"Nosgrimmelös" på tävling?

LillaM

Trådstartare
Hej hej! Jag har en liten fundering... Jag har sedan ca 2,5 år tillbaka ridit min häst utan nosgrimma. Jag har nu köpt ett nytt fint träns med en vanlig aachen nosgrimma (utan remmen runt mulen) men det verkar som att min häst inte trivs med den. (den är inte för hårt spänd) Hon slår med huvudet och verkar en aning irriterad. Jag har märkt detta förut när jag använt nosgrimma men tänkt att det väl inte kunde bero på den. Men nu verkar det ju som att min häst går bättre utan nosgrimma och då slog det mig att jag nog aldrig sett en häst på en hopp/dressyrävling utan nosgrimma. Är det tillåtet ens? Om det nu är tillåtet är då min häst den enda här i Sverige som går bättre utan? Eller är det helt enkelt så att jag missat ekipagen utan nosgrimman? Eller är det en utseendefråga?
Mvh/Martina
 
Sv: "Nosgrimmelös" på tävling?

Dressyr måste man ha nosgrimma. Hoppning är det valfritt

Har du spänt den korrekt?

En möjlig orsak kan annars vara att bettet nu får en annan verkan och därför slår hästen med huvudet.
 
Sv: "Nosgrimmelös" på tävling?

Okej, det är lite intressant det där med vilken utrustning man får o inte får ha på tävling... Jo, den är korrekt spänd. Använder ju bara den delen runt nosryggen så det är inte så "mkt" nosgrimma. Men det måste ju vara någonting som förändras eftersom hon reagerar. Det kan ju vara bettet för utan nosgrimma är hon ju "friare" i munnen.

Eller varför har man egentligen nosgrimma? I princip alla har ju det så det måste ju finnas en anledning... En anledning som jag borde känna till eftersom jag hållt på med hästar hela livet. Jag har nog aldrig funderat på det, bara accepterat att nosgrimma det har man, om man inte rider western. O varför behöver inte westernhästarna det då? Om man rider både western o dressyr på hästen, ska den va utan på ena träningen och med på andra? Klart att det är valfritt men det jag vill komma fram till är att man ofta inom ridsporten inte ifrågasätter utan bara gör som alla andra...
 
Sv: "Nosgrimmelös" på tävling?

Nosgrimma kan ha flera funktioner.

En del har den bara för att de tycker det är snyggt. Helt ok om man bara vet varför man har det så.


Annars så är den till för att till viss del stabilisera bettet i hästens mun och tränset. Så det ska "skrammla runt" mindre.

Den kan också användas för att förshindra vissa hästar att gapa och på så sätt undandra sig bettets verkan.


Finns ju olika modeller på nosgrimmorna och de har lite olika funktioner också.
 
Sv: "Nosgrimmelös" på tävling?

Ta bort den nedre remmen o ha den då engelska nosgrimman löst, så påverkar det inte hästen alls.
 
Sv: "Nosgrimmelös" på tävling?

Har man nosgrimma för att hästen gapar bör man se över sin betsling och sin hand i stället.

Märklig regel, att man måste ha nosgrimma. Skönt att slippa tävlingsvärlden...

Cilla
blank stång, utan nosgrimma, utan käkrem
 
Sv: "Nosgrimmelös" på tävling?

Unga hästar kan faktiskt hålla på och mixtra med bettet pga ovana. Behöver inte ha med ryttarens hand att göra utan att det känns lite ovant med saker i munnen.
 
Sv: "Nosgrimmelös" på tävling?

Jag känner oxå att det är en märklig regel... Man måste väl själv känna hur sin egen häst går bäst...
 
Sv: "Nosgrimmelös" på tävling?

Ta bort den nedre remmen o ha den då engelska nosgrimman löst, så påverkar det inte hästen alls.

Det är precis så jag har. Och hon reagerar på det, det är det jag tycker är lite märkligt... På nåt sätt påverkar det antagligen sättet bettet ligger i munnen på henne...
 
Sv: "Nosgrimmelös" på tävling?

Om du spänner nosgrimman så löst att den inte påverkar hästen över huvudtaget kan jag inte tänka mig att det har med nosgrimman att göra. Men då måste du ju spänna den så pass löst att du får in en knytnäve åtmindstone, hästen ska kunna gäspa utan att nosgrimman tar emot. Se dock över hur hårt spänt bettet är, vissa hästar är jättekänsliga för att bettet sitter åt för hårt. Det kan handla om ett halvhål hårdare än ditt förra träns tex.

Sen kan det ju vara så att du spännt det för löst så att hästen tycker att det fladdrar, man får prova sig fram, din häst kanske vill ha ett mellanläge? Att en korrekt riden häst inte behöver nosgrimma är jag helt på det klara med, men att en häst inte skulle klara av nosgrimma "bara därför att" har jag svårare att tro...
 
Sv: "Nosgrimmelös" på tävling?

Om du spänner nosgrimman så löst att den inte påverkar hästen över huvudtaget kan jag inte tänka mig att det har med nosgrimman att göra. Men då måste du ju spänna den så pass löst att du får in en knytnäve åtmindstone, hästen ska kunna gäspa utan att nosgrimman tar emot. Se dock över hur hårt spänt bettet är, vissa hästar är jättekänsliga för att bettet sitter åt för hårt. Det kan handla om ett halvhål hårdare än ditt förra träns tex.

Sen kan det ju vara så att du spännt det för löst så att hästen tycker att det fladdrar, man får prova sig fram, din häst kanske vill ha ett mellanläge? Att en korrekt riden häst inte behöver nosgrimma är jag helt på det klara med, men att en häst inte skulle klara av nosgrimma "bara därför att" har jag svårare att tro...

Hon klarar ju av att ha nosgrimman, men jag märker att hon reagerar starkare o slänger med huvudet när jag tar i tygeln. Det blir en skarpare effekt, för stark för hennes smak. Det är inte så att hon är omöjlig att rida med nosgrimma, men hon går bättre utan.
O jag har använt det här tränset o bettet utan nosgrimma, annars skulle ju det att bettet ligger annorlunda kunna vara en tänkbar anledning. Det känns som att om man har nosgrimman så löst spänd att man får in en knytnäve så är det ju ingen mening att ha den, då kan jag förstå om hästen blir irriterad...
Det som jag egentligen blev lite fundersam över var varför inte fler väljer att rida utan nosgrimma... Jag tror att fler skulle kunna rida utan nosgrimma om man säger så. Fast jag kan förstå att man tycker det är snyggare med ;)
 
Sv: "Nosgrimmelös" på tävling?

Om man rider både western o dressyr på hästen, ska den va utan på ena träningen och med på andra? Klart att det är valfritt men det jag vill komma fram till är att man ofta inom ridsporten inte ifrågasätter utan bara gör som alla andra...

Jag tävlar både hoppning, dressyr och western och då har jag engelsk nosgrimma i dressyr för att man måste och för att jag tycker det ser propert och snyggt ut, pullargrimma i hoppning för att det är snyggt och utan i western! Går utmärkt. Min häst reagerar lika med eller utan nosgrimma.

Har du kollat tänderna?
 
Sv: "Nosgrimmelös" på tävling?

Jag tror inte att nosgrimman i sig gör så stor skillnad, om inte nosgrimman har väldigt dålig passform eller sitter för hårt/löst/högt/lågt.
Eller kanske det är i ditt huvud det sitter? ;)

Min häst går lika bra med som utan nosgrimma, men ska man ha nosgrimman på så kan jag inte sätta den superlöst.
Hon trivs bättre med att den sitter lite fastare.
 
Sv: "Nosgrimmelös" på tävling?

Jag tror inte att nosgrimman i sig gör så stor skillnad, om inte nosgrimman har väldigt dålig passform eller sitter för hårt/löst/högt/lågt.
Eller kanske det är i ditt huvud det sitter? ;)

Min häst går lika bra med som utan nosgrimma, men ska man ha nosgrimman på så kan jag inte sätta den superlöst.
Hon trivs bättre med att den sitter lite fastare.

Jag börjar tro att problemet sitter i mitt huvud ;)
 
Sv: "Nosgrimmelös" på tävling?

Angående det där med att hästen börjar kasta med huvudet plötsligt för att man lagt till nosgrimma så har jag också märkt det på min häst.
Är inne på Älgen´s teori om att bettet får en annorlunda inverkan, dessutom kan inte hästen komma undan från bettets inverkan på samma sätt. Ett tips kan vara att kolla bettet så det inte är för långt och riskerar att trycka upp i gommen eller för tjockt så hästen tycker det är obehagligt att hålla munnen helt stängd.

På min häst så rider jag mycket bettlöst, och då är det ju en typ av "nosgrimma". Då kan han faktiskt också reagera så jag har funderat på om det har med trycket i nacken att göra. Ska dock mer till för att han ska börja slå upp huvudet med bettlöst än med bett + nosgrimma. Kanske avreagerar han sig bara på ett annat sätt? Utan nosgrimma så blir det mycket tuggande och stundvis gapande om han tycker det inverkar för mycket (eller att man kommer åt hästen för mycket så han känner sig pressad).

Tycker det är lite knasigt att man inte får rida utan nosgrimma i dressyren, tycker själv det ser snyggare och lite mer imponerande ut om en häst kan gå med lugn avslappnad mun utan nosgrimma.
 
Sv: "Nosgrimmelös" på tävling?

Eller varför har man egentligen nosgrimma? I princip alla har ju det så det måste ju finnas en anledning... En anledning som jag borde känna till eftersom jag hållt på med hästar hela livet. Jag har nog aldrig funderat på det, bara accepterat att nosgrimma det har man, om man inte rider western. O varför behöver inte westernhästarna det då? Om man rider både western o dressyr på hästen, ska den va utan på ena träningen och med på andra? Klart att det är valfritt men det jag vill komma fram till är att man ofta inom ridsporten inte ifrågasätter utan bara gör som alla andra...

Innom western vill man inte ha nosgrimma, för det syns mkt bättre om hästen inte är tillfreds med bettet! :bow: i dressyr går det i princip att "snöra hur hårt som helst" och hästen har munnen relativt stängd, och utan nosgrimma skulle hästen gapa. en gapande häst i samband med tygeltag döms ner i western:bow:
 
Sv: "Nosgrimmelös" på tävling?

Fast på en dressyrhäst kan det också dömas ner, till viss del. Blir det riktigt illa kommer det synas - som i att hästen är spänd/rycker eller i extremfall hästar som lägger ut tungan - DET syns! ;)
 
Sv: "Nosgrimmelös" på tävling?

he he "skönt att slippa tävlings världen" skrev någon, jag själv hade nog inte kunnat leva utan den! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 653
Senast: Smulu
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 654
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 864
Senast: Ace
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp