Nosework-tråden

Okej!

Jag minns inte riktigt hur Frej markerade från början, men jag tror jag belönade rätt många gånger när han bet i gömman. Tänkte inte på att de inte får göra det :angel:. Jag vill nog ha frysmarkering eller ögonkontakt som markering. Tyckte det blev så tydligt den gången han tog ett steg bakåt och tittade upp på mig.
Problemet med ögonkontakt som markering är att många hundar vänder sig mot föraren och tittar och "frågar", tex om de blir osäkra i söket, hur ska du skilja sådan ögonkontakt från en "markeringsögonkontakt"?
Alla har såklart den markering de vill, men jag skulle aldrig välja just ögonkontakt :)

Problemet med ögonkontakt som markering är att många hundar vänder sig mot föraren och tittar och "frågar", tex om de blir osäkra i söket, hur ska du skilja sådan ögonkontakt från en "markeringsögonkontakt"?
Alla har såklart den markering de vill, men jag skulle aldrig välja just ögonkontakt :)

Jo, den tanken förstår jag ju. Kanske han kunde ta ett par steg bakåt och skälla istället. Fast frysmarkeringar är nig tydligare, speciellt om gömman sitter lite högre.

Jo, den tanken förstår jag ju. Kanske han kunde ta ett par steg bakåt och skälla istället. Fast frysmarkeringar är nig tydligare, speciellt om gömman sitter lite högre.
Om det skulle funka för er är det ju bra :) Om nån elev skulle fråga mig om den markeringen skulle jag även där vara tveksam, samma beteende utför många hundar i söken vid frustration, så det blir samma sak där, hur skiljer man det från en markering? :)

Hej!

Hur markerar era hundar doften? Har ni gjort någon specifik markeringsträning?

Min träningsgrupp kommer nog träna på markeringar på onsdag och därför tänkte kag höra efter här om någon har något supertips ;).

I vår träningsgrupp tycker hundarna om att använda tänder och tassar så det finns utvecklingspotential :D.
Så bra att du frågade! Har själv funderat på om jag skulle göra premiär i denna tråden med just dn frågan.

Min hund (nu 9 månader) och jag gick nw-kurs i höstas och målet är att kunna göra doftprov i år och på sikt tävla. Men vi har än så länge ingen markering alls, och har heller inte tränat det. Just nu tränar vi lite för lite och för sporadiskt pga mycket jobb men när jag tar mig i kragen igen och kör mer regelbundet så behöver vi ta tag i det så hoppas på lite supertips här :)

Liknande trådar

Hundavel&Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 011
Övr.Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
2 242
Hundhälsa ...eller bara jag som gjort något fatalt fel? Snälla, döm mig inte för hårt. Borde kanske inte skriva egentligen men tankarna går runt...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 856
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
1 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Fritid, Barn

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat