Normal uppsägningstid på stallplats?

Sv: Normal uppsägningstid på stallplats?

Fördelen med att de flesta har lika lång uppsägningstid är ju att man då slipper hamna i den situationen att behöva dubbla hyror. Som det är med bostäder. Där är det ju nästan uteslutande 3 månaders uppsägning.

Jag har en månads uppsägning och när man kommer får man betala en månadshyra i deposition, denna täcker sista månadens hyra. Så ingen kan ta sin häst och sticka på dan och jag står med alla utgifter utan att ha en chans att få in en ny hyresgäst!
Har funkat toppen än så länge!

DET var ingen dum ide:)

Har haft 1 månad i alla stall jag stått i. Tror att det är vanligast.

Jag har tre månader på min plats och det tycker jag faktiskt är alldeles för länge. Om man ska flytta så blir det himla bökigt. Jag är van vid en månad i alla andra stall jag stått så detta kändes lite konstigt men eftersom jag gärna vill stå där så får man ju acceptera det och hoppas att man inte ska flytta på länge! :crazy:

Självklart ska man kalkylera med alla fasta utgifter och gärna ha en rejäl buffert för de oförutsedda.
I mitt fall fick jag dock betala dubbelt foder eftersom det ingick i "paketet" på det första stället men såklart gick förlorat då jag flyttade så det blev att köpa ca 300kg hösilage på nytt + dubbla boxhyror.

Precis som du sa så är det praxis med 3 mån i fastighetsbranschen. Oftast brukar man hyra eller köpa ett boende med samma villkor, just för att slippa dubbla kostnader till skillnad från hästvärlden där det lätt uppstår "hältor" pga hemmagjorda avtal med varierande uppsägningstider.
Min fråga var däremot hur man vet att boxen blivit uthyrd om man flyttat ut? Har man flyttat har man ju heller inget behov av att disponera boxen, och heller ingen kontroll över vad som sker under tiden du så vackert betalar. Visst, det är olagligt att ta ut dubbla hyror, men mycket svårare att bevisa det i stallvärlden än i lägenhetsvärlden har jag märkt :crazy:

//Cinnamon

jag har sagt upp min box, har upps.tid 1/1-31/3. kommer flytta hästen redan i januari förmodligen och då kommer ha min box tom.
men kommer behöva åka dit och ha mina morgonutsläpp 2 st/vecka ända till 31/3 så då har jag ju lite koll... annars vore det svårt.

jag har sagt upp min box, har upps.tid 1/1-31/3. kommer flytta hästen redan i januari förmodligen och då kommer ha min box tom.
men kommer behöva åka dit och ha mina morgonutsläpp 2 st/vecka ända till 31/3 så då har jag ju lite koll... annars vore det svårt.

Måste du ändå ha utsläpp fast du flyttar därifrån?
Jag täntek faktiskt på det häromdagen när jag läste den här tråden, men jag skulle nog aldrig acceptera att ha kvar mina åtagande om jag flyttade tidigare, varför ska jag sköta andras hästar när dom inte sköter min typ.

Sen en nyfiken fråga :p Visst stod du hos augusta? Ska du flytta långt därifrån?

Oså till tråden.
Själv har vi 3 månader. Det jobbiga är att man måste ju betala för mat och spån, men man får inte ta ngt av det.
Sa själv upp en av mina boxplatser p.g.a såld häst nu i december, men det kommer en ny redan från 1/1 så har inte behövt betala för uppsägningsmånaderna vilket var otroligt skönt.

Vi har 3 månaders uppsägningstid, men den kan ruckas lite på om det sker ngt speciellt..

Tycker 3 månader är ganska bra faktiskt, även om det skulle vara skönt att ha kortare.
Men med så lång uppsägningstid så byter man ju inte stall hipp som happ utan att tänka sig för..

jag har haft 1 månad. jag har haft 2 månader och jag har haft 2 kalendermånader i stall jag tidigare stått i. Där jag står nu är kontraktet lite udda utformat och som jag kan läsa det har jag 2-4 månader beroende på när jag säger upp det.

Jag har en månads uppsägning och när man kommer får man betala en månadshyra i deposition, denna täcker sista månadens hyra. Så ingen kan ta sin häst och sticka på dan och jag står med alla utgifter utan att ha en chans att få in en ny hyresgäst!
Har funkat toppen än så länge!

Detta var ju smart med en månadshyra i deposition!
Jag har en månads uppsägningstid. Tycker det känns lagom för alla parter. Har inte ens funderat på vad som skulle ske om en inackordering hastigt avled. Men det vore säkert väldigt individuellt... ska hästägaren ha en ny häst och vilja behålla platsen? Eller skulle man sätta ut annons och hyra ut den till annan hyresgäst direkt? Troligtvis skulle jag inte ta betalt i det läget, men som sagt situationen kan ju se väldigt olika ut...

Jag har numera 2 månaders uppsägning. Tidigare har jag inte sagt något speciellt men har de tre senaste gångerna - av olika orsaker - stått med en ensam häst några dagar dagar efter uppsägningen. Två gånger sade hyresgästen upp och jag den tredje på en foderhäst.
Nu löste det sig den gången foderhästen åkte då hon som skulle flytta in kunde komma direkt. (Jag sade inflyttning 1½ månade senare så att hästägaren kunde få tid att hitta nytt hem till foderhästen - inte kunde jag ana att den skulle hämtas dagen efter jag ringde....)

Eftersom jag bara har tre boxar och föredragit att enbart ha två hästar - min egen och en inhysing - så är det ju för hästens skull jag har uppsägningen. Så att jag ska ha chans att få in en kompis till honom.

Så antar jag att det är i alla kollektivstall. Jag har också kvar mina pass under min uppsägningstid, trist, men så är det.

Jag har 3mån uppsägningtid nu eftersom jag hyr hela stallet, så det är som uppsägningstid för ett hus/lägenhet.

innan har jag haft min häst på 4 andra ställen där jag inte haft uppsägningstid alls.

Måste du ändå ha utsläpp fast du flyttar därifrån?
Jag täntek faktiskt på det häromdagen när jag läste den här tråden, men jag skulle nog aldrig acceptera att ha kvar mina åtagande om jag flyttade tidigare, varför ska jag sköta andras hästar när dom inte sköter min typ.

jag kan svara på varför du skall sköta andras hästar under uppsägningstiden och det är för att det står i kontraktet! Det är inte alltid lätt att ändra alla schema osv och det är just därför man har en uppsägningstid. Om du inte accepterar detta skall du inte heller skriva på ett kontrakt som innebär att du har åtaganden under uppsägningstiden.

jag kan svara på varför du skall sköta andras hästar under uppsägningstiden och det är för att det står i kontraktet! Det är inte alltid lätt att ändra alla schema osv och det är just därför man har en uppsägningstid. Om du inte accepterar detta skall du inte heller skriva på ett kontrakt som innebär att du har åtaganden under uppsägningstiden.

Men du vet ju inte om jag skrivit på ett sådant kontrakt eller hur?
I nuvarande stall tog jag mina sista åtagande den månaden (Sa upp frånomed 1/12 och hästen åkte den 19:e)
Vi har speceillt kontrakt för uppsägning.
Självklart skulle jag följa kontraktet om det stod att åtagande ska fullföljas (Så det kanske var fel att skriva att jag aldrig skulle acceptera det:p), dock är jag inte 100 hur det är hos oss.
Förra året var det tre stycken som flyttade har jag för mig och ingen av dom kom och tog sina åtagande fast boxen stod tom.
Men jag vet ju inte vad som står i beauspirit's kontrakt.

I andra stall jag stått i har man inte behövt ta åtagande när man flyttat tidigare.
Tänk om jag tar hästen och flyttar till annan ort, inte har jag möjlighet att åka då för att ta åtagande.

Edit:
Hittade kontraktet nu och det står iofs att åtagande ska fullföljas under kontrakt tiden om inget annat avtalas. Hurvida uppsägningstiden gäller enligt detta kontrakt vet jag inte eftersom vi skrev ett nytt "uppsägningskontrakt" när vi sa upp boxen.
Hade så varit fallet hade jag sett till att få alla mina åtagande innan jag flyttad, dvs byta så jag gjorde allt på en vecka. Det funkar i vårat stall att göra så, men jag förstår ju att det kanske inte funkar för alla.

Senast ändrad:

jag har en månad för båda parter.
hur 17 ska man annars kunna lösa problem med "fel kunder" om de uppkommer. alla kunder är inte lika trevliga, det är bara att erkänna och en person kan ställa till det. jag har aldrig behövt säga upp någon, men utifall att känns det skönt att det inte drar ut på tiden om det skulle vara så.
det känns också schysst mot hästägarna. det kan hända mycket och hästen kan bli såld eller vad som helst. då är det schysst att ha en månad för deras skull.

jag har en månad för båda parter.
hur 17 ska man annars kunna lösa problem med "fel kunder" om de uppkommer. alla kunder är inte lika trevliga, det är bara att erkänna och en person kan ställa till det. jag har aldrig behövt säga upp någon, men utifall att känns det skönt att det inte drar ut på tiden om det skulle vara så.
det känns också schysst mot hästägarna. det kan hända mycket och hästen kan bli såld eller vad som helst. då är det schysst att ha en månad för deras skull.

Vi har också en månads uppsägningstid. Egentligen vore det ju bra ur min synvinkel med längre uppsägningstid. Det tar tid att få in rätt hyresgäst osv. Jag tycker dock att det är långt med 3 månader ur hyresgästens synvinkel. Många oväntade saker kan hända om man äger häst.

Ett kontrakt skall ju vara en avvägning mellan olika intessen och just när det gäller uppsägningstid så är det en rimlig uppoffring för oss att bara ha en månad.

Och precis som du säger är det ju bra att kunna säga upp någon som missköter sig relativt snabbt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 664
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 784
Senast: Ceta
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 548
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 570
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka