Nosfladder???

ghost

Trådstartare
Ja då kommer man till en ny fundering igen...

En kompis till mig ska jobba utomlands och under tiden har jag lovat att hjälpa till att träna hans häst. Hon är stänkrädd och har alltid nosfladder.

Behöver man verkligen köra med det jämt när de väl vant sig vid det? Bara en fundering då ägaren hört folk säga det...

/// Ghost
 
Ja, endel hästar vänjer sig liksom aldrig med stänk och det är nötning, nötning och åter nötning som gäller så kanske, kanske de kan bli bättre. Jag hade ett sto som var väldigt stänkrädd och det värsta var att hon var så långsam ut och hamnade därför alltid bakom hästar i början vilket resulterade att hon körde upp huvudet, bromsade och ruskade på det så hon nästan gick omkull. Hon älskade dödens då hon fick ligga fritt och bara mala på, det svåra var att ta sig dit :D .

Jag insåg efter ett par misslyckade försök med henne då hon var pyntad som en julgran med diverse atiraljer som noslädder, nät för huvudet, öronkappa, benlindor etc att hon förmodligen aldrig skulle vänja sig och gav upp..
Hade hon haft bättre kapacitet kanske det hade varit lönt att lägga ner tid och energi men jag gav alltså upp.
mvh jesse
 
Jag har aldrig kört hästen, testar i morgon... Men jag har tränat tillsammans med henne och vet att hon pallar att gå i rygg med andra hästar. Hon bara springer snällt där utan att bromsa, slänga med huvudet eller något, visserligen är det ju inte i tävlingsfart men stänk är ju stänk i vilken fart det än är.

Egentligen vet jag inte om det är så att hon är stänkrädd eftersom hennes omotiverade galopper även kommit i ledningen och där borde det ju vara stänkfritt. Men det lär jag snart märka.

Men ägaren tycker att jag även ska köra motion med fladder??? Det känns överkurs...

/// Ghost
 
Motion med fladder??? Ja, det lät väl att vara i överkant. Men ibland kan man ju ha nosfladder av andra anledningar som tex istället för lekkedja osv för att distrahera dem lite och inte bry sig om allt runt i kring.

Hon verkar ju inte vara så jätte stänkrädd ifall hon kan köras bakom hästar litegrann i alla fall och ifall hennes galopper har kommit i ledningen har det nog inget med stänkräddhet att göra?
mvh jesse
 
nosfladder i träning låter lite överkurs hos mig med.....har dom kollat upp synen på hästen???den kanske känner sig trygg när den får följa, och när tempot är det samma, men när den skall göra något själv så blir den osäker....låter mer som det i mina öron... :)
 
Nu har jag provkört henne ensam på banan (med fladder), och min teori på galopperna är mjölksyra. Trots att hon startade för två veckor sen hade hon 96 i puls efter 1640 m med första varvet 1.34 och en avslutning i 15-tempo. En häst som gjort 7 starter borde ligga bra mycket lägre i mitt tycke även om det gick fort en bit.

Ägaren var faktiskt med oss och tränade lite i våras, men det var ju synd om hästen att ligga bakom i stänket så han lade sig hellre i tredje-spår och då blev det ju liksom inget med det... :p

Det är rätt svårt att bilda sig en uppfattning, för det kryper fram nya saker hela tiden. Så mycket som har provats på henne borde hon nog vara 7 år i stället för 4 år. :eek:

Man får väl göra som proffsen, strippa hästen helt och bilda sig en uppfattning... :cool: :cool: :cool:

/// Ghost
 
Våran har nosfladder på sig, då förra ägaren sa att hon var stänkrädd. Märkte tendenser på det också då hon saktade av bakom andra hästar i jobben. Slängde på ett nosfladder ( det råkade sitta på hemma också några veckor eftersom jag hade samma träns hemma som på banan) Nu skulle man nog kunna ta av det men det har inte blivit av då man är lite vidskeplig.

Men att du strippar ned hästen helt och bildar en egen uppfattning verkar vara en bra idé :idea: eftersom ägaren inte verkar ha någon bättre uppfattning...
 
Ja men då kommer vi till nästa fråga då, eftersom jag aldrig haft en stänkrädd häst.

Är de stänkrädda hela tiden? Vi var ute på nytröskad åker, i rygg på annan häst och hon reagerade inte ett dugg vad som än sprutade i skallen och på frambenen :confused: :confused:


Jag har helt fria händer att testa vad jag vill, för att hästen ska få chansen... Rätt skönt när folk har förtroende för en :p Det värsta är som sagt att hon verkar ha haft "allt" på sig om man frågar...

/// Ghost
 
Jesse, vi har en häst som är precis lika dan som ditt sto var. Med samma utrustningsproblem och "startsnabbhet". Men hon har faktiskt lyckats riktigt bra ändå! Vi kommer nog försöka ett bra tag till då vi har sett att hon har en enorm kapacitet då hon väl kommer in på andra varvet så där 40-50 meter efter klungan, då ger hon allt och det har resulterat i 2 andra platser och 2 tredje platser på 4 försök. :bump:Så ge inte upp med stänkrädda hästar om dom ändå gillar att springa! Det kan även vara en mognadsfråga.

Ang frågan nosfladder tror jag att det blivit en psykisk grej om hästen alltid har tränat med det och behovet kan nog gå över om man börjar att gradvis avlägsna det när du tex rider eller bara joggar hästen.
 
I detta fall har hästen troligtvis inte haft fladdret mer än ca ett halvår, och jag har hittills inte märkt någon skillnad i beteende med och utan fladder (visserligen har jag knappt haft hästen en vecka men ändå).
Ska testa henne "naken" i ansiktet med sprut nästa gång, reagerar hon inte i 30-tempo så borde hon inte reagera i 20-tempo heller???

Jag kan däremot tänka mig att hon är osäker tillsammans med andra hästar... Någon form av skygglappar i stället????

/// Ghost
 
:bow: :bow: . Kul att ni fått till hästen. Tyvärr tror jag ändå inte att våran hade lyckats så bra. Köpte henne som 5 åring på hösten, helt ostartad, inte ens ett premielopp hade hon gått. Som unghäst var hon hos ett flertal proffstränare som tydligen misslyckats att få till henne. Hon hade en väldigt bra stam så det var väl därför hon fick ett par chanser av olika tränare.

Hon kunde 19 då hon kvalade och det var väl ungefär hennes begränsning. Jag hade kört lite fortare med henne bitvis men innan hon hunnit upp i de farterna och skakat färdigt på huvudet var de andra redan i mål :D . Hon gjorde ett par lopp men 0-loppen går så fort här uppe så då de avslutar 16 sista varvet kunde hon med nöd och näppe hålla jämnt med de andra.

Men visst, hon var otroligt stark och oöm för positioner och hade det funnits 3000 meters lopp i lägsta klassen där hon hade kunnat harva i tredje spår hela vägen så kanske hon skulle ha fått sig någon placering, knappast mer.

Jag sålde henne men tyvärr avlivade hennes nya ägare henne. Tack och lov har vi en väldigt lovande 2åring efter henne som inte verkar stänkrädd?! Vad kul att ni lyckats med eran häst, lycka till i fortsättningen och kör så det ryker.. :D
mvh jesse
 
Visst finns det folk som leker med kedjor :devil:.Kolla in Domerens anv.bild :angel:.

Men lekkedja i det här fallet är en tunn kedja man har i munnen åt hästen.Den leker gärna och tuggar på den= ökad salivutsöndring.
 
ingen som jag vet rider p gummibett har sådant i.
min mor tävlade sm i fälttävlan på gummibett förr :-)
gäller detta bara trav?
även i travsadelkammren har jag aldrig sett något sådant?

men det är säkert så..:-)
 
Det är för att de betten kan smälla av.Det är lite svårare att få kontroll på hästen då,och man kör än rider.
 
aha...

så det är en travgrej..inte konstigt att vi missat det.
men det finns ju järnstång inuti gummibetten oxå??

jaja..svar har jag fått tack*
 
Måste bara berätta!!!!

Hästen är inte stänkrädd, utan bara lite vinglig och osäker. Jag tog bort allt och satte på henne ett helstängt och skydd på frambenen.
I kväll var det dags, och hon vann på ett övertygande sätt till nästan 10 ggr pengarna... :bump: :bump: :bump:
 

Liknande trådar

Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
807
Senast: mysboll
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Sasse
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
571
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp