• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare isse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 85
  • Visningar Visningar 5 418
I

isse

Vad använder du för nosgrimma och varför? Jag kommer nog aldrig mer rida med nosgrimma. Vill bara höra från andra varför ni använder det?

Sv: Nosgrimma

Rider med The Difference träns, där sitter nosgrimman fast på tränset, så skulle jag vilja ta bort den, så kan jag det ändå inte. Så antar att jag rider med nosgrimma för att de flesta träns säljs med det, det e snyggt, vissa nosgrimmor är rätt bra. Jag tycker om lagom spänd remontnosgrimma. Man får passa sig för skav, nyp och tryck på tänder när man använder sig av nosgrimmor, även vissa bett.

Jag använder det som säkerhet, så att sidostyckerna håller sin plats! Har remontgrimma till remonten, annars vanlig engelsk.

*KL*

Generellt har jag en engelsk utan nedre rem, som ren dekoration. Arabvalacken går utan härhemma där ingen ser iaf ;)

Nya herrn går på engelsk med aachemrem/nedre rem eftersom han hystotuggar på bettet pga tidigare tandproblem som sitter kvar 'i huvudet'. Målet är att kunna ta bort nedre remmen, men där är vi inte än.

Det finns remmar som man sätter under hakan på hästen för att hålla bettet på plats.
Alltså inte en spänd rem utan en rem som sitter fast i bettringarna bara.

varierar mellan sidepull, aachen, pullar och utan.
Anledning? Det är snyggt, dock sitter den löst och bara är där.
Pullar ridar jag sällan på pga att min valack inte gillar det.

Håller också med om att nosgrimmor är snyggt! Det e få av mina hästar som varit lika "snygga" med träns utan nosgrimmor som med nosgrimmor.

:D Gör ju inte så mycket att i det fallet att vara ytlig nog att tycka det är snyggt, enligt mig i allafall! Den hänger ju bara där och dessutom stödjer den sido och nackstycke så det sitter bättre :)

Ibland har jag ingen nosgrimma överhuvudtaget. Men ibland har jag en "vanlig" (Utan snokrem!!!!) som sitter jättejätte löst. Skulle aldrig få för mej att spänna åt runt munnen på min häst. Det ska inte behövas. Har den sitter där jätte löst för att tränset sitter stadigare då och för att det är snyggt.

Håller också med om att nosgrimmor är snyggt! Det e få av mina hästar som varit lika "snygga" med träns utan nosgrimmor som med nosgrimmor.

Men jag har :love: då ser man att hennes huvud är 'böjt' :D
fast brukar inte rida utan så ofta, mest när jag rider barbacka.
Annars varierar jag mä pullar, remont och aachen

för att det är så fult utan! Der är nog bara araber och nordsvenskar som faktiskt passa i det.

Jag har massa olika nosgrimmor i olika material från läder till rep och plast....

Alla modeller; pullar, remont, engelsk, aaschen...

Rider jag utan nosgrimma så har jag ibland en curb på bettet...

Varför nosgrimma? Ja egentligen klarar vi oss utan men jag tycker det är snyggt! =)

jag rider just nu på remontgrimma då jag har blivit rekommenderad det eftersom hon har haft tendens att lägga tungan över bettet.

nu har vi varit hos hästtandläkaren och åtgärdat några problem, så nu hoppas jag på att det försvinner och att jag kan börja använda en engelsk nosgrimma, då jag tycker det är snyggare.

*kl*

behöver inte nosgrimma, därimot rider jag med engelsk på träning då tränaren lättare kan se hur lodpatiet på hästens huvud är. sen på tävlingar med såklart. Annars "naket" utan nosgrimma :p

Jag rider oftast på remontgrimma, (någon gång ibland aachen) det är väl den enda som ger direkt nytta. Den håller bettet stadigt och på plats, ger inga skav. Har den för min häst är åt det starka hållet, den hjälper en hel del!

Nu beror det ju på hur man deifinierar nosgrimma, Jag rider mestadels bettlöst vilket ju oxå är en typ av nosgrimma. Men om vi räknar bort det så...

... rids min unghäst just nu med bett och remontnosgrimma. Varför? Tja, bett måste hon ju lära sig, vore elakt av mig att bara rida bettlöst och om jag säljer henne en dag så fattar hon inget när de sätter bett i munnen på henne. Remontnosgrimman har jag valt för att den ger mig möjlighet att fästa tygeln både i bettringen och i nosgrimman. På så sätt kan jag aldrig dra bettet ur munnen på henne om hon gapar, jag kan aldrig ta för hårt i henne och hon får signal genom trycket på nosen som hon känner igen sedan inridningen. Det var flera år sedan jag gav upp nosgrimman i kombination med bett, på de välutbildade hästar jag red då fanns ingen anledning att snöra ihop munnen. Hoppas att min unghäst kan gå så oxå i framtiden!

Jag rider på aachen med snokremmen men mycket löst spänd! Man kan få in typ 5 fingrar under nosgrimman och mer under snokremmen!
Använder det för att det är snyggt, och för att det stabiliserar upp bettet! :d:love:

Diana

Jag använder möjligen remontgrimma under kortare perioder på unghästar som gapar extremt. Då är nosgrimman relativt löst spänd, jag vill bara förhindra att hästen tväröppnar munnen och lattjar runt för mycket.

Annars rider jag i stort sett alltid utan.

Sen måste jag säga att om man behöver nosgrimma för att "stabilisera upp bettet" elelr "få sidstyckena att hålla sig på plats" så bör man nog se över tillpassningen av träns och bett ganska ordentligt.

Bett som åker i sidled botas med parerstänger eller D-ringar, inte med nosgrimma.

Jag växlar mellan remont och achen utan snokrem. Achengrimman sitter där endast för att det är snyggt. Remonten har jag för jag kan behöva den, speciellt ute i skogen då fröken kan bli lite väl pigg ibland. Självklart kan jag stanna henne utan remont också men det är mer en säkerhetsgrejj för mig. Ingen av grimmorna sitter det minsta hårt.

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 236
Senast: Reshästen
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 613
Senast: Badger
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: fio
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka