• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare isse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 85
  • Visningar Visningar 5 418
Sv: Nosgrimma

annars för att vara lite fräck så tycker jag att engelsk nosgrimma är fult, men passar hästar med fula huvuden...med risk för att folk blir sura säger jag detta så snälla...alla tycker ju olika.
lycka till med nosgrimmandet

:bow::bow::rofl: bra sagt!!:D:bow:

*kl*
Har funderat på en sak, Ni som skriver att ni har nosgrimman för att stabilisera sidostyckena, trär ni nosgrimman på utsdan då. För om man trär den innanför så blir de väll inte så stabilt ändå. Bara en liten fundering som jag vill ha svar, har legat och tänkt på detta hela natten lång.

rider med remontnosgrimma, för att hästen går bäst och trivs med den.

Kanske för att man har provat med alla andra nosgrimmaor + ridit utan och hästen har gått bäst med remont .. ?

Min ena valack går bäst på remont, den andra kvittar det på och hingsten har jag bara ridit med remont på ..

Kanske för att man har provat med alla andra nosgrimmaor + ridit utan och hästen har gått bäst med remont .. ?

Min ena valack går bäst på remont, den andra kvittar det på och hingsten har jag bara ridit med remont på ..

okej.. men kan inte de vara för att man snörat i hop munnen, och då känner hästen bettet mkt mer, och gör sakerna fortare för o slippa obehaget av bettet? (fortfarande inte ute efter bråk tkr bara de e intressant.. :angel:)

ta inte de här som en pik nu! för ja vill inte bara vara spydig.. men hur vet du att din häst trivs med den?

Känslan jag får. Du vet jag känner och ser när mina hästar är nöjda, gör inte du de med dina?

okej.. men kan inte de vara för att man snörat i hop munnen, och då känner hästen bettet mkt mer, och gör sakerna fortare för o slippa obehaget av bettet? (fortfarande inte ute efter bråk tkr bara de e intressant.. :angel:)

shit vilka tankar :confused: alla har fritt att tänka själv, men för att slippa blir mer irriterad än jag redan är så låter jag mina tankar vara tysta till dig.

Jag rider min häst utan nosgrimma eller med engelsk nosgrimma. Använder jag enelsk nosgrimma så är det enbart av estetiska orsaker. Det är snyggt med pannband och nosgrimma som matchar.:banana: Eller om det krävs nosgrimma i tävlingssammanhang, då måste den ju på. Aachen nosgrimmor förstår jag mig över huvud taget inte på, vet inte varför de finns.

Känslan jag får. Du vet jag känner och ser när mina hästar är nöjda, gör inte du de med dina?

shit vilka tankar :confused: alla har fritt att tänka själv, men för att slippa blir mer irriterad än jag redan är så låter jag mina tankar vara tysta till dig.

jo de gör ja väl kanske, men asså, men ja skulle ha svårt o känna om min häst gillar sin utrusting, för visst man känner om den verkligen otrivs o börjar få ont, o inte tycka om att bli sadla/tränsad osv.. men ja har nog svårt o veta om häste tkr om de lr om den tkr de eokej o sånt xD hahh jo ja vet har rätt skumma tankar:angel:
haha men ja tycker no att de va en bra ide, o släppa de nu;) haha för de verkar vara en känslig sak o fråga om:angel:

Men om man inte kan ha nosgrimma på sin häst, och ska kanske börja tävla lite dressyr, vad gör man då? Min tjej bara rycker i mun och stretar emot, någon ide vad man kan göra?har provat achen(stavning??) utan snokrem och det funkar inte, något förslag vilken sorts nosgrimmam man kan prova? hon är ett 13-årigt varmblod...

nej inte känsligt ämne, men din tro att man använder nosgrimma för att stänga igen käften, is jag inte diskutera.

och ja jag känner och ser när mina hästar är nöjda med ridningen och utrustningen de har. Speciellt den i munnen och nosgrimman, hur hårt eller lös nosgrimmor än sitter så kan man känna skillnader från häst till häst vad de trivs med.

på min gamla valack hade jag ingen nosgrimma. på nya stot så har jag aachengrimma. hon är dunder pigg å gapar när man tar i henne. men jag jobbar mot att kunna ta bort noremmen å rida med vanlig engelsk nosgrimma

Ja, då får du avstå att tävla dressyr. För enligt TR skall du ha engelsk, achen eller remontnosgrimma på dressyrtävling.

Själv har jag achennosgrimma vid dressyr och pullarnosgrimma vid hoppning. Nosgrimman stabiliserar bettets inverkan. Kan iofs använda bett med parerstänger, men föredrar rent estetiskt nosgrimmor. Själv tycker jag att träns utan nosgrimma är vansinnigt fult, ofta går hästarna och gapar pga glapp. Tycke och smak är olika, men i mina ögon ser det ut som man är ute i "buske 14" utan nosgrimma :D

Vad alla ursäktar sig (inte till Annbur, orkade inte skrolla upp bara). Jag har nosgrimma av säkerhetsskäl. Käkremmen på "engelska" träns ska spännas så att man har en knuten näve emellan (det har alla lärt sig eller hur?) Har man då inte nosgrimma så riskerar man att tränset åker av om man har otur. Jag har själv varit med om det ett par gånger. Samma om ett sidostycke går sönder eller så. Då sitter man där utan styrmöjligheter. Grattis om hästen blir rädd för något. Har man nosgrimma (normalt spänd med två fingrar emellan, som också alla har lärt sig eller hur) så ligger åtminstone bettet kvar i munnen så att man kan bromsa en häst som blivit rädd (om någon del på tränset skulle gå sönder menar jag). Sedan kan nosgrimman hjälpa till när man har hästar som "biter tag" i bettet och drar, lägger tungan över bettet, gapar och därmed blir starka osv. Jag har själv engelsk till alla mina, achenrem under utbildning (håller bettet på plats) och vid hoppning då hästarna ofta blir lite starka. Jag snörper inte heller ihop truten på mina hästar för det. Man behöver inte dra åt en achenrem för kung och fosterland för att hålla bettet på plats. Och mina kan både beta gräs efter ridturen och äta en morot obehindrat även med nosgrimma på.

Samma om ett sidostycke går sönder eller så. Då sitter man där utan styrmöjligheter. Grattis om hästen blir rädd för något. Har man nosgrimma (normalt spänd med två fingrar emellan, som också alla har lärt sig eller hur) så ligger åtminstone bettet kvar i munnen så att man kan bromsa en häst som blivit rädd

Det där får inte jag ihop! Om ett sidostycke går sönder så kommer iallafall bettet åka ut ur munnen på hästen eftersom bettet och sidostycket inte är ihopkopplat med nosgrimman! Nosgrimman hindrar hästen från att gapa inget annat!

Det där får inte jag ihop! Om ett sidostycke går sönder så kommer iallafall bettet åka ut ur munnen på hästen eftersom bettet och sidostycket inte är ihopkopplat med nosgrimman! Nosgrimman hindrar hästen från att gapa inget annat!
Hmmm... nä det har du rätt i. Jag snöade in mig på achenremen där. Har haft den på de två gångerna det har hänt mig:crazy: Tur att man har sitt ege träns nu så man har lite bättre koll på slitaget:banana:

rider med remont, det är det hästan trivs bäst med. sedan tycker jag att det är grymt fult att inte ha någon alls...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 236
Senast: Reshästen
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 613
Senast: Badger
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: fio
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka