Noskvalster/tonsiller

dobbis

Trådstartare
Någon som haft problem med något av ovanstående? Symptom?

Har en snart 5årig fralla tik som började lukta ucka i munnen för några veckor sedan,jag trodde tandsten men icke.Sen började hon slicka tassarna,äta gräs,lite genomskinligt tunt nosflöde (inte som snuva,bara mer än fuktig)
Nu luktar hon så illa i munnen att står hon på golvet 1m ifrån med stängd mun o jag sitter i soffan så kräks man nästan av lukten.
Tid hos vet.är beställd.
Tantester o Peter.l är mer än välkommna i tråden :)

Sv: Noskvalster/tonsiller

Låter exakt som min hund när han fick tonsillit! Men han blev stressad oxå, vågade inte skita ute om en människa var för nära och definivt inte en hund. Men han stank inte så illa ur munnen dock som du beskriver. Han naggade sig på överarmarna fram oxå. Snuttade på täcken och rev sönder dem. Tuggade ben som en galning och slickade i luften framför nosen samt svalde och svalde...

Det glömde jag, pinngnagning eller som tidigare idag fick hon tag i ladddosan till skruvdragaren :devil:.Hon biter normalt inte sönder varken det ena eller andra förutom mattes skinnhandskar :eek: Buse!!
Och hon låter.............harklar,snörvlar,slemmar i halsen när hon äter eller tuggar ben (hon är en tyst fralla i vanliga fall)

Senast ändrad:

Tantester o Peter.l är mer än välkommna i tråden :)

Tack för inbjudan.. :D

Jag tänker så här: mest troligt med en så påtagligt dålig andedräkt är fortfarande tandproblem. Du skriver att hunden inte har tandsten, men har man undersökt för parodontit, djupa tandfickor, tandköttsinflammation osv?

Annars; noskvalster ger symptom i form av dåligt luktsinne, hunden tappar spåret, kliar nosen mot mattan, inåtvända nysningar, fnysningar mm. Inte dålig andedräkt. Tonsillit ger som främsta symptom idogt gräsätande, men det finns förstås undantag. Dålig andedräkt kan förknippas med halsont, men sällan med så pass dålig andedräkt.

En annan tänkbar anledning är gastrit, magkatarr. Dåligt foder - behöver inte vara dåligt, men även en lite äldre hund kan utveckla allergier och därmed kan fodret bli fel. Magproblem brukar ge andra symptom också, kurrande mage, gräsätande, perioder med magknip.

En del inre sjukdomar ger också dålig andedräkt, t ex njurproblem, men då skulle det med stor säkerhet finnas andra symptom också.

Men - jag skulle i första hand (om det inte finns något annat uppenbart i den kliniska undersökningen) vilja undersöka vovves tänder under narkos. Tandröntgen! När hunden är sövd tittar man även på svalg och tonsiller.

Lycka till!

Tack båda två!

TantEster:Självklart skricker man efter proffsen när dom finns,dum är man väl annars.
Personligen tror jag tonsill problem (magkänsla) Vad gör man då i första hand? Pencillin? pensling? op?

Min erfarenhet av tonsillit - 2 hundar som är opererade, 1 som fått antibiotikabehandling och därefter verkar ha blivit bra - är att de KAN lukta illa i munnen men inte tvunget måste göra det.

Rejält ökad gräsätning, slickande på frambenen samt på mattor och annat, är dock symptom som alla mina tre hade. Även "luftslickande" förekom flitigt.

Med tanke på att hon luktar så illa ur munnen skulle jag ändå först gissa på nån form av tandproblem, men som någon skrev här - kollar man tänderna så är hunden ändå drogad så då kan man passa på att kolla tonsillerna samtidigt.

Hoppas hon frisknar till snabbt och lätt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka