Normal vikt?

Matten

Trådstartare
Blev lite fundersam när vi "vägde" (vi använde ett sådant där "måttband" som man lägger "runt" mage och rygg) min pålle. Han är ett halvblod, väldigt nätt i typen runt 164 cm. hög, 4 år, och vägde bara 455 kg!?. Alla i stallet blev förvånade då han inte är mager (är avmaskad naturligtvis!), men ligger liiite liiite på gränsen, så jag hade ökat på maten redan innan. Han är en jätte pigg och glad häst, och anledningen till att vi "vägde" honom var bara för skoj skull. Vad väger era hästar? Är det där måttbandet hyfsat pålitligt eller?
Mvh. Matten

Sv: Normal vikt?

när jag vägde mitt varmblodssto med ett vanligt måttband(vikttabell fanns i en tidning) så låg hennes vikt på 390 kg! :smirk: å hon är 154 i mkh å i normalhull. jag mätte i sadelgjordsläge.
en bild på henne
www.snyggast.se/3535192

Tja, hon ser ju alldeles normal ut...;)Jag blev bara så förvånad för när jag tänker "normalstor" häst så har jag tänkt mig en vikt på typ 550-600 kg, men det kan tydligen skilja sig ganska mycket!
Mvh. Matten

JAG skulle inte lita ett smack på viktmåttband...

jag har vägt flera av mina pållar så jag har hyfsad koll på deras verkliga vikt.
Exempelvis mitt halvblodssto vägdes som 3-åring, då något tunn i hull och muskulatur. Hon är av ganska lätt modell och vägde då 535 kg. Jag räknar hennes normalvikt idag som runt 600 kg.

Har vägt våran D-ponny med viktband, det visade 375 kg.
Var till klinik i torsdags då vägde vi henne på våg: 380 kg.
Så för oss stämde det bra.

Jag litar inte på "viktmåttbanden". Har vägt och sedan mätt med bandet och det har inte stämt överens alls.
Det bästa är att väga hästen. Passa på om du är på djursjukhus eller om du har en snäll höbonde med en vägplatta till förfogande ;)

Ska nog göra det, kan vara bra att veta. Men jag vet flera som använder bandet för att kolla med lite jämna mellanrum om de hyfsat "håller" vikten (även om det nu inte stämmer så kan man ju se om hästen har gått upp eller ner.)
Mvh. Matten

Viktbanden kan inte vara pålitliga då endel hästar är korta och endel långa. Det blir mycket variation i vikt det.

Jag har visserligen inte kollat med "bandet" men en kompis hade en formel där man mäter sadelgjordsstaden och längden och anväder det i formeln. Stämde ganska bra. Vägde pållan hos vet ett par veckor efteråt. Fullvuxen stadig madam på 169 cm och definitivt inte någon fullblodstyp. Innan sommarbetet, i perfekt hull, jag tycker inte om tunna hästar, mao lite mullig. Inte en muskel, som väger mer än fett. Då vägde hon 626 kg. Man måste även tänka på fett/muskel vikten. Det enda att göra är alltså att väga på våg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Tillbaka