Nu är vi på väg!!

G

glimmie

Felice (våran lilla skogis hona) började löpa igår!! Så nu ska jag bara vänta till den rätta åldern infinner sig. Funderar på att vänta till hon är strax under 2 år med att para sig, vad tror ni om det?

Nu till den knivigaste frågan. Vad är mest skonsamt?
Att låta honan löpa eller att ge henne p-piller tills jag ska para henne?

Jag menar dom mår ju inte bra att löpa gång efter gång utan att bli parad, men heller inte av p-piller på sikt. Men om jag börjar med det nu så blir det bara lite mer än ett år som hon är tvungen att gå på p-piller.

Hur hade ni gjort? Jag har ingen fertil hane hemma, men dock arga grannar ;)
 
Du kommer inte stå ut länge med en löpande hona inne, beslutet tas nog rätt naturligt om ett tag...! :D

Är det för en begränsad tid och på en ung katt så är nog risken rätt liten för komplikationer.
 
Nej så har jag hört också, men hon nästan pratar för sej själv bara. Inte skriker som man hört andra honor göra :smirk:.
Men det kan ju iofs. också ändras. :crazy:
Så du föreslår p-piller då? Skulle du börja så fort som möjligt med det?
 
Skonsammast för både er och katten tor jag är att ge p-piller. Det blir ju inte under någon längre period, som sagt.

Min hona fick gå på p-piller i ganska exakt ett år innan hon nu parades. Hon löpte så ofta som varannan-var tredje vecka, så det hade varit ohållbart i längden att låta henne gå utan piller.

Helst hade jag velat para henne tidigare, men det blev ju strul med min hanne, så det blev lite senare än tänkt. Men hon är nu två år, så det är ju inte för gammalt.
Hade jag fått välja hade jag parat henne vid 1,5 års ålder.
 
Var tacksam att Du inte har en siames, korat eller liknande!
Jag hade satt in henne på P-piller tills det var dags, låt det gå minst ett löp efter p-pillren, innan Du parar!
 
Är det kris och hon börjar vråla ordentligt, så kan du ju börja med p-piller.
Jag avbröt Yogas första löp och nu är ju hon mamma till 3 små ulltussar, men det är så olika. Jag är nog för öppen för alternativa metoder :crazy:
 
var du på föreläsningen om alternativvård för en vecka sedan??
 
Nä, jag jobbade :mad: Sen kan jag inte vara hemifrån, det är nått som drar här hemma :love:. Fast jag hade velat. Du var inte där heller?
 
Jo, det var jag.
Var riktigt intressant och lärorikt.
Du får vara med på endags-kursen som hon ska ha här i februari/mars.
Kostar 600kr. (Gäller att börja spara så man inte är pank när den väl är :D)
 
Du menar att du avbröt Yogas första löp efter att hon slutat med p-piller eller?
Och vilka alternativa metoder pratar du om? Alternativa metoder till p-piller? Jag blev ruskigt nyfiken nu :)
 
jag kommer verkligen vara pank då!!
håll utkik på nerks hemsida för där tror jag att de skulle skriva mer info om kursen. intresseanmälan osv.
är det många som kommer blir det billigare :)
så vi får hoppas på det!!!
 
Nä, jag menar att jag kör mitt eget race :p
Jag skickade Yoga på parning på första löpet efter p-pillrena och fick bebbar som är friska och krya. Pratade med en veterinär om det där med att låta dom löpa rent en gång och det fanns inga medicinska hinder för att inte göra så. Det enda som skulle hända, sa hon, var att katten inte blev dräktig. Men så har jag också en tjej som löper när jag inte vill och vill jag så löper hon minsann inte :smirk:

Jag avbröt hennes första löp öht med piller, vilket jag kanske inte rekomenderar men det funkade ju :cool:

Yogas egentligen enda löp där hon fick löpa utan inblandning från mig, var när hon skulle löpa rent en gång innan parning och då höll hon på i 12 dagar. Jag såg ut som en zombie, Fia huskatt grinade illa och lilla Yoga tappade massor i vikt och mådde inte alls bra. Så det är väl iofs anledningen till att hon oftast åker direkt på parning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 475
Senast: Grazing
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Kropp & Själ Jag känner mig sjuk färdig med det här med mens och PMS. Jag har ett barn och vill inte ha fler, så nu känns det inte som det är nån...
2
Svar
22
· Visningar
2 200
Senast: Ms_Antrop
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp