Nosgrimma...

Sv: Nosgrimma...

Magic_Mac skrev:
Att den är fulare kanske:angel:

Ligger något i det :p

Jag tror personligen inte att den där nosgrimman skiljer sig så mycket från en helt i läder.. Men å andra sidan har jag aldrig provat :smirk:

Självklart blir den skarpare! Trycker fördelar ju på mkt mindre yta och ytan är dessutom ojämn (repsnurrningen :smirk: ). Dessutom så är vissa rep jekligt hårda, inte mjuka som grimskft direkt :crazy: Jmf sidepull som kan kännas stela som metall när de är gjorda med rep över nosen.

Så lätt att den verkar dämpande eftersom hästen får ett mkt skarpt tryck över nosen så fort den öppnar käften så den verkar. Dessutom så har han ju aachenrem så han måste ju satt den rätt hårt redan från början för att den inte ska glida ned :crazy:

ja titta - jag kollade slarvigt! :o Men skit samma, tycker det är en dålig kombination med kindkedja och lägre nosrem.

Tycker själva nosgrimman sitter högre upp än vad den "ska", fast du kanske syftar på snorkremmen?.

Freja_ skrev:
Ryttaren har nog dålig smak :angel:. Dessutom silverfärgat bett till guldfärgade spännen... Hua.
Hur skulle en nosgrimma bli starkare? :confused:

Fast att ha mässing på stångbett förstår jag ju varför man inte har :crazy: Det är betydligt skörare metall och har tendens att böja sig med åren. Ta fram ett par mässingstigbyglar som är använda en hel del så syns det tydligt

Sådana nosgrimmor var jättevanliga förr i tiden och jag tycker att de är rätt så snygga faktiskt :o

Men då användes de utan snokrem och var inte speciellt hårt spända utan mer som en prydnad

en "känd" ryttare i mitt stall har en sådan på en av sina hästar för att den inte ska öppna munnen lika mkt... och det fungerar!;)

Precis. Snackade med en känd sadelmakare i Stockholm i somras om att man inte ska köpa mässingstigbyglar öht då de är mycket skörare + myyyycket lättare att det bildas bubblor eller nått sånt i när de tillverkas. Så man skulle köpa andra, som såg precis ut som de vanliga, men som var av något annat. Nu minns jag inte exakt allt, men nått sånt! ;) .

ja förlåt - har tydligen en dålig dag att utrycka mig och läsa överhuvud taget. jag menar snokremmen ja!

Hahaha. Det är lugnt! ;) .

Sett flera ryttare i WC som har sånna nosgrimmor på sina hästar, så snart lär vi väl se dem mer och mer på vanliga hopptävlingar...?.

Sorbe skrev:
Hahaha. Det är lugnt! ;) .

Sett flera ryttare i WC som har sånna nosgrimmor på sina hästar, så snart lär vi väl se dem mer och mer på vanliga hopptävlingar...?.
Nosgrimman kommer ursprungligen från polovärlden, användes med fast martingal för att hindra hästen att slå upp huvudet, och om den gjorde det kändes repet skarpare än en lädernosgrimma. Var väldigt populär inom hoppningen för 10-15 år sen och verkar nu kommit tillbaka. Förr användes aldrig snokrem utan var endast som en engelsk nosgrimma. :banana: :banana: :banana:

Okej!
Tror faktiskt att jag sett den på någon poloponny när jag har varit å kikat (bor typ precis bredvid Sveriges största poloanläggning tror jag! ;) ).

Jag tror det blir lite skaparare? På ett sidepull finns det rep och det kan bli rätt skarp (vilket kanske är tänkt när man inte kan/vill ha bett) kanske detta är en lösning för en häst som inte riktigt passar med något bett? :confused:

pollan skrev:
en "känd" ryttare i mitt stall har en sådan på en av sina hästar för att den inte ska öppna munnen lika mkt... och det fungerar!;)

Inte konstigt, det lär väl kännas om man försöker gapa mot ett hårt rep och DESSUTOM har snokrem till :crazy:

Behövs "skarpa" nosgrimmor för att få hästen att inte gapa, då är det något fel.

Álin skrev:
Inte konstigt, det lär väl kännas om man försöker gapa mot ett hårt rep och DESSUTOM har snokrem till :crazy:

Behövs "skarpa" nosgrimmor för att få hästen att inte gapa, då är det något fel.

raderat* skickade 2 ggr

Álin skrev:

ja håller faktiskt med dig.. själv tycker jag att hon rider asdåligt och alla hennes hästar är halta/ont i ryggen mm,mm så inte undra på att hon har sådan nosgrimma på en av hästarna.. behövs det tilläggar att hon har 213 olika bett att välja på, det ena skarpare en det andra:crazy:

olgaklara skrev:
Fast att ha mässing på stångbett förstår jag ju varför man inte har :crazy: Det är betydligt skörare metall och har tendens att böja sig med åren. Ta fram ett par mässingstigbyglar som är använda en hel del så syns det tydligt

Man kan ha gulmetall ;).

Liknande trådar

Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
887
Senast: Fibusen
·
Utrustning Är det en ny trend att ha en padd under nosgrimman? Det dök upp reklam i mitt fb-flöde häromdagen, och nu ser jag att flera har det på...
Svar
7
· Visningar
893
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
928
Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd