Nu är det snart jul igen

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Cacao_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 080

Cacao_

Trådstartare
:crazy: Släkten börjar undra vad man önskar sig och jag har inte en aning.
Oftast så köper man ju det man behöver när man behöver det och väntar inte ett år till jul. Vad önskar man sig som vuxen? Bra att ha prylar (men eh vad), presentkort (tänkte först på böcker, film, men jag har aldrig tid eller ork för att läsa numera och film o serier kollar jag på netflix) skänka till välgörenhet kanske någon kan gå med på att ge.

Hur firar ni jul? Hemma med familj, jäktar runt hos olika delar av släkten som alla vill träffa er, reser bort och bara kopplar av?

Vad är era "måsten" när det gäller julmat, julgodis och dryck?

Sv: Nu är det snart jul igen

Min erfarenhet är att när man inser att ingen längre frågar vad eller OM man önskar sig något, så är man tråkigt nog vuxen.

Jag jobbar hela julhelgen. Har inga 'måsten' som är julrelaterade egentligen, men är larvigt förtjust i lax i alla dess former som svenskarna frossar i runt julborden, så det är inget jag motsätter mig då om man säger så. Knäck smakar bäst runt jul också. Adventljusstakar är väl ett måste i mina fönster.

Skulle 'firat' jul mellandagarna med en londonresa med döttrarna i mellandagarna, men mitt utgiftskonto har haft andra åsikter senaste tiden så vi skjuter upp den resan på obestämd tid. Men hade jag haft råd, och varit ledig över själva julafton, hade jag med GLÄDJE åkt var som helst för att slippa umgås med släkten. Nu är mittt arbete en bra ursäkt, men jag måste hitta en lösning för att vara extremt upptagen mellandagarna nu.

För mig är det ju dock att de frågar vad jag vill ha för något.
Men det blir ju svårare för varje år att komma på något vettigt. Vis av erfarenhet så lär jag bli tjatad på att komma på något, trots jag känner att jag inte behöver få något (jag är ju vuxen, julen är väl ändå mer en "barn"helg)

Vi har slutat med julklappar till vuxna sedan länge i vår familj. Oftast blir det ju ändå så att alla köper något litet, men med betoning på litet. Vi är inte så många på min sida, men nu senaste två åren har det börjat bli mer ihopslaget med min sambos familj, och han har en stoor släkt med många barn, och min syster har fått barn också, så nu börjar det bli lite viktigare med jul igen. Men jag köper bara julklappar till barnen.

Vad gäller jul överlag tycker jag att det är roligt med jul igen numera. Jag är gärna tomte, lägger mer vikt vid pyssel/inredning och mat/godis nu, men det är ju för barnens skull. Innan det kom in i barn i bilden var det inte alls viktigt. Lite julmat, lite rödvin och choklad, och kanske någon krogutgång på juldagen. Nu kommer allt det där mysiga tillbaka när man vill anstränga sig för att ge barnen samma mysiga jul som man själv hade :love:

Jag älskar julmat! Speciellt sill och gravlax, janssons frestelse och rödkål. Klarar mig helt utan lussebullar, pepparkakor och julmust, dock.

Senast ändrad:

Önska dig "vardagslyx". Jag önskar mig att få en betald klippning av mitt hår, nya träningskläder, friskis&svettis-kort, en mixer.. :p Såna saker som är tråkiga att köpa själv men som man verkligen behöver!

Jag älskar julmat! Speciellt sill och gravlax, janssons frestelse och rödkål. Klarar mig helt utan lussebullar, pepparkakor och julmust, dock.

Hehe, vi kan dela på ett julbord - jag vill typ bara ha lussebullarna och julmusten. (Lever efter filosofin "är man inte trött på julmust den 31 december lever man sitt liv fel" i kombination med "man kan inte bli trött på julmust" :D )

*KL*

Jag röstar också på vardagslyx. Typ en klippning, massage, en träning med hästen om man har häst, prenumeration på nån tidning?

Mina julmåsten är inte jättemånga - skulle kunna skippa jul egentligen. Mitt enda krav är lussebullar och julmust i mängder. Jag tycker inte om nåt av det "speciella" på julbordet (och är pescetarian, dvs äter bara djur från vattnet) och "kött"bullar, korv, potatisgratäng, lax kan man ju äta närsom.

Jag har några böcker på önskelistan, annars inget särskilt. Har en del jag skulle vilja ha till hushållet, men då är det ju saker till oss och inte till mig så den listan ger jag inte ut. Jag börjar ändå bli för gammal för julklappar.

Jag är inte vuxen "på riktigt" än så jag har ännu inte haft ett eget julfirande där jag varit värd. Jag och min man kör vartannat år med hans familj och vartannat år med min. I år är det dags för min. Och nästa år funderar vi på att bryta mönstret och ha en kompisjul istället för familjejul. Familjen i all ära men jag fram emot att prova något annat!

Angående måsten till jul så tänker jag inte så mycket på det eftersom min familj sköter det alldeles utmärkt utan mig :p Jag skulle gärna skala ner på julbordet och traditionerna men har inte fått mycket gehör för det. Främst vill jag minska ner på frossandet. Viktigt för mig är att ha en gran som luktar, att få dricka glögg och äta marsipan. Jag skulle kunna byta ut hela julbordet mot en smörgås med julskinka. Men det är det förstås ingen annan som vill.

kl

Jag önskar och får mest praktiska (och oftast skittråkiga saker;)) som bilreperationer och ny tv eller en ny dator när den gamla kraschat, om inte hela summan så ett bidrag. Förra julen fick jag en ny matta som jag själv valde ut. Dessa exempel är från mina föräldrar, får också från min äldre släkt några hundralappar.

Julafton kommer mestadels tillbringas på jobbet i år. Har inte bestämt om jag ska ha julgran i år, men tror jag trotsar platsbristen och klämmer in en ;) Glögg, pepparkakor med mögelost och julgodis är nog mina julmåsten.

Det enda jag ser som ett måste vid jul är att träffa mormor, farmor och mina syskonbarn:love::love:
Julklappar ska vi äntligen sluta köpa oss vuxna emellan, bara barnen och di bägge gamla damerna får julklappar (Jag kan helt enkelt inte låta bli att ge tanterna). Jag och sambon brukar köpa något till oss gemensamt som vi båda har glädje av, tycker det känns vettigast!
Vi firar vartannat julafton hos sambons föräldrar här i västergötland och vartannat i skåne hos mina föräldrar. Traditionellt julbord på båda ställen:)

Jag är inte mkt för pynt och rassel utan sätter bara fram nån enstaka tomte och adventsstakar/stjärnor för att "mysbelysningen" är fin. Mamma och syrran går däremot all in och vräker fram tomtar, det bakas pepparkakshus och tillverkas eget pyntO_o

Är hemma hos lillebror med familj där även hans frus familj är äter julmat och ger barnen klappar. Ett måste är sill och rökt lax

Sedan brukar vi ha julklapps spel för de vuxna 2 klappar för 50kr/vuxen.

Jag önskar mig bara saker jag ändå behöver eller skulle ha köpt snart, om de sammanfaller med julen. I år skulle jag t.ex. vilja ha en bättre begagnad byrå eftersom jag behöver en (ny är alltså inget krav). Annars köper jag en själv. Eller bara någon box med en del av en serie eller någon parfym jag gillar. Småsaker och bra att ha saker liksom:) Hellre det än något krams man inte har nytta av.

Måsten till julen för mig är julpynt, julskinka, julmust, glögg, julost (den där röda) och köttbullar med rödbetssallad. Då klarar jag mig bra.

Varken jag eller min pojkvän har så stor släkt, så det blir alltid i liten skala det firas. Däremot hade jag älskat att ha stor släkt och fira jul "ordentligt", för jag älskar egentligen julen med allt vad det innebär. Men får jag bara mina måsten så är jag egentligen ganska nöjd, och julbord hade jag väl klarat mig utan för det är inte mycket mer än mina måsten jag äter på det ändå:p

Själv önskar jag mig en kaffepress för den har gått sönder lagom nu till jul :(
På julbordet kräver jag främst julskinka, köttbullar, janssons, lax och julmust.

Vad önskar man sig som vuxen?
Jag önskar mig sådant som jag vill ha och behöver. I år önskar jag mig en ny fön, eftersom den jag har nu är lite sliten och dessutom har sambon hillbilly-lagat den när den pajade häromdagen. Så nu är den lite farlig att använda. Men den får klara sig tills jul. :)

Jag önskar mig dessutom kläder, då jag tycker att 90% av min garderob behöver bytas ut.

Så önskar jag mig längdstavar till mina nya skidor. Och en massa längdutrustning nu när jag ska lära mig åka längdskidor.

Jag önskar mig alltid örhängen. Det kan jag liksom inte ha för många av. Och andra smycken också. Behöver absolut inte vara dyra eller äkta grejer.

Jag kan komma på hur mycket grejer som helst som jag önskar mig.

Förra året så var sambons syster med familj här en vecka.
Det är lite för länge för min smak men å andra sidan så höll hon huset mycket fint städat och fixade all mat och så.

Det lär inte hända i år för vi har ingen gäststuga längre :D

Jag har nog egentligen inga måsten, har jobbat de flesta julaftnar sedan jag var typ 18.

I år så hade jag planerat finfina presenter till släkten för att avisera bebisens ankomst vid midsommar och önskat mig typ prylar till det. Men nu blev det ju inte så, så jag känner mig faktiskt för första gången lite lost.

Vet heller inte hur jag jobbar under jul, det vet vi först typ första veckan i december.

Ska försöka pynta ordentligt iaf.

Visst, jag skulle inte bli ledsen om Fiona fick en ny maratonsele i läder...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka