Nordsvenskar och kallblodstravare del 9!

Vi har kommit igång mer med ridningen nu. :) Har tagit några härliga turer i skogen med en hel del galopp! Jag "börjar om" om fokuserar på att galoppera på framåt och att kunna mana på när hon tröttnar så att hon får lite längre sträckor i galopp. Tänker inte alls på form utan det ska vara arbetsglädje och framåttänk. Eftersom vi mest har backig terräng blir det naturligt att galopp oftast sker i någon form av uppförslut så det blir ändå rätt bra i slutänden. Jag hoppas se effekt snart på såväl styrka som fettförbränning. Hon är dock i ett bra utgångsläge och ligger okej i hull men kan tappa lite till.

Medryttaren ska börja rida två gånger i veckan också, en av dem är oftast en ridlektion. Hoppas de ska utvecklas fint tillsammans!

Sen måste jag börja få in lite körning också... Vi tänkte ju slå hö med henne i sommar. Men det får komma när det känns lämpligt. :)
 
Jag har börjat ge Probihorse vital, någon annan som testat på nordsvensk? L har ju problem med knotteksem samt vätskeansamling på sommaren. Hittills efter ca 2 månaders användning tycker jag faktiskt att det finns en skillnad. Det märks framförallt på halsen. Nu kommer ju gräset mer så nu kommer det verkligen märkas om det gör någon skillnad, samt med knotten också på frammarsch. Hon går på minimalt med gräs men får ju ändå beta det lilla som kommer upp.

Försöker verkligen bita i och jobba henne ganska hårt några gånger i veckan, framförallt med longering eller tömkörning då. Mycket galopp för att få ordentlig fart på cirkulationen som hon har problem med. Hoppas på effekt av det med. :)
 
Igår trimmade vi lite i paddocken, Majsan har alltid haft svårt för sig med bärighet och balans. Vill hellre stressa iväg när det blir jobbigt. Och särskilt i höger varv blir det näsan åt vänster och bakdelen på tvären åt höger. Men igår så, efter mycket kämpande så släppte hon efter bitvis och verkligen trampade under sig även på volt i bägge varv. Hon verkade nöjd med sig själv och matte blev så stolt 🥰 en sak i taget även om det tar flera år😅

Bonusbild från lösjobb häromdagen 😊
29F4467F-2276-4703-AF21-EB32D7CC74C7.png
 
Igår trimmade vi lite i paddocken, Majsan har alltid haft svårt för sig med bärighet och balans. Vill hellre stressa iväg när det blir jobbigt. Och särskilt i höger varv blir det näsan åt vänster och bakdelen på tvären åt höger. Men igår så, efter mycket kämpande så släppte hon efter bitvis och verkligen trampade under sig även på volt i bägge varv. Hon verkade nöjd med sig själv och matte blev så stolt 🥰 en sak i taget även om det tar flera år😅

Bonusbild från lösjobb häromdagen 😊
Vad härligt att få en bra känsla :) Och visst är det tungt för dem, särskilt med galoppen.
Vi har tömkört mycket under våren och vi tar oss sakta framåt. Märks verkligen att det inte är "bara bara" att få dem mer på bakdelen, det är riktigt jobbigt!

Så mycket man vill göra, så lite tid! Men i helgen ska jag verkligen försöka få till en första körtur med vagn på över ett år.
 
@Chili Ja det är verkligen otroligt mycket jobb man får lägga ner, ibland sliter man sitt hår i allt ”ältande” men i slutändan när man ser dessa små framsteg så är allt slit guld värt 😍
Nu börjar skritt och trav bli okej. Galoppjobb tar jag på töm i nuläget på bana vilket funkar bättre 😊 uppsuttet ute i någon backe ibland.

Härligt det låter med körtur! Håller tummen att det blir av😄 Blir så sugen när jag ser folk lägga ut körbilder ☺
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp