Normal uppsägningstid på stallplats?

bigganl

Trådstartare
Ni som hyr eller hyr ut stallplats:
Vad är det vanliga när det gäller uppsägningstid i kontrakt på stallplats? Jag har haft/har två månaders uppsägning för mina hyresgäster, men nu har jag hört flera som har en månads uppsägning i sina kontrakt. Är det vanligt med en månad? Har jag ovanligt lång uppsägningstid? I så fall kanske jag skulle ändra, men jag vill höra vad som är vanligt. Vad står i era kontrakt?

Sv: Normal uppsägningstid på stallplats?

Jag har 2 månaders uppsägningstid där jag har min häst inhyrd. Stod i ett annat stall innan där det också var 2 månader.

Ja då är jag inte helt ensam då i alla fall. Ska bli roligt att se hur det ser ut runtomkring när flera svarat.

Det var 2 månader som gällde i stallet där jag hade hästen uppstallad innan, och nu är det 1 månad i det nya stallet (:

jag står uppstallad i ett stall med 3 månader. tycker det är alldelels på tok för långt (!)

jag föredrar 1 max 2 månader.

1 månad är det som gäller i de stallen jag känner till och har haft hästar i.
fy vad jobbigt med 3månaders uppsägning:crazy:

I samtliga stall där jag haft hästar uppstallade har det varit 2 månader som har gällt, och uppsägning ska ske skriftligt. Vet att ridklubben hade 3 månaders uppsägningstid, men eftersom det alltid var kö dit så var det inga problem att slippa ifrån en del av uppsägningstiden ifall man ville flytta tidigare (har inte själv haft häst där)

Tycker att 2 månader är ganska lagom, man måste ju tänka på att stallägaren vill hinna få in någon ny hyresgäst också.

Där jag står nu är det 3 månader. Det är på tok för långt. Dit jag ska flytta är det 2 månader. Skulle inte ha något emot endast 1 månad. :)

Där jag står nu är det en månads uppsägningstid och dit jag flyttar är det två. Två månader är max för mig.

2 mån är väl en rimlig tid för båda parter.
Ska stallägaren kunna få in en ny hyresgäst om någon säger upp sig den sista så behövs ju 2 mån.

Jag har stått i 3 olika stall o det har varit 1 månads uppsägning på alla. Jag vet ett ställe här i närheten som har 3 månader men dit drar sig en del att flytta just pga att det är så lång uppsägningstid. Det är VÄLDIGT lång tid om det inte funkar... När jag tittade på det stallet där jag står nu o vi pratade om uppsägningstiden, sa de att om hästen dör är det ingen uppsägningstid alls :)

Jag har också 3 mån uppsägningstid där jag står nu och det tycker jag är i längsta laget. 1 månader skulle jag ju helst ha ur hästägarsynpunkt men 2 mån tycker jag verkar rimligt med tanke på både hästägare och stallägare.

Där vi står nu är det 2 månader, överallt jag stått innan har det varit 1,

vi har en månads uppsägningstid (från nästa månadsskifte alltså, men det är väl normalt).

Tycker att 2 månader är ganska lagom, man måste ju tänka på att stallägaren vill hinna få in någon ny hyresgäst också.
[/QUOTE]

Det är så jag resonerat också. Eftersom jag har ett litet stall med bara 3 boxar blir det kännbart när någon flyttar och det kan ta lite tid att hitta en ny. Jag vill ju inte att min häst ska bli ensam. Det verkar inte vara ovanligt alls med två månader så jag behåller nog det som det är.

Till alla:
Tack för era svar. Nu har jag bättre koll på hur det ser ut runt om i landet.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 663
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 748
Senast: Ceta
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 548
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 570
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Om samvete vs effektivitet
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur