• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare isse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 85
  • Visningar Visningar 5 418
Sv: Nosgrimma

Rakriktningen sitter ju inte i huvudet :crazy: Nej, det där tycker jag lät konstigt.

*kl*
Jag rider med löst spänd engelsk. Inga aachenremmar.

hahahaha nä det är inte raktinriktningen jag snackade om :D det var bara ett exempel på när tränaren står precis framför hästen för att se lodpatiet. verkar vara svårt att förklara för dig, men jaja :smirk:

är nog mest bara en grejj jag har fått för mig att man lättare ser lodpatiet framifrån (alltsåå: under tyglen osv.)

Det beror på vilket träns jag har. När jag rider med rakt bett har jag en så kallad bygelnosgrimma anpassad för min islänning som gör att han får vara mer ifred i munnen.
Med jaktkandaret har jag bara en vanlig engelsk nosgrimma.

Rider mest på Pullar men ska inom snar framtid införskaffa mig ett Remont träns eftersom mitt förra gick sönder.. Ett träns med Engelsk nosgrimma är också på G :)

Min häst rider jag utan nosgrimma nuförtiden. Annars beror det på hästen. Tycker annars bäst om att ha en rem som sitter i sidostyckena och knäpps väldigt löst om jag vill använda någon nosrem.

De som har den löst spänd så den bara är där har ju talat om varför - för att det är snyggast så, och/eller för man måste ha den i dressyr.

Sen nag de som gapar etc, så det är ju så att även om du tar bort ett grundproblem så behöver inte symptomet försvinna. Utan det kan ha blivit ett inlärt beteende, ligga smärtminne kvar etc. Och att då förhindra de värsta avvarterna, som att gapa och undandra sig bettets verkan, lägga tungan över bettet eller liknande genom en korrekt anpassad nosgrimma, det behöver inte alls betyda att man försöker lösa ett problem genom att strunta i att ta reda på varför utan bara snöra igen munnen.

Jag rider soms agt helst utan eller med engelsk löst spänd. Nya herrn går med snokrem med. För att inte gapa/tugga så mkt. Han har haft anledning att göra det, och den är borttagen. Men han har ännu inte insett att det inte finns någon anledning längre, så nosgrimman kvarstår sålänge.

:bow::bow::bow:

Jag föredrar att rida med ett engelskt träns. Det är stilrent, inte så många krusiduller, det tycker jag inte om när det är. Aaschenrem har jag ibland men det är inget jag föredrar. Hellre ingen nosgrimma alls än att rida med aaschenrem men tänk vad världen vore härlig om man hade en sån valfihet varje dag.

Vad jag absolut HATAR att rida med är remontgrimma. Det är så fult att jag verkligen skäms när jag har det. Hästarna ser ju ut som myrslokar. Usch! (här hade vi starka känslor :crazy::p)

Pullargrimma är väl ok, men bara vid hoppning. Dock kan jag tycka att den ser lite stökig ut.

Nä, engelsk eller utan, det tycker jag bäst om.

*knapplån*

Jag har verkligen inget emot nosgrimmor, tycker att det kan vara snyggt men den får absolut inte fungera för att dra ihop munnen. Det jag undrar lite är varför de där "snokremmarna" finns på achentränsen. Där är ju enda funktionen att dra ihop hästens mun och det ser inte bra ut heller...(som om utseendet egentligen skulle spela roll i ett sådant läge). Tycker många hästar ser väldigt stressade ut när de bär en sådan rem...är det någon militärkvarleva? Tror jag har hört det någonstans...

Varierar mellan pullar och engelsk med aachenrem.
Varför? Jo för det är mycket snyggare än utan :p plus att jag har ett varmblod som ser mycket mer "varmblodigare" ut utan.

På andras hästar blir det ju såklart det som ägaren/ryttaren har. Fast spännes löst och ledigt, särskilt snokremmar.

Själv rider jag, om det inte behövs något annat av särskild anledning, oftast med ledigt spänd aachen utan snok.

Olika på lillekorvas har jag hög alt. ingen då han har ganska brett tecken och han ser inte så stor i huvudet då. Utan Achem på den höga då han har mindre tandproblem misstänker jag (går ej att åtgärda då han står och raspar sina tänder själv :smirk: )

*kl*

På ridskolehästarna blir det oftast engelsk, löst spänd. Ibland plockar jag av den med, ibland får den vara kvar.

Rider helst utan alt. med remont. Remonten ger ett stöd och en stabilitet till bettet som jag upplever att många hästar trivs med. Det handlar inte om att den hindrar bettet från att dras igenom munnen, det gör man genom att inte rida så fruktansvärt mycket på innertygeln. ;) Remont ska spännas löst. Två fingrar på höjden, minst. Den ska ligga som stöd, inte för att dra ihop munnen.

Engelsk ska också spännas löst, den ligger ju trots allt an mot tänderna om man drar åt den. Hur trevligt kan det vara med skav på insidan av kinden liksom? ;)

Pullar har jag ridit på någon gång, men ser egentligen inte syftet. Bra på så vis att den inte ligger mot tänderna eller näsborrarna, så jag antar att den kan vara bra vid hårt arbete som någon sa tidigare i tråden. Remonten ligger ju på näsborrarna, och även om den spänns så löst som den ska spännas så verkar ju tyngdlagen...:p

Tror på teorin att variation är bra, allt för att ändra tryckytorna i munnen.

Ni som använder nosgrimma för att de e snyggt, ni säger ju att ni inte spänner den hårt, o de ska vara minst fem fingrar osv.. men då har ja en fråga, hur snyggt o fint är det med nåra remar som sitter runt käften på hästen o bara dinglar runt?:crazy: ja skulle iaf inte tycka att de är speciellt fint med ett par lösa snoddar som hänger och dinglar;)+ att de va nån som sa att nosgrimmor itne skadar någonting alls, men 80% av tandskador på hästar i sverige beror på att dom rids på fel bett, och 70% av dom änvänder även nosgrimmor som sitter fel eller alldeles för hårt:smirk: så nog skadar dom..

Ni som har dom för att kontrolera hästen, byt djur skaffa en hamster eller nått som e lättare att hantera, bara lyfta upp dom om dom skulle få för sig o springa iväg:smirk:

och ni som har hästar som gapar så mkt, varför tar ni till nosgrimma?:crazy: har aldrig använt nosgrimma,har hållt på med problemhästar som tuggat frenetiskt på betten, lr gappat hela tiden, men
inte behövt använda nosgrimma..:crazy:

och du som behövde den för att din tränare skulle se lod på hästen lr va de nu va, byt till en annan tränare:crazy:

Och ni som säger att de behövs för att hålla bettet på plats, lr för att göra sidostyckena stabila, så e de skitsnack, för ja har itne haft problem med nått av dom och aldrig använt nosgrimma:smirk: och om nu bettet skulle åka iväg så finns bättre lösningar än nosgrimma..

Senast ändrad av en moderator:

kl

använder en löst spänd engelsk nosgrimma, för att jag tycker nosgrimmor är snyggt. är öppen för trevliga diskussioner. :)

Jag gillar generellt inte nosgrimma (som jag f.ö anser ska klassas som hjälptygel) men ibland har jag det. Då rider jag antingen på en löst spänd pullar- eftersom hästen tycks gilla det, kanske ligger bettet mer still? Har faktiskt ingen aning. :confused:

Eller så använder jag engelsk, också löst spänd. Den används mest vid busigare uteritter samt av mindre erfarna medryttare.

Försöker dock undvika det om jag kan, om hästen trivs med bettet och handen samt är korrekt skolad behövs inget hjälpmedel i form av nosgrimma.

Svar till alla...

Tänk igentligen vad vi utsätter våra hästar för BARA för att det är snyggt.
Om (nu skriver jag om) hästen får problem med nosgrimman och biter sig i kinden för nosgrimman sitter för hårt. Någon frågar dig varför du använder nosgrimma?? Vilken svar det blir då....Det är snyggt..

Detta är INTE kritik till er som använder nosgrimma. Utan fundera på vad man sätter på hästen för att det är snyggt och inte har någon fuktion. Tror själv att hästarna mår bättre av att vi inte pryder dom från topp till tå. Bara för att det är snyggt!!!!!!

såhär resonerar jag; en häst får bara skador av nosgrimman om den sitter för hårt (det är självklart inte försvarbart att dra åt en nosgrimma). om man har en löst spänd nosgrimma kvittar det om man har den där eller ej. då kan man välja att inte ha den där, eller vara lite fåfäng och låta hästen ha nosgrimma. hästen mår inte sämre för det.

KL

mitt mål är att man ska kunna arbeta utan nosgrimma, men annars om ekipaget behöver lite stöd o hjälp i rätt riktning så använder jag remont o ev pullar, tycker inte om engelsknosgrimma då¨jag som lekman inte kan avgöra hur mycket det trycker in kinderna in i munnen trotts löst spänd nosgrimma.
annars för att vara lite fräck så tycker jag att engelsk nosgrimma är fult, men passar hästar med fula huvuden...med risk för att folk blir sura säger jag detta så snälla...alla tycker ju olika.
lycka till med nosgrimmandet

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 236
Senast: Reshästen
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 613
Senast: Badger
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: fio
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka