Nu är jag förbaskad på riktigt!!!

Sv: Nu är jag förbaskad på riktigt!!!

Vad hade du svarat om ägaren hade sagt att det kommer folk för att besiktiga mm när du inte kunde vara med?

Det är det jag hade önskat att hon gjort, åtminstone med ett sms. Då hade jag kunnat tala om för veterinären i förväg att hästarna står inne i sina boxar med grimmor på och grimskaft på boxdörrarna samt att den ena är lite "bebis" att hantera trots sin storlek. Samt att hans tänder behöver raspas t.ex. Jag hade dessutom kunnat flytta mina ungston till en hage längre bort så de inte distraherar hingstarna. Allt för att ge en säkrare arbetsmiljö för både veterinär och hästägar-ombud. Veterinären är hemma här så honom litar jag hundra på. Det var också av honom jag fick veta vad som var på gång vilket jag tycker ägaren skulle upplyst om i stället. Förstår inte varför det ska vara så himla hemligt???

3 bruna hingstar i rasthagar bredvid varandra varav 2 ska besiktas. Och de som ska komma känner inte hästarna alls. Kan hända riktiga olyckor vid felaktig hantering av rehab-hästen, han slår i panik när han t.ex. sitter fast. Gissa vad kul det varit att komma hem om de försökt sig på att t.ex. böjprova honom. Det är tragiskt att ingen tycks förstå att orsaken till att jag vill ha info om ev besök är för att kunna förhindra misstag som kan skada dem som ovetande sänts hit...

informationen ser jag inte att någon oppnerat sig emot i tråden??

Däremot dina lite märkliga argument till varför du nödvändigtvis måste närvara vid besiktningen.

Jag tänker inte snärja in mig i detta juridiska runt i kring detta, som tydligen är väldigt avancerat :cool: utan jag vill bara säga att jag förstår dig!

Jag vill inte ha folk springandes i stallet eller på min gård och om jag mot förmodan skulle ta en inackordering så vill jag absolut bli informerad om ifall "okända" personer ska komma och hantera deras hästar, eller vid händelser som veterinärbesiktningar, hovslagare, spekulanter osv (akuta situationer bortsett givetvis). Nu vet jag att jag måste skriva in det uttryckligen i kontraktet också. Alltid lär man sig något nytt, snart får man väl ha en meter långa kontrakt för varenda tänkbar händelse :grin: Förstår inte vad som hände med vanligt hyfs och sunt förnuft?

informationen ser jag inte att någon oppnerat sig emot i tråden??

Däremot dina lite märkliga argument till varför du nödvändigtvis måste närvara vid besiktningen.

Har inte någonstans skrivit att jag måste närvara, bara att jag vill veta när och av vem så jag kan förbereda för att det inte ska ske misstag som leder till olyckor. Detta eftersom det är min gård och jag är rädd att om det går snett blir jag stående med hela ansvaret... Skulle de ta fel och ta min häst i stället kan det gå riktigt illa eftersom han är väldigt speciell att hantera. Och han är ju definitivt mitt ansvar.

Tack!

Skrev trådstarten i vrede eftersom jag efter besiktningen hittade grimmor slängda hipp som happ, en kanyl på gårdsplanen utan skydd som hunden höll på att trampa på, elen var inte på så min häst hade fastnat med ena benet i elrepet och ena ungstoet var ute på egna äventyr. Ren tur att hon inte var brunstig och att ingen av hingstarna kom lös samtidigt... Därför kanske innehållet blev lite osammanhängande och argare än nödvändigt. Jag är mkt noga med mina hästar och kommer aldrig ta emot någon annans häst igen efter det här. Så vad du gör, formulera framtida kontrakt med eftertanke...

Några klargöranden i ärendet! Jag motsätter mig inte besiktningen och att ägaren vill ha med en utomstående. Jag blir förbannad på att hon bokar tid med veterinär och denna utomstående men säger till veterinären att åka hit utan att meddela mig och på en tid när hon vet att jag jobbar. Detta ringde veterinären mig om för han ville inte göra besök utan mitt godkännande...

Hästarna är stående hos mig sen flera månader för att hon inte hade någonstans att ha dem. Inte lätt att få stallplats till 2 hingstar varav en knappt var ledvan/hanterad.

Vi bor långt ifrån varann och hon har inte varit här öht, det är bara jag som hanterar hästarna. Vi pratades vid för några dagar sen och bokade tid för hemresa etc. Inte ett ord om nån besiktning!!! Jag meddelade henne då att yngsta hingsten behöver raspas tänderna på för han har vassa kindtänder och fick till svar att det skulle de fixa efter flytten.

Jag har ett litet privatstall på egen gård med ett par egna hästar plus fn hennes 2. Inga medryttare, inackorderingar etc alltså. Jag anser att jag är i min fulla rätt att dels få veta och dels bestämma vem som kliver in på min gård och hanterar hästar som jag har ansvaret för.

Detta är i mitt tycke hemfridsbrott. Och vem vet om den som hon bett delta kan hantera en hingst som är ung och oerfaren och full med hormoner? Kan ju hända precis vad f-n som helst...

I ditt fall skulle jag också bli upprörd...uppfattar situationen, efter den information du gett, precis som du. Hemfridsbrott.

Om allt detta hände, varför skrev du då inte det i ditt första inlägg :confused:? Vilken veterinär slänger kanyler på marken förresten?

En veterinär som är så oaktsam med kanyler hade inte varit välkommen på min gårdsplan igen, det är ett som är säkert!

F ö är jag också petig med mina hästar men det har för min del lett till att vi inte tar in några andra hästar än de egna i stallet. På så sätt har jag enkelt säkerställt att det du drabbats av aldrig inträffar. Förr eller senare kommer det alltid till någon strid när det kommer till andras djurhållning, då vill jag inte vara inblandad utan fri att gå därifrån. Vilket är svårt om man tagit in andra i sitt eget stall.

Om allt detta hände, varför skrev du då inte det i ditt första inlägg :confused:? Vilken veterinär slänger kanyler på marken förresten?

Håller med, en viss skillnad att komma hem och någon stängt av el och slängt kanyler på gårdsplanen. Det är förmodligen tjänstefel, kanyler får man inte hantera hur som helst.

Var som sagt rätt arg när jag skrev så hela storyn kom inte riktigt med men hade absolut inte väntat mig sådana påhopp som blev följden...

Kanylen visade det sig skulle hästägarombudet slänga i den flaska jag har för dito avfall (vilket veterinären vet om eftersom jag fått den av honom när jag sprutade en häst dagligen vid nåt tillfälle). Jag har pratat med honom om det skedda givetvis och vet att det är hästägarens ombud som slarvat. Denna har även släppt ut hingstarna (vilket jag bad veterinären om att de skulle när de var klara) men alltså inte slagit på elen igen efteråt, inte hängt upp grimmorna, inte stängt stalldörren osv.

Hade du delgivit samtlig information från början hade du nog fått andra svar ja.:D

För att göra det lite mer förståeldigt för dig.

Om du hade hand om någons hundar. De bodde inne i din lägenhet/hus och du tog hand om dom åt någon för att de var bortresta.
Skulel du tycka det var ok att någon bokade in en veterinärbesiktning på dessa två hundar medans du var på jobbet? Dvs veterinären och en totalt okänd person skulle gå in i ditt hus/lägenhet och göra besiktningen.

Jag tror TS känner samma ovilja mot att släppa in dom på sin gård som jag gissar att du skulle känna av att släppa in någon främmande i ditt hem.

Det är ts gård och det springer inte folk där.
Det är helt ok att göra en besiktning av hästarna men det är inte ok att den besikningen sker på TS gård utan TS medgivande.

*kl*

Funderar på om det ens är lagligt? Beroende på vart hästarna står när vet. kommer. Står de (av någon anledning) i stallet får de väll inte ens gå in utan tillstånd? Hagarna vet jag dock inte eftersom vi har allemansrätten som jag inte har så stor koll på. Men får man klampa runt på npgons tomt hur som helst? Tex allemansrätten räknas ju inte inom ett visst antal meter ifrån huset tex. Och beroende på hur TS gård ser ut så får man kanske inte köra på vägen hur som helst heller? (om den tex slutar vid deras gård)

Vaddå mer förståeligt???
Det du just skrev var det mesta svammel jag skådat på år och dag!

Vad var det du inte förstod? Att TS inte ville ha främmande rännande på sin gård, som är privat?

Lagligt kanske det är skillnad på att gå in i någons hus och i någons stall/hage men känslomässigt är det lika illa och det var de jag försökte poängtera.

Eftersom det verkar befogat så råder jag dig att läsa tråden från början till slut.
Sedan ställer jag samma fråga till dig i retur.

Jag måste bara få tillägga en sak.. Är nu inte helt 100 på detta men 90% iaf.

När du håller hingstar på din gård så är det stallägaren som har ansvaret över att olyckor inte sker med dessa. Så alltså även om du har inackorderad så är det fortfarande stallägaren och inte hästägaren som åker på det.

Detta blev krånglel för en stallägare jag vet av när en inackorderad hingst hos dem rymde och skadade folk. Då blev det stallägaren som blev betalningsskyldig.

Så man bör nog tänka till 1 extra gång innan man låter andra hantera hingstarna, så det inte skulle hända något..

Var som sagt rätt arg när jag skrev så hela storyn kom inte riktigt med men hade absolut inte väntat mig sådana påhopp som blev följden...

Som man frågar får man svar, man utgår ju från det du skrivit och inte alla fakta du har i huvudet men missar. Gissningsvis hade du varit mindre irriterad om allt var i ordning när du kom hem.

Jag tycker däremot inte att du blev påhoppad, man får räkna med att folk faktiskt inte håller med, det blir allt lamt med ett diskussionsforum där alla har samma åsikt.

Ber om ursäkt om det blev rörigt etc men är helt ny på forum av detta slaget och var, som ni nu vet av nämnda skäl, vansinnigt arg och trött efter att ha fixat ordning efter allt som var i oordning när jag kom hem. Väntar mig absolut inte att alla ska vara eniga men blev förfärad över att alla genast tog för givet att det var nåt skumt...

Lärdomen blir att yttrycka sig noggrannare samt att aldrig mer vara snäll och upplåta plats i stallet åt nödställda hästägare...

Jag måste bara få tillägga en sak.. Är nu inte helt 100 på detta men 90% iaf.

När du håller hingstar på din gård så är det stallägaren som har ansvaret över att olyckor inte sker med dessa. Så alltså även om du har inackorderad så är det fortfarande stallägaren och inte hästägaren som åker på det.

Detta blev krånglel för en stallägare jag vet av när en inackorderad hingst hos dem rymde och skadade folk. Då blev det stallägaren som blev betalningsskyldig.

Så man bör nog tänka till 1 extra gång innan man låter andra hantera hingstarna, så det inte skulle hända något..

Det var nåt sånt jag var rädd för!!!
Hade de tagit MIN häst av misstag hade jag förmodligen fått gå från gården för att betala allt han kan ställa till i sin panikångest. Nu kunde jag tack vare att veterinären "tjallade" låta de som skulle besiktas stå kvar inne medan min fick gå ut. Det slutade "bara" med några sår på hans ben av elrepet plus en dryg timmes sökande efter unghästen som rymde.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 918
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 585
Senast: Edla
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 260
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka