Finess

Trådstartare
Vilken nosgrimma är egentligen snällast av aachen med nosrem eller pullargrimma? undrar detta för jag har hört att pullargrimma inte är så snällt men har åxå hört att nsremmen till aachengrimman snörper åt luftvägarna på hästen..? Själv rider jag annars bara i löstspänd engelsk nosgrimma..(Utan nosrem)
 
Jag tycket att aachen-nosgrimman är lite snällare, men det beror ju på hästen åxå. Men man måste naturligtvis kolla så inte aachen-remmen ligger illa på luftvägarna och att man inte spänner den för hårt. remmen är från början till för att hålla bettet på plats.

/Malin
 
ja man ska ju absolut inte spänna achenremmen för hårt..
jag använder annars överhuvudtaget inte aachenremmen utan bara själva nosgrimman... tack för svar
 
Så stor skillnad är det inte på Aachen och Pullar när det gäller "skarpheten". Däremot så är det lättare för hästen att andas med ett pullar och det ligger inte och kan skava mot kindtänderna heller.
 
det var det jag hörde.. det me andningen. att det skulle vara lättare fdör hästen med ett pullar, men annars har jag ju hört att pullar ska man bara ha om hästen är stark, eftersom det är rätt skarpt...?? :confused:
 
Den blir ju inte skarp när hästen inte gör någonting, hurvida den blir det om hästen börjar pulla vet jag inte!
 
Beror på hur hårt du drar åt den.... Min häst föredrar pullar, men nu är den ju iofs ganska löst spänd... :smirk:
 
visst gick hon bättre när jag tog av den understa remmen på din aachen? :)
hon blev mjukare i munnen.
 
Att effekten och skarpheten på en aachengrimma jämfört med en pullargrimma är olika kan min häst intyga.

Hatar pullargrimman som pesten, kan gå med på en snokrem på aachengrimman men föredrar och funkar bäst med en engelsk nosgrimma.
 
Det beror nog på hästen. Achenrem är där för att hästen inet ska gapa O pullargrimman trycker på nerver som gör att hästen ska bli lugnare. Mn då måste man jöh ha satt den rätt!!
 
Beror nog på hur hästen är skapt i munnnen hurd en upffattar det. Min ena häst avskyr såväl engelsk som aachen. Tandläkaren förklarade detta med att hennes tänder sitter så att de kommer i kläm med dessa nosgrimmor, oavsett hur löst jag spänner. Med pullar eller remont (el utan) är hon nöjd och glad.
 
ja det blev hon :) Rider henne utan den och har gjort det sen dess. bara undrade vilken av de två som är skarpast..
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat på en sak, varför har vi egentligen nosgrimma och vad är funktionen mer att det är snyggt? Köpte min häst för en månad...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 899
Senast: Lingon
·
Utrustning Jag var och hämtade ny häst häromdagen och insåg att jag nog vill köpa ett nytt träns till honom. 🤪 Men jag blir alldeles förvirrad av...
2
Svar
23
· Visningar
2 220
Senast: Dopy
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 958
Senast: Linda_A
·
Utrustning Vilket bett/nosgrimma tycker ni dem flesta hästarna vågar ta stöd i och söka sig mer frammåt? Hästen jag rider nu går vanligtvis på ett...
Svar
9
· Visningar
1 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp