Nosework-tråden

En urvalsbana menar du? Visst går det. Uppmärkta burkar ja, förvarade separat. Ha gärna också en grupp (märkta) burkar som får användas till störningsdofter, om någon kör löptik tex så kan det störa andra alldeles för mycket även sedan tussen är borta. :D
Är det tänkt till just nw-dofterna, eller kan folk köra vilka dofter de vill? (Sälj hydrolat.) Jag hade nog haft enbart nw till att börja med, men erbjudit att köpa loss en av de neutrala burkarna ifall man vill träna på en annan doft. Urvalsbanor används (egentligen... :cautious:) främst till att lära in nya dofter, introducera störningar, och ibland jobba på markeringarna. Så den är ett tillfälligt verktyg, om man inte vill fortsätta introducera nya dofter.

Precis en sån menar jag, tack :D

Smart! Jag tänkte att man bara får använda de specifika noseworkdofterna i de uppmärkta burkarna, och att man får använda störningsburkarna som man vill.. Men det kanske blir dumt?
Man skulle ju kunna ha en låda med neutrala burkar för försäljning, smart!

Finns det något mer man skulle kunna erbjuda för den noseworkintresserade?
 
Precis en sån menar jag, tack :D

Smart! Jag tänkte att man bara får använda de specifika noseworkdofterna i de uppmärkta burkarna, och att man får använda störningsburkarna som man vill.. Men det kanske blir dumt?
Man skulle ju kunna ha en låda med neutrala burkar för försäljning, smart!

Finns det något mer man skulle kunna erbjuda för den noseworkintresserade?

Kurser. :angel::laugh:
Det är bäst att ha helt neutrala burkar som inte får användas till störningar, annars kan nybörjare inte använda banan alls.

Bra saker för nw-frälsta att ha, hm... Kartonger. Kartongidiotin är ett aber för många, att kunna träna på kartonger är ofta viktigt. Där får du väl ha något system att det kostar per gång man använder dem, eller att man helt enkelt köper loss dem, för de slits ju (ofta i stycken :laugh:), och så ett lager så de går snabbt att byta ut.
Anvisade platser där man får bygga banor, regler (ingen fridroppning i gemensam miljö! droppa inte på agilityhindren, osv), praktiska gömmor för banor (magnetiska burkar, smååååååå burkar, osv - sådana saker kan du också sälja), ovanliga behållare (bollar, pipleksaker, gosedjur, osv - kolla second hand, wish, mm) för behållarsök, med tanke på att ni har en gård kanske ni har några oömma fordon man får använda till fordonssök?

Generellt kan man säga att nw-folket är pryltokiga, så en liten shop med allt möjligt småkrafs kan gå riktigt bra. :D

Edit: Och alltså, en plattform... :love: :D
 
Kurser. :angel::laugh:
Det är bäst att ha helt neutrala burkar som inte får användas till störningar, annars kan nybörjare inte använda banan alls.

Bra saker för nw-frälsta att ha, hm... Kartonger. Kartongidiotin är ett aber för många, att kunna träna på kartonger är ofta viktigt. Där får du väl ha något system att det kostar per gång man använder dem, eller att man helt enkelt köper loss dem, för de slits ju (ofta i stycken :laugh:), och så ett lager så de går snabbt att byta ut.
Anvisade platser där man får bygga banor, regler (ingen fridroppning i gemensam miljö! droppa inte på agilityhindren, osv), praktiska gömmor för banor (magnetiska burkar, smååååååå burkar, osv - sådana saker kan du också sälja), ovanliga behållare (bollar, pipleksaker, gosedjur, osv - kolla second hand, wish, mm) för behållarsök, med tanke på att ni har en gård kanske ni har några oömma fordon man får använda till fordonssök?

Generellt kan man säga att nw-folket är pryltokiga, så en liten shop med allt möjligt småkrafs kan gå riktigt bra. :D

Edit: Och alltså, en plattform... :love: :D

Åh herregud :laugh:
Rena djungeln! Behöver nog ha hjälp av ett proffs på plats för att få ordning på det där tror jag :p Men en urvalsbana med tillhörande burkar borde vi kunna ruska fram rätt enkelt.

Oömma fordon finns här och kurser kan vi ordna :D

En plattform? :angel:
 
Åh herregud :laugh:
Rena djungeln! Behöver nog ha hjälp av ett proffs på plats för att få ordning på det där tror jag :p Men en urvalsbana med tillhörande burkar borde vi kunna ruska fram rätt enkelt.

Oömma fordon finns här och kurser kan vi ordna :D

En plattform? :angel:

Plattform i specialsök är något annat än i andra träningsformer, det här är en specialsöksplattform
De är inte gratis precis, men ni är väl händiga och kan bygga en själv? :D

Det är inte så krångligt egentligen, men förstår om det känns lite alien om du inte sysslar med det själv! Det viktigaste skulle jag säga är regler, dock. Att man inte får droppa tävlingsdofterna var som helst, utan det finns områden där de får användas (och där droppas de inte fritt utan hålls i behållare!) och utanför dessa specifika områden är de förbjudna.
Annars har du snart droppar i dörren, i pausrummet (om du har något sådant, minns inte), på parkeringen, på toaletten, mitt i banor för andra sporter, på hinder och utrustning, i vattenskålar, och gud vet vad... :cautious::laugh:
 
Jag har inte tränat det seriöst alls, men kan ev tänka mig att ses för att det är trevligt och sådär ^^
@TheaH har kört endel med Malte med :)

Absolut
Bor du nära Lund?
För min del måste det inte vara superseriös. Aktivering för sakens skull funkar också.
Har dock planer på att börja tävla efter att vi fått godkänt på doftprov
 
Plattform i specialsök är något annat än i andra träningsformer, det här är en specialsöksplattform
De är inte gratis precis, men ni är väl händiga och kan bygga en själv? :D

Det är inte så krångligt egentligen, men förstår om det känns lite alien om du inte sysslar med det själv! Det viktigaste skulle jag säga är regler, dock. Att man inte får droppa tävlingsdofterna var som helst, utan det finns områden där de får användas (och där droppas de inte fritt utan hålls i behållare!) och utanför dessa specifika områden är de förbjudna.
Annars har du snart droppar i dörren, i pausrummet (om du har något sådant, minns inte), på parkeringen, på toaletten, mitt i banor för andra sporter, på hinder och utrustning, i vattenskålar, och gud vet vad... :cautious::laugh:

Kul grej ... men inte alls nodvandig tycker jag. Jag tycker nog daremot att det ar lattare att fa en bra och stadig markering fran hunden om man kan fysiskt stora hunden sa den maste "envisas" for att tala om exact var doften finns.

Jag haller helt med om regler ... jag kan inte ens tanka mig att ha nagon annan som ocksa skulle fixa med lukter i mitt "labb".
 
Kul grej ... men inte alls nodvandig tycker jag. Jag tycker nog daremot att det ar lattare att fa en bra och stadig markering fran hunden om man kan fysiskt stora hunden sa den maste "envisas" for att tala om exact var doften finns.

Jag haller helt med om regler ... jag kan inte ens tanka mig att ha nagon annan som ocksa skulle fixa med lukter i mitt "labb".

Jag vet att vi inte är överens om plattformen, vi har diskuterat den tidigare (+ @Migo tror jag?), och nödvändig är den inte men däremot helt oslagbart bra. Faktiskt. :D Och har inget med markeringar att göra?
(Vänder mig ganska starkt mot "kul grej" som beskrivning känner jag, den är ett seriöst verktyg! Men kan vara jag som är lite överkänslig för formuleringen.)

Nej, det är lurigt det där med att dela arbetsområde i nw/spsök! Jag tror det viktigaste är att det finns regler så vet man vad man är tvungen att acceptera, det finns nog inte två som har exakt samma nivå på smitta och nedbrytning. Men finns det regler för vad som är tillåtet så får man bara acceptera att allt över den nivån förekommer i det området, och träna där eller låta bli helt enkelt. Finns det inga regler blir det både osäkert (vad har hänt här tidigare?) och förmodligen bråk... :angel:
 
Jag vet att vi inte är överens om plattformen, vi har diskuterat den tidigare (+ @Migo tror jag?), och nödvändig är den inte men däremot helt oslagbart bra. Faktiskt. :D Och har inget med markeringar att göra?
(Vänder mig ganska starkt mot "kul grej" som beskrivning känner jag, den är ett seriöst verktyg! Men kan vara jag som är lite överkänslig för formuleringen.)

Nej, det är lurigt det där med att dela arbetsområde i nw/spsök! Jag tror det viktigaste är att det finns regler så vet man vad man är tvungen att acceptera, det finns nog inte två som har exakt samma nivå på smitta och nedbrytning. Men finns det regler för vad som är tillåtet så får man bara acceptera att allt över den nivån förekommer i det området, och träna där eller låta bli helt enkelt. Finns det inga regler blir det både osäkert (vad har hänt här tidigare?) och förmodligen bråk... :angel:
Plattformen är oslagbar eftersom det blir oerhört hög frekvens på förstärkningarna, och hjälper till att ta kontroll över störningarna till den grad att vi kan lära hunden att söka specifika partiklar i specifika koncentrationer.

Jag köpte egen plattform i våras, hade blivit vansinnig av att dela söklabb med folk! :D
 
Plattformen är oslagbar eftersom det blir oerhört hög frekvens på förstärkningarna, och hjälper till att ta kontroll över störningarna till den grad att vi kan lära hunden att söka specifika partiklar i specifika koncentrationer.

Plus att den begränsar händelserna så man kan eliminera väldigt många källor till vidskepliga beteenden! :up:
 
Plus att den begränsar händelserna så man kan eliminera väldigt många källor till vidskepliga beteenden! :up:
Boss lyckas dock ha stenkoll på den enda svagheten: Att burkarna syns när de flyttas på skenan. Även när jag placerar "rätt" burk nån annan stans än vid handtaget.

Men han har nog lite för mycket hjärnkapacitet över...
 
Boss lyckas dock ha stenkoll på den enda svagheten: Att burkarna syns när de flyttas på skenan. Även när jag placerar "rätt" burk nån annan stans än vid handtaget.

Men han har nog lite för mycket hjärnkapacitet över...

Jo, men jag skrev "väldigt många", inte alla! :laugh:
Inte säker på hur du menar dock... Om det är som jag tänker, skulle inte det fixas med en variant som inte har plexiglas i sidorna utan material som inte går att se igenom?
 
Jo, men jag skrev "väldigt många", inte alla! :laugh:
Inte säker på hur du menar dock... Om det är som jag tänker, skulle inte det fixas med en variant som inte har plexiglas i sidorna utan material som inte går att se igenom?

Jag har plywood på sidorna av min, men han ser ju sidorna när han sitter (vilket han gör mellan markering och nytt sökkommando). Och han ser burkarna i hålen, även med nät på. Han är en mönsterexpert, så om jag råkar repetera för många gånger på samma preparat/styrka utan tydliga nya kriterier, så letar han upp andra mönster att gå efter. Tyvärr tolkade lärarna på utbildningen det som att han inte förstod söket, utan behövde fler pass på enklare nivå vilket gjorde allt etter värre. Jävla BC :p
 
Plattform i specialsök är något annat än i andra träningsformer, det här är en specialsöksplattform
De är inte gratis precis, men ni är väl händiga och kan bygga en själv? :D

Det är inte så krångligt egentligen, men förstår om det känns lite alien om du inte sysslar med det själv! Det viktigaste skulle jag säga är regler, dock. Att man inte får droppa tävlingsdofterna var som helst, utan det finns områden där de får användas (och där droppas de inte fritt utan hålls i behållare!) och utanför dessa specifika områden är de förbjudna.
Annars har du snart droppar i dörren, i pausrummet (om du har något sådant, minns inte), på parkeringen, på toaletten, mitt i banor för andra sporter, på hinder och utrustning, i vattenskålar, och gud vet vad... :cautious::laugh:

Vi kan ju alltid prova. Vi har ju precis renoverat färdigt huset, så vi är redo för nya projekt så snart hundhallen är klar :D

Det känns onekligen alien :angel:

Men tack för massa bra input, helt klart något att tänka över :up:
 
En fråga, jag lockas mycket av nosework, framför allt verkar det väldigt "tillgängligt". Men när jag har sett det tränas så ser det "flamsigt" ut, verkar inte finnas en struktur eller ett sätt för hunden att söka av systematiskt. Är det olika läror, eller beroende på hur långt hunden har kommit, eller vad?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
27
· Visningar
2 266
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 547
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 484
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 433
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp