Nova pessoabett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare noris96
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 5 950
N

noris96

Är det någon som provat detta bett.Vi ska prova ett sånt i helgen.Är lite tveksam om det är ett för starkt bett,men hon som jag köpte det av sa att det är mycket snällare än ett vanligt pessoa?????Det starkast bettet vi provat är ett två delat pelham med svart gummi men det tyckte vår ponny var jätte hemst att hoppa med,hon ville inte hoppa alls.Men hon behöver ett skarpare bett vid hoppning då hon rusar emot hindren och slänger med huvudet.Hon funkar bäst på rakt bett med fasta ringar,och det får man ju inte tävla på.Novas pessoa är ju rakt men jätte mjukt och böjligt,såg mjukt och skönt ut iallafall,MEN ingen pratar gott om pessoa och jag blir förvirrad.Är detta bett snällare än ett vanligt pessoa.

Sv: Nova pessoabett

Det blir ju vad man gör det till. Alla pessoabett verkar likadant, att mudelen skiljer ändrar bara trycket i munnen. Ett novabett är böjligt och formar sig efter tungan, men vad jag förstår är de precis som gummibett relativt tjocka?
Ett tvådelat gummipelham hade inte jag heller hoppat med om jag var häst :crazy:

Men det här bettet var inte alls så tjockt.Smalare på mitten och lie tjockare på sidorna.men vad för bett skulle passa på en ganska het ponny som slänger med huvudet och ganska svårsvängd.När hon kom till sverige hade hon sylvassa tänder och det hade hon blivit riden på så det är kanske därför hon slänger med huvudet.nu slänger hon inte alls lika mkt som för 5 månader sedan.Kanske ett rakt nova bett med rörliga ringar???? men vilka bett svänger man bäst med ?

Svänger gör du i huvudsak med skänklarna, ju.
Det första som ploppar upp i huvet på mig när jag läser ditt sista inlägg är ett ponnyhack. Eftersom pålle helt klart haft dåliga erfarenheter av bett, och därför kanske fortfarande tror att det kommer göra ont när någon tar i munnen på honom, så skulle nog ett hack funka bra.

Men jag skulle aldrig sätta ett pessoa på en häst som inte är säker på bett.

hur går det att rida med rakt bett med lösa ringar då?
isf kunde man ju ha ett rakt pessoabett och sätta tyglen i den stora ringen bara :idea:

:smirk: det här är ett rakt pessoabett,men mildare eftersom det är gummibett.Hur fungerar det om man har på den på den stora ringen,blir det inte alls starkt då? Hon upplever inte tredelat starkt,utan det var pelahambettet hon reagerade på...Hur pass starkare är ett pelham som är tvådelat mot ett novapessoa med mjukt och rakt gummibett? man blir ju galen av alla dessa bett:

Altså.. Alla bett blir vad du gör de till. Man kan inte mäta styrka i bett. Du kan bara lika känslig på ett stångbett som på ett tränsbett. Skilnaden är var trycket hamnar på hästen.
Ett rakt bett upplevs ofta som skarpare eftersom tungtrycket ökat. Sätter du tygeln i den stora ringen på ett pessoa fungerar det precis som ett vanligt, odelat tränsbett. Helt utan hävstångsverkan.

ja om man har satt sidostycket också i den största ringen annars blir det hävstångseffekt, fast mindre förstås.

Hon funkar bäst på rakt bett med fasta ringar,och det får man ju inte tävla på.

Visst måste du få lov att tävla hoppning på rakt bett med fasta ringar i hoppningen även på ponny?

Någon som har helt koll på läget?

Mvh
Camilla:confused:

det får man inte,det står klart och tydligt i tr

för att det blir en rak linje från tygeln till bettets munstycke om man har tyglen i den stora ringen. för att det ska bli hävtångseffekt måste tygeln vara fäst i bettets skänklar (de mindre ringarna)

PrinceFair skrev:
för att det blir en rak linje från tygeln till bettets munstycke om man har tyglen i den stora ringen. för att det ska bli hävtångseffekt måste tygeln vara fäst i bettets skänklar (de mindre ringarna)

Om hästen går i fri form kommer det knappt att bli hävstångseffekt (beror på hur mycket tyglarna "greppar" i bettringen" men det kommer att bli lite mer hävstångseffekt om hästen krullar ihop sig eftersom skänklarna då kommer att hamna i större vinkel mot tygeln.

nu har jag tyvärr inte ridit någon häst på pessoa med tygeln i stora ringen, så jag vet inte hur hästen uppfattar det, men i teorin är det detsamma som att rida på tränsbett.

HannaZ skrev:
Om hästen går i fri form kommer det knappt att bli hävstångseffekt (beror på hur mycket tyglarna "greppar" i bettringen" men det kommer att bli lite mer hävstångseffekt om hästen krullar ihop sig eftersom skänklarna då kommer att hamna i större vinkel mot tygeln.
nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar.....men både tygel och mundelen sitter ju "lösa" på bettringen, så därför kommer inte bettets eller tygelns läge att ändras oavsett hästen huvudplacering....det kommer fortfarande vara en rak linje från handen via tyglen till munstycket

Jo men det sitter ju en ring ovanför.
Tygeln greppar lite i ringen pga friktionen, även om den egentligen är lös.
Jag säger inte att det blir mycket häv/tryck i nacken men hästen känner av det.
Förr red jag ut på pessoa och har skuttat nån bana med det och det är skillnad på tränsbett och pessoa med tygeln i största ringen.

Det är ingen som provat Novas pessoabett???????? vill verkligen veta om den är mildare än vanligt pessoa,hur den är att rida på överhuvdtaget...Är den någon som är positiv till pessoa? vad är skillnaden på tex pelham och pessoa.Är det någon av betten som är skarpare i munnen?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Nevermind
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
2 030
Senast: Aconite
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 864
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka