Nosgrimmor

cactuspower

Trådstartare
Vad är egentligen bäst om man vill rida med nosgrimma?
Vilken är att föredra? Man hör ju olika hela tiden, jag har hört vädligt mycket positivt om remontnosgrimmor och fler och fler verkar just förespråka dom nu för att de är "snälla", samtidigt säger nästa man frågar att det bästa är att variera eftersom olika nosgrimmor har olika tryckpunkter. Hur gör ni? Vilken rider ni med?

Jag menar inte att man inte kan rida utan nosgrimma, för det går ju förstås. Men hur är det annars med olika nosgrimmor, hur inverkar de egentligen?

Själv spänner jag ju inte spec. hårt utan på något vis så är det ju mest att den sitter där för syns skull, för det är gott om plats och jag får alltid in minst 2 fingrar. Men nu har jag hört att remont ska vara bra och det är därför jag rider med den, men sedan har jag också hört att man ska variera så man kanske ska göra det i stället då? Eller tror ni det kvittar?

Dela med er utav era åsikter! :bump:

Sv: Nosgrimmor

Jag tycker man bör variera. Själv varierar jag mellan aachen, engelsk nosgrimma och ingen nosgrimma alls. Mitt sto har inte sätt huvudform för pullarnosgrimmor och dom sitter därför inte bra på henne. På ponnyn är det enbart nosgrimms-löst som gäller, ingen nosgrimma där alltså.

jag gillar remont för hästen gillar det. Har en liten mun och korta mungipor, blir spänd och ledsen av snokrem från både pullar och achen, oavsett hur löst man spänner.

remonten spänner jag så löst att den gentligen inte har ngn funktion, tycker det stabiliserar sidostyckena litegrann dock.

har också hört att man ska variera men kan tycka det är lite överkurs om man som sagt ändå spänner jättelöst. jag varierar bett istället, det får och verkar räcka.

Remont gillar jag inte alls, jag har nosgrimma enbart av estetiska skäl och remont är fult som...... :p

Faktisk så tycker jag allra bäst om en löst spänd pullargrimma! Lämnar luftvägarna fria och klämmer inte åt varken runt mule eller tänder.

Men eftersom jag rider dressyr så har jag oftast extremt löst spänd engelsk eller aachen. Typ så man får en hand inunder. :p

jag vet inte vilken nosgrimma som är 'bäst' egentligen, men jag kan svara för min häst som rids bäst på pullargrimma, för med engelsk & aachen nosgrimma så slänger han med huvudet en hel del & utan så går han & gapar & grejjar med bettet, så han går helt klart bäst på pullargrimma!! jag har aldrig tyckt om pullargrimma innan, vet inte varför, men efter att ha provat det på min pålle så har jag ändrat mej, för att han går bäst på det!!! det är verkligen en stor skillnad.

Jag använder Remontgrimma på unghästarna, dels för tänderna.

Tycker att man skapar munproblem med en för hårt åtdragen nosgrimma, oavsett modell.

Om hästen har problem vid tandfällning, är en rätt anpassad Pullar eller Remont bäst.
Lagom spänd är bäst, annars kan man ta bort den helt.

cactuspower skrev:
Vad är egentligen bäst om man vill rida med nosgrimma?
Vilken är att föredra? Man hör ju olika hela tiden, jag har hört vädligt mycket positivt om remontnosgrimmor och fler och fler verkar just förespråka dom nu för att de är "snälla", samtidigt säger nästa man frågar att det bästa är att variera eftersom olika nosgrimmor har olika tryckpunkter. Hur gör ni? Vilken rider ni med?

Jag menar inte att man inte kan rida utan nosgrimma, för det går ju förstås. Men hur är det annars med olika nosgrimmor, hur inverkar de egentligen?

Själv spänner jag ju inte spec. hårt utan på något vis så är det ju mest att den sitter där för syns skull, för det är gott om plats och jag får alltid in minst 2 fingrar. Men nu har jag hört att remont ska vara bra och det är därför jag rider med den, men sedan har jag också hört att man ska variera så man kanske ska göra det i stället då? Eller tror ni det kvittar?

Dela med er utav era åsikter! :bump:
Jag varierar mellan pullar, remont och achen. Har "lyxat till det" med tre olika träns och alla har olika bett (rakt, två och tredelat) också för att variera ytterligare. Har märkt att damen går bäst när man byter bett varannan, var trejde gång man rider. Har kommit fram till att det raka bettet ska sitta på tränset med remontnosgrimma och tredelat på tränset med pullarnosgrimman...då har det tvådelade hamnat på tränset med achennosgrimma....

Detta fungerar på min häst just nu...Hon verkar anse att; Variation förnöjer! :D

//Alice

Jag har använt mig av engelsk, aachen, remont och pullar på olika hästar. Den jag tycker bäst om själv är engelsk men hästarna har tyckt om andra nosgrimmor. Kan inte så mycket om vad de olika nosgrimmorna ger för verkan på hästen.

Jag gillar inte nosgrimmor alls och speciellt inte när dom är för hårt spända, men engelsk rider jag oftast med för att den håller tränset på lite bättre plats. Aachen och remont gillar jag inte, dels för att det känns som onödigt ont, och dels för att dom klämmer över luftvägar och tänder (som jag fått lära mig iaf..).
Men jag är inte särskilt kunnig inom området, så jag kanske inte borde uttala mig ;)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 815
Senast: ildiko
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 077
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 686
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 004
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka