?

På vår skola kallas det för förskoleklass. Eric börjar 7:50 varje dag och slutar kl 11 varje dag. ingen skollunch alls. De har idrott och utedag en gång i veckan, pratar om matte och ord , typ rimma en del. Annars är det mest lek....

Liknande trådar

Övr. Barn Jag behöver era råd inför en förestående separation och flytt. Funderar kring vilken boendeyta som är rimlig att tänka sig som singel...
Svar
19
· Visningar
1 092
Senast: tomte
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 365
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
1 009
Senast: Badger
·
Övr. Barn Det är sportlov och dottern är på fritids. Hon har en hårsnodd med en stor dekoration på som hon ska släpa med sig överallt. Hon hade...
Svar
7
· Visningar
932
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobba som veterinär
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur