Nova i dressyren

glitter

Trådstartare
Kort fråga, som kommer från en som läst i TR men inte vågar tolka själv. Är nova ok i fälttävlansdressyren, vanlig öppen H100???

Sv: Nova i dressyren

Å då menar jag även de andra trevliga mjuka, raka gumibetten så som nathe å poponcini...

Ingen som vet om dessa går under figur nr 7 i TR???

Nej det står ju gummiöverdraget så alla såna bett borde ju vara ok men jag hade nog mailat förbundet o frågat.

Jag är rätt säker på att ett bett måste ha en kärna av metall för att vara godkänd, och då går ju tyvärr nova betten bort.

Fast var står det? Jag kollade igår o där finns ju t ex figurer på ett rakt tjockt gummibett o Poponcini kan ju lätt passera för ett sånt.

I fälttävlansdressyr bör Nova vara okej, man väldigt fri med material där:
"Bett kan vara tillverkat av gummi, plast, läder eller metall. Metallbett kan vara överdragna med gummi, läder eller plast."
Samma sak står vid bilden som visar godkända bett:
"Tränsbett i gummi, läder, plast eller stål, ledat eller oledat"
Nova-bettet är väl ett oledat bett i plast.

I vanlig dressyr är däremot Nova otillåtet eftersom det är gjort i mjuk plast:
"Alla bett (...) skall vara gjorda av metall eller hård plast. Överdrag med gummi/latex är tillåtet."

Så är det nog. Överdraget innebär ju att det finns en hård kärna. Ft- TR brukar vara mkt mer generösa med olika slags utrustning.

så allas tolknig är att det är ok i fälttävlan med nathe å popo??
Försökte kika lite på folk i helgen, men tidschemat va lite för tufft...

Liknande trådar

Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 773
Senast: Mirtai
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: Elo
·
Dressyr Vad tror ni, kommer AI bli våra framtida domare inom dressyren? Hur långt bort tror ni att det ligger? Kommer vi ha både AI och vanliga... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 631
Senast: skiesabove
·
Dressyr Vad är era bästa tips för att peppa ridskoleryttare (eller tävlingsovana privatekipge) att våga anmäla sig till klubbtävlingar i dressyr... 2
Svar
27
· Visningar
2 187
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma