Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Calvaro
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 001
  • Visningar Visningar 183 225
Slänger in en liten fråga här, till er kallblodsexperter!

Är det svårt att hitta en grundutbildad (ridning) nordsvensk på 5-6 år, gärna lite smäcker men högre modell 155+? Undrar eftersom jag är på jakt, men tänker att jag kanske letar förgäves och borde satsa på en ung lovande istället?

Det är inte svårt om man inte förväntar sig att få hästen i princip gratis. Dvs. Har du en budget på 30-35 oookr så finns det pållar. Hade själv en sådan till salu för ett tag sedan. (väl grundriden inkl en bra fungerande galopp) Dock tycker de som letar nordsvensk att ovan nämnda summa är dyrt suck.

Det låter som du beskriver min kille, och jag funderar lite på att sälja.. :(
Högrest sportig nordiskille efter kronprins, 6 år, grundriden i alla gångarter, trafiksäker osv.
Jag var med om en trafikolycka i somras och är inte i skick att rida än. Helt värdelöst. Vet inte om jag nånsin rider igen :(

Usch vad tråkigt!! :( Hoppas verkligen du kan rida igen så småningom!

@Zewz Vad tungt :( Håller tummarna för att du blir så frisk att du kan pyssla med häst i framtiden.

@Gabriol Jag har känslan av att många nordisar säljs via kontakter, eller åtminstone andra vägar än de traditionella annonssidorna. Den typ av häst du söker tror jag absolut inte är omöjlig att hitta, det gäller bara att komma i kontakt med "rätt" människor. Till exempel kan det vara värt att kontakta fnh i ditt distrikt så kanske de kan hjälpa dig att komma i kontakt med säljarna.

Igår blev det körning för mig och L och eftersom vi fick sällskap tog vi mod till oss och gav oss ut på en tur som vi inte brukar köra, men rida, och trots möten med bilar, husbilar och bilar med släp gick det bra! Det känns som att självförtroendet i trafiken är på väg tillbaka efter vår nära-döden-upplevelse och det är jag himla glad för, speciellt med tanke på att han blev så himla rädd den gången.

Ja de flesta andra hästar jag sett löshoppa har ju tyckt det varit riktigt roligt. Men han taggade inte. Med mig på ryggen tycker han däremot det är skitroligt. Men han ska ju inte bli någon hoppstjärna så det kvittar väl lite. Vi behöver bara ta oss över 3 fristående hinder på bruksbana :banana:
min häst (som inte är nordsvensk) är likadan, han har inte sådär jättemycket bjudning mot hinder på löshoppning, men med ryttare tar det väl 2 sekunder från kortsida till kortsida om det står ett hinderpå långsidan... tror vissa hästar kanske "bara är så".

hade en fifth cousin här, som aldrig ridit förut. hon var väl en bra bit över 180 lång dessutom. Hur taggad som helst på att rida. Jag skojar om sveriges superbra sjukvård - klart du ska ska uppleva den! Här, rid den busigaste!!

men förklarar att hästen hon ska rida aldrig bockat eller busat någonsin, "whenever he's confused, he will just stand still" "oh, sounds great!"

Så skrittar vi några minuter och ska sedan trava ca 20 m i en uppförsbacke. Brukar ju vara safe, liksom. Men just precis idag tyckte han var en bra dag för sin premiärbockserie så efter typ 10 m trav skuttade han iväg och tappade sin ryttare.

som tog det skitbra, skrattade, undrade vad hon gjorde fel och så påt igen. och denna gången var hästen lika markbunden som han brukar. Klart han passar på när det känns ovant. :D Men gissa om jag hade dåligt samvete över det där sjukvårdsskämtet...

hade en fifth cousin här, som aldrig ridit förut. hon var väl en bra bit över 180 lång dessutom. Hur taggad som helst på att rida. Jag skojar om sveriges superbra sjukvård - klart du ska ska uppleva den! Här, rid den busigaste!!

men förklarar att hästen hon ska rida aldrig bockat eller busat någonsin, "whenever he's confused, he will just stand still" "oh, sounds great!"

Så skrittar vi några minuter och ska sedan trava ca 20 m i en uppförsbacke. Brukar ju vara safe, liksom. Men just precis idag tyckte han var en bra dag för sin premiärbockserie så efter typ 10 m trav skuttade han iväg och tappade sin ryttare.

som tog det skitbra, skrattade, undrade vad hon gjorde fel och så påt igen. och denna gången var hästen lika markbunden som han brukar. Klart han passar på när det känns ovant. :D Men gissa om jag hade dåligt samvete över det där sjukvårdsskämtet...

Haha :D Man ska akta sig för vad man önskar, det kan hända att det slår in :p

Min Rappe är 160 cm (ev 161 cm), och är efter Rapid (ue: Vätte). Hans helsyster är runt 150 cm har jag för mig.

Livet förändrades just för mig och Dacke. Fick reda på att jag kommit in på ett kandidatprogram i konst på HDK, så det blir tre år i Göteborg för oss från och med hösten. Spännande!

Hur långt från Göteborg är det?

Måste hitta boende åt mig och hästen.. Helst en bit utanför stan så jag har närmare till hästen, pendlar hellre till skolan är till honom.

Nu bor L i Fjärås, kanske fem mil från Gbg, och jag i Kungsbacka, ca 3,5 mil från Gbg. För din del blir det kanske lite i längsta laget till stan. På Hisingen, i Björlanda/Säve finns en hel del stall. Det är den del av stan jag kan bäst hästmässigt, finns säkert en del även i andra delar av stan som jag inte har koll på.

Nu bor L i Fjärås, kanske fem mil från Gbg, och jag i Kungsbacka, ca 3,5 mil från Gbg. För din del blir det kanske lite i längsta laget till stan. På Hisingen, i Björlanda/Säve finns en hel del stall. Det är den del av stan jag kan bäst hästmässigt, finns säkert en del även i andra delar av stan som jag inte har koll på.

Tack!
Eventuellt hittat något intressant nu som jag kanske far och tittar på i helgen, ett gårdshus på ett gård där även Dacke kan bo. Vore fantastiskt. :)

Lillpluttan tycker att det här med ryttare är lite konstigt och läskigt, det är svårt för henne att hålla balansen på mig också. Artade sig i att traven första dagarna var tråkig markbunden symaskinstrav. Galopp är hon rädd för att fatta, eller ja, det går framåt. Traven nu, bara 10 dagar efter "första" ridturen är mycket trevligare och idag vågade hon galoppera några språng också, i båda varven. :)

Jag har hoppat lite idag :) Fick hjälp av en kompis som byggde ett litet hinder och flyttade runt bommarna och framförallt skällde lite på mig när jag stjälpte för L. Idag var första gången jag kände att L faktiskt bjöd på hinder självmant! Så himla härligt :) Dessutom funkade galoppfattningarna klockrent. Lycka idag i vår värld :)

Har fått hem Glimten på sommarbete nu =) Så himla mysigt att ha dom utanför fönstret <3 Några färska bilder från igår på glad Glimt =)
20140528_111909_5385ed7cddf2b32d33e3a98b.jpg
20140528_111908_5385ed1e2a6b223c50292f92.jpg

Måste få berätta om Ls lite lustiga beteende. Jag brukar gå ut i hagen och mocka var/varannan dag och då brukar det inte ta många sekunder innan L kommer fram och ska kolla vad jag gör eller ställa sig i vägen och kräva att bli kliad. Den sista veckan när det varit så härligt väder har det hänt att jag lag mig ner i gräset och försökt njuta av solen och hästar som betar, men så fort jag börjar sätta mig ner kommer L och ska kolla vad jag gör och snusar och nafsar på mig överallt, ibland har han till och med ställt sig mitt i vägen för solen :cautious: Social häst kan man tycka. Kommer jag däremot ut och ska hämta in honom för borstning och ridning/körning då tittar han inte ens åt mitt håll och jag får gå hela vägen fram och hämta honom O_o Visserligen gör han inte som min förra häst som vände och gick åta andra hållet när jag kom. Det är ju alltid nåt :meh: Jag kan bara konstatera att de har sina egenheter för sig alla hästar och jag tycker ju galet mycket om min prins trots att jag måste gå och hämta honom i hagen varje gång :love:

Haha, rolig Lazer!
I hagen är man kanske mer ett objekt, när man sen börjar kräva något däremot...! :P

Jag brukar aldrig förutsätta att hästen ska komma till mig i hagen, även om det hade varit himla praktiskt hellre än att klafsa igenom en hel geggig hage! Men nuförtiden brukar jag ge honom en morotsbit när jag har tagit på grimman (eller när vi har kommit ut ur hagen, om hagkompisarna är nära och kan bli avundsjuka) så är han hungrig är det större chans att han kommer! :D

Tror dom har fått lite väl lite käk nu på sistone, dom ska ju ha fri tillgång på hösilage men jag har inte sett någon bal där på nästan en vecka. Om dom inte ställt ut bara någon enstaka bal (till 13 hästar) och den gått åt så snabbt att jag missat det. Igår såg det iallafall helt renskrapat ut på mat och hästarna var väldigt "på" och ville gå in. Opraktiskt när man ska släppa ut hästen igen, han blir skraj när dom andra kommer för nära och kan få panik och vilja springa ut/iväg innan man hunnit få av grimman.
Och matte känner sig ju HEMSK när hon är för stressad för att hinna låta hästen beta och inte gjort iordning något proteinfoder (gör jag bara när jag ska rida). Så nu håller jag tummarna att det finns någon bal i hagen när jag kommer dit idag! Om inte annat ska dom ändå byta hage någon gång i helgen, och pållen min är ju expert på att hitta mat så det borde inte vara någon fara.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Rosett
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
168
Senast: corzette
·
Avel Årets första föl nedkom igår kväll lite tidigare än väntat (bf 7 mars). Pigg liten krabat med bläs och två vit strumpor 💕 Svårt att se...
Svar
2
· Visningar
426
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka