Fast nja. Här är det inte vinterväglag. Förväntas inget heller. Men jag har kvar dubbdäcken. För det är neråt nollan eller nån minus när det varit soliga dagar. Nu när det är mulet är det flera plus även på nätterna. Och jag vill inte åka på sommardäck i runt nollan en tidig morgon eller sen kväll.Jag tycker reglerna är flexibla?
Är det vinterväglag så får du ha dubbdäck. Inget snack om saken.
Tack för påminnelsen i den här tråden förresten, hade helt glömt datumet så måste åka o byta däck för här är det absolut inte vinterväglag.
Men blir jag stoppad imorgon kan jag inte hävda att det är eller förväntas vinterväglag. Dvs jag får rent lagligt inte ha dubbdäcken. Nu tar jag som sagt böterna i sådant fall, och de brukar sällan stoppa för att stoppa före maj här.
Det är även vanligt här att det kommer ett sent bakslag med snö och skit några dagar i andra halvan av april. Ibland ända in i maj. Men att det kan komma ett bakslag är inte juridiskt skäl nog att ha dubbdäcken på.
Så jag tycker nog man borde ha olika tider för olika delar av landet - eller förlänga tiden för alla.