Noskvalster...

Sv: Noskvalster...

Båda mina tidigare hundar hade noskvalster upprepade gånger. Dock blev ingen av dem smittade på tävling eller träning utan det var alltid framrusande hundar som var orsaken.
 
Sv: Noskvalster...

Knapplån

Vi kommer aldrig att kunna utrota noskvalstren genom att behandla drabbade djur, det leder snarare till ökad risk för resistensutveckling och till slut kanske vi står där utan fungerande preparat. Jag brukar rekommendera att behandla hundar som använder näsan i arbetet, exempelvis jakt- och spårhundar.
 
Sv: Noskvalster...

Så vad ska du göra då?

Propsa på att din hund ska få leka med andra hundar (helt i onödan) och därmed riskera att förstöra jaktsäsongen?

Du har faktiskt inget val. Inget rännande med andra hundar om ni vill slippa noskvalster.

Jag tycker din inställning är så tråkig. Vadå helt i onödan? En stor anledning till att jag köpte en ny hund när min gamla fått vandra vidare var för gemenskapen med andra hundmänniskor, det otvungna umgänget med likasinnade. Varför är det så självklart att jag ska ge upp detta? Det är ju min anledning till att ha hund.
Varför är jakten så självklar medan det jag gör med min hund är så totalt oviktigt?

Självklart är det viktigt att jakthundarna klarar av sitt arbete men jag tycker det är lika viktigt att jag och min hund får leva vårt liv också.
 
Sv: Noskvalster...

Jag förstår inte varför tävlande skulle innebära ett problem att hålla hunden kvalsterfri. Har man med sig eget vatten och skål och ser till att hålla hunden från andra så blir den inte smittad.

Fast tyvärr är ju inte problemet bara min hund utan dom som släpper fram hundar till min, rätt som det är står det en nos tryckt mot min hunds bur eller så smiter en hund från planen när vi värmer upp. Hade varit så mycket lättare om det bara var en själv som håller reda på sina hundar.

Jag kommer att fortsätta att medicinera när det behövs men jag ska rådfråga min vet om vad som är bäst att medicinera med, hundarna här uppe verkar ju vara smittad var enda en ;). Kommer mest troligt ringa den här veckan o jag kommer undan från lektioner undertiden som veterinären har telefon tid och då kommer jag presentera mitt svar i tråden ;).

Haukur: Innåtvända nysningar, drar tassen över nosen och slutar använda näsan effektivt. Vi har använt ivomec alla gånger men jag anser också att det känns onödigt då det inte är bra att "överdosera". Det är olika hur lång tid det tar beroende på hur mycket hundar han träffar (misstag). Ibland har det gått 1,5år och som kortast 8-10 veckor...
 
Sv: Noskvalster...

Gemenskapen kan man ha kvar utan att hundarna får leka obegränsat. Umgås gör du väl med andra människar och inte med deras hundar och otvunget kan det fortfarande vara. Vad är det egentligen du får ge upp?
Du kan fortfarande träffa samma folk som tidigare, föra samma samtal och gå samma promenader. Det enda ni inte kan göra är att släppa ihop hundarna.

Alternativet är att alla hundar du absolut vill släppa ihop din med behandlas och att ni ägare då kommer överens om att de, och endast de, hundarna får träffas.

Anledningen till att jag tycker att det är självklart att du kan ge upp ihopsläppandet av din hund med andra är att din hund inte utför ett arbete. Det gör jakthundarna. De måste fungera i sina näsor. Din hund skulle dock klara sig lika bra med bara en lek-kamrat, om den nu måste ha någon utanför flocken.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 259
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
711
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp