Nordsvensk brukshäst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kanon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 562
K

Kanon

Hallå alla kvällspigga!!
Undrar om det finns nån som har stor erfarenhet av inridning/tillridning av denna ras..
Har diverse problem att komma vidare i hans utbildning då han har mycket "fix" för sig...Har en rätt så nyinköpt nordisvalack (brukshäst)..
Med köpet följde dessutom bla en westernsadel.. Bekväm, men inget man jag kan jobba honom i.
Har någon nåt tips på märke på en bra allroundsadel som passar breda pållaryggar!?
Har hittillis inte funnit nån..

Sv: Nordsvensk brukshäst

Är han extremt bred - det finns ju alltid bredare bomvidd på de flesta sadelmärken. Själv har jag en från Kjä#####st till mitt medelrunda nsv sto.

I övrigt så gäller det väl att rida in precis som med alla andra hästraser, planera, variera och vara lyhörd. Alltid rida framåt, speciellt vid "fix", en stark nsv går det inte att vinna över i dragkamp - skänklar, säte och lätt hand......

Luff skrev:
I övrigt så gäller det väl att rida in precis som med alla andra hästraser, planera, variera och vara lyhörd. Alltid rida framåt, speciellt vid "fix", en stark nsv går det inte att vinna över i dragkamp - skänklar, säte och lätt hand......

Instämmer :)

Immer

Min nordis gillar sin bomfria sadel :banana: !
Annars har jag en pfiff som funkar bra också. Och hon är riiiiktigt rund min tjej ... men det ska bli bättre ... :angel:

Om du vill ha en bomsadel, har Wintec en modell som heter Wide, den har två koppjärn och det vidaste är 123 grader.

Annars finns det ju massor av bomfria att välja mellan, jag har en Barefoot Cheyenne till min nordis.

Är inte nsv brukshästar bara :love:
Jag ska kolla på en Griffin syntet Haflinger/cob, den är ju byggd för att passa bredare hästar, och ska finnas att specialbeställa i xx-vid vad jag vet. Just nu tror jag att min sadel är xx-vid :o *tjockis*

Ang. tillridningen så tycker jag att du ska ge honom mycket tid. Det tar längre tid för dem att mogna än t.ex. ett halvblod och det är min personliga åsikt...
Lycka till!

Ja.. killen är blott 5 år än..
Rädd för det mesta..
Dessutom har han senaste dagarna fått för sej att stanna på de mest olämpliga ställen och bara vägrar gå framåt..
Har bara slutat med bråk på sistone.. suck
Ang sadel så har jag precis lånat hem en som skulle vara bred nog tyckte jag men så var inte fallet..
Funderar skarpt på att köpa en bomlös!

Ett tips: Börja från marken!
Min pojk är också 5 år. När han var föl/unghäst så stannade han HELA tiden när man gick och jag blev trött på att böna, be, bråka, slita och dra... Så jag gick en dag fram och vred om hela överläppen på honom, som man gör med en brems. Samtidigt (och innan) smackade jag och så fort han rörde sig framåt släppte jag och berömde.
Fick göra så ett antal gånger, tills jag bara behövde vända mig mot honom så kom han med. Nu stannar han bara för att prova om det går eller om han ska kolla på något.

Bara ett tips, vet hur jobbigt det är med de små liven när de ska bråka och hålla på!

Ett tips, jag hade en Griffin Haflinger "x-vid", den var på tok för smal för min nordis :crazy:
Har också haft en Lewa "xx-vid", också den var minst 10 grader för smal.

Själv har jag provat min wintec 500 allround sadel på nordisen jag rider för att se om modellen fungerar, söker en dressyr. Fick byta järn till ett medium-wide så att sadeln låg still, istället för wide. Obs trycker inte ändå på henne. och hon är ganska rund, dressyrgjorden behöver nog vara en 80-85cm sedan för att räcka runt. Så för att det är nordis kanske du inte behöver den vidaste sadeln.

På tal om problem vid ridningen så har min dam parkerat o frusit fast när det varit otäckt på vägen som en jätte vattenpöl. Tyvärr ej räckt att bli förbannad, men började jobba med ledövningar på marken efter några incidenter... då blev hon själv lugnare o säkrare och problemen mindre. Ej över helt än men på bättringsväg.

Ledövningar i all ära...
han är hur lydig som helst då jag inte sitter på ryggen, men så fort jag rider honom så stannar han på samma ställe /där vägen delar sig/ varje gång och vill vända hemåt. Brukar då hoppa av och leda förbi honom, lydig som en hund, men vid nästa vägskäl likadant...
Drar mej för att använda spöt på honom, håller på å bygger upp förtroende oss emellan, men han är ju så hopplöst envis...

Mer tips önskvärt!!

Prova att backa honom! Det funkar både på marken och på ryggen för min del.
Så fort han stannar för en så dum sak som vägskäl, backa honom några steg och försök på nytt framåt. Man kan få hålla på en stund och försök hitta andra vägar, gå sicksack över vägen så att han blir "lurad", det brukar faktiskt funka!
På marken tycker jag det är jättebra då min häst stannar oftare när man leder honom, speciellt när jag vet att han kan gå framåt och inte är rädd. Svarar han inte direkt när jag vill framåt så backar jag honom snabbt och sen fram direkt igen.
Lycka till!

Nej det är ju klart, men oftast är nordisar väldigt breda över ryggen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka