Nu börjar det bli jobbigt att hänga med... *långt och svamligt*

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har fram till nu mest följt halvblodsaveln från åskådarplats och valt hingstar på "känsla" och med hjärtat de gånger jag betäckt. Det är dock några år sen senast det begav sig - min yngsta halvblodsuppfödning är 7 år i år... Har iofs betäckt några gånger till sen dess, men krångeldamen har ju inte velat ta sig förrän i somras.

Jag ska i och för sig inte betäcka om mina ston den här sommaren, utan de får stå över till nästa år. (möjligtvis om jag sätter en ponnyhingst på fbl-stoet) Men jag har ju redan nu börjat hålla koll på vilka hingstar som skulle kunna vara intressanta.

För att hålla mig NÅGORLUNDA uppdaterad har jag varit och tittat på bruksprovet varje år sen -98. Men jag inser mer och mer att jag är ALLDELES för okunnig om de utländska blodslinjerna för att kunna begripa ens om det är en hopp- eller dressyrstam, om det är bra kombinationer eller mindre lyckade. :crazy:
När jag började med hblavel var det betydligt enklare :p. Jag hade ett stooort sto och det fanns ungeför fem hingstar att välja mellan som kunde matcha henne storleksmässigt. Bara att välja den som föll mig mest i smaken. :D
Nu har jag ju betydligt "bättre" storlek på stona så DET behöver inte styra mina hingstval alls på samma sätt. Alltså har jag betydligt större utbud på hingstar att välja mellan. Hblstoet hade varit problem med för 10-15 år sedan, då det finns Utrillo bakom henne (och jag tycker det är onödigt att dubbla det), men idag är det ju inte särskilt stor anled av hingstarna som har Utrilloblod, då de flesta är av utländsk härkomst på ett eller annat sätt...
Fblstoet är ju obesläktat med minst 99% av hingsarna i vår avel, så där är valmöjligheten ÄNNU större... :smirk:
Positivt? Jo, kanske det, men ATTANS så mycket svårare att välja!
Sen måste man ju uppenbarligen försöka sätta sig in i de europeiska blodslinjerna för att ha minst aaaning om vad hingsten ifråga kan tänkas förärva för något.
Jag menar, vi har ju faktiskt två svenska hingstar som är dressyrstammade, som har godkänts på sina hopp-poäng (Sorba och Nostradamus, där den senare gick GP i gbg idag på ett mkt trevligt sätt). HUR använder man sådana hingstar? För mig skulle det kännas väldigt osäkert att använda en sådan, bara för att stammen och prestationen inte går hand i hand... Nu är dessa båda svenskavlade så jag VET att det ligger till på deta viset, men skulle det handla om t.ex tyskfödda liknande så skulle jag ju kunna bli grundlurad :p..
Vissa linjer känner man ju igen - de äldre... Exempelvis Nimmerdor, Ladykiller**, Cor de la Bryere och sådana mer kända namn. Men när det börjar bli ättlingar till dessa, flera led bakåt, så blir det total kortslutning i ameos lilla skalle, för då hänger vi inte med alls längre jag ock mina få små grå... :p Och dressyrlinjerna ska vi inte tala om, dem kan jag inte alls. Det finns naturligtvis en del namn jag känner igen där också, men inte många.

HJÄÄÄÄLP!!!! ;)
Nån som har en snabbkurs i främst tyska, holländska - vad är det mer man kan behöva? belgiska? franska? - blodslinjer så att ameo inte behöver känna sig fullständigt urbota urkorkad??? :p
För nu när jag ska avla mer än till mig själv inser jag ju att det är ännu viktigare att göra rätt hingstval, så att avkomman inte bara blir bra utan också attraktiv på marknaden...

Är jag ensam om att känna mig så här rådvill och okunnig?
 
Sv: Nu börjar det bli jobbigt att hänga med... *långt och svamligt*

*viftar med handen*
Anmäler mig som medlem i din klubb.
Det skulle ha kunnat var jag som skrivit det där.

Tröstar mig med att det finns folk man kan rådfråga när det blir så dags.
 
Sv: Nu börjar det bli jobbigt att hänga med... *långt och svamligt*

Kan bara hålla med dig. Utländska hingstarna är som en djungel för mig också. Men det är många här som vet.
 
Sv: Nu börjar det bli jobbigt att hänga med... *långt och svamligt*

En sak att vara tacksam över i dagens avelsläge är att internet finns. Tänk för några år sedan när inte internet fanns och det enda sättet i stort sett att få info var från närmsta omgivningen eller från hingstägarens "partiska" information. Tror faktiskt att internet har ett finger med i att aveln har gått framåt. Idag kan man ju bara sätta sig och söka på intressanta hingstar och hästar i deras stamtavla för att få ett hum om vad de har gett. Stöter jag på någon häst i en stamtavla jag inte känner till så söker jag på internet och vips har man lite mer info om hästen. Tyvärr finns ju en liten glugg i informationen på internet. Just runt 70-80-tals hästarna var väl tyvärr så att när internet kom var de inte aktuella längre men inte tillräckligt gamla ännu för att betecknas som gamla intressanta hingstar så här saknar jag en del info. Likadant gammal tävlingsinformation. Annars är internet en outtömlig källa för att kolla upp stammarna på intressanta hingstar. Sedan har ju alla sin egen uppfattning om vad som är bra eller dåligt, smaken är ju som baken delad.
 
Sv: Nu börjar det bli jobbigt att hänga med... *långt och svamligt*

Jag tror att man som uppfödare och kunskapstörstig ska börja med att lära sig mer om ston och stolinjer och stofamiljer i första hand om man vill lära sig mer - då får man nämligen hingstarna på köpet ;), då många hingstar ofta är släkt med varandra tack vare sina mödrar :p. Därför så tror jag inte att du ska inrikta dig på att lära dig mer om olika hingstar internationellt och nationellt utan du ska lära dig mer om ston :D.

Tror även att diskussionen om enskilda ston här på Bukefalos måste bli lite mer tillåtande och inte plockas bort :cry: med motiveringen att de inte har något allmänt intresse :crazy:.

Vi är några stycken här på Bukefalos som har bildat en undergrupp som via PM snackar med varandra om enskilda ston ifall det finns behov - du kan få vara med där :D, nej skämt och sido - plugga stolinjer och kom tillbaka till oss på Buke och berätta vad du funnit, så kan vi diskutera. TIPS ! Du som gillar hoppning kan ju börja med tex stofamilj 104a i holstein. Eller så med Landor S mamma och systrar...

Hälsningar Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu börjar det bli jobbigt att hänga med... *långt och svamligt*

Ja, håller med dig, en smärre djungel!
Jag börjar med kwpn då! Det är bara att fylla i.

Av de äldre hinstarna är det ju fortfarande
Nimmerdor, Voltaire, Renville, Nurzeus(Zeus), och Ferro, som är gångbart blod, och som funkar bra som både som fäder och numer, morfäder. Där har du helt koll. Dessa ligger också kvar på de aktuella indexen.
Av de hingstar som lever, och vars avkommor är 10 eller äldre, så leder Guidam (som reds av van der Vleuten, och vars son Authentic, var så fantastisk i det amerikanska laget i Aten) och Heartbreaker (har du nog sett en del efter) på 171!
Concorde
Emilion
Cavalier. reds av Franke, under namnet San Patrignano Mister. E. Maykel - Orthos. Kommer från Sina linjen, som bla Highlight och Emmerton kommer ifrån.
Mr Blue, från samma stofamilj som tex Jerry Smiths Icamorka, och svenske Aerline H. Har startat bla OS.
Calvados, Vars mamma även lämnat Turban Rose, Sable Rose och Hornet Rose
Ahorn
Quidam de Revel och
Darco ligger alla över 150....
Elmshorn hittar vi på icke föraktfulla 133.
Av de yngre herrarna (avkommor 4-9 år), hittar vi
Iroko, Corland, Colino, Karandasj, Laroche, Marlon bla, samt Mermus R, Indoctro och Ircolando.

Ser man på dressyrhingstarnam så hittar man av de äldre
El Corona i topp (Amor - Doruto), Cocktail, Facet, Darwin, Aktion, Cabochon, Clavecimbel, Democraat, Houston, Ferro, mfl över 150.
Av de yngre gardet toppar
Jazz, Contango, Inspekteur, Gribaldi, Welt Hit II, Lancet, Komberley, Krack C, Junior STV, Jetset D, och Kennedy.

En kort sammanställning, om man nu väljer att se bara till index! ;)
Sedan finns det många fler, som är värda att nämnas, men nu har jag bortsett från de som inte ligger i topp på indexen.... Och från de hingstar vars index fortfarande har låg säkerhets %.
mvh
 
Sv: Nu börjar det bli jobbigt att hänga med... *långt och svamligt*

tackar för DET! :bow:

Zeus har jag ju bakom mitt hbl-sto (Swift är morfar) och det vet jag ju att det ska vara bra blod. (Hennes bror har ju dessutom Nimmerdor bakom sig, tydligen en bra kombination.. :p)
 
Sv: Nu börjar det bli jobbigt att hänga med... *långt och svamligt*

Det var det lilla...
Vad gäller din kille med Nimmerdor (var det inte Everest?), så glöm inte bort att glöm inte bort att du har Furiosoblod med! :)
Silvano är e. Le Mexico - Amor.
Le Mexicos pappa, Mexico var ju helbror med Furioso II, och av fransmännen ansedd som den bäste av bröderna!
Och Amor är ju förresten bla far till El Corona, som jag nämnde, som toppar dressyrindexet, och morfar till Electro...
Swift var en mycket trevlig hingst, som jag sett många trevliga ston efter!
mvh
 
Sv: Nu börjar det bli jobbigt att hänga med... *långt och svamligt*

Du är inte ensam! ;)

Jag tyckte att "förr i tiden" :p när det importerades någon ny hingst per år så gick det bra att hänga med och lära sig om deras stammar. Men nu, då jag ibland tycker att Sverige dränkts av importer har jag inte alls lika lätt att ta åt mig alla nya!

Kommer ihåg när Irco Marco, Limelight, Cortez blev godkända, då hade man en rimlig chans att hänga med och lära sig stammarna, men det var väl för några år sen som 20 hingstar blev godkända ett år, alla importer! Då började mitt huvud lägga av :D

Men, jag har faktiskt en västtysk hingstkatalog från 1989, som varit guld värd! Där finns storheter som Inshallah x, Pilot, Ahorn m fl.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu börjar det bli jobbigt att hänga med... *långt och svamligt*

Men när man tittar bakåt på allbreed så är det väldigt mycket samma västeuropeiska stammar hela tiden. Även på de "nya".

Amor som nämndes ovan - http://www.allbreedpedigree.com/amor7
har SWB -pappa även om det inte är så "svenskt" i stammen. Han har en otrolig mängd avkommor! - Som är holländare.
Om jag inte minns fel finns han bakom tex Aktion också..
Aladin 437 exporterade till Schweiz också. http://www.allbreedpedigree.com/aladin5 - också många avkommor. Plus hingstar.
Markant exp. till GB. - Vet någon om hans avkommor där? Finns bara svenska på allbreed./T_B
 
Senast ändrad:
Sv: Nu börjar det bli jobbigt att hänga med... *långt och svamligt*

Amor känner jag förstås till eftersom jag har koll på Herrscher!

Aladin vet jag också att han grundat en egen hingstlinje i Schweiz.

Däremot har jag inte koll på vad som hände med Markant efter exporten. Vet inte heller hur det gick för Emir, bara att han åtminstone inte först godkändes p g a toppigt kors.

Det är utläningarna i Sverige som jag inte har så bra koll på, inte svenskarna ute i världen ;)
 
Sv: Nu börjar det bli jobbigt att hänga med... *långt och svamligt*

Hingsten Non Stop R är e: Lux Z - Amor... såg jag på hans hemsida.
 
Sv: Nu börjar det bli jobbigt att hänga med... *långt och svamligt*

Klart att DU har koll! Det är bara de få exempel jag känner till som visar lite av hur hopblandad den västeuropeiska genpoolen är - inte mycket som egentligen är nytt. Eller? T_B :)
 
Sv: Nu börjar det bli jobbigt att hänga med... *långt och svamligt*

Jag håller med dig. Jag har bara fått ponnybebisar i några år nu. När man nu ska börja leta hbls-hingstar är det omöjligt. Det är ju inte lätt att ringa till hingstägarna heller för alla prata gott om sitt eget.(inget illa menat). Jag har snart läst sönder hingstkatalogen o. blir inte klok på vilken jag ska ha. Ändrar mig typ varje dag. Är det någon som har någon avkomma efter Maloubet eller vet något om den hingsten? Det finns alldeles för många bra hingstar. :confused:
 
Sv: Nu börjar det bli jobbigt att hänga med... *långt och svamligt*

Jag var som sagt inne på Grevlunda.com idag och där finns det bilder på Maloubet föl..håller med det är inte lätt att välja. Maloubet har ju en grym stam.
 
Sv: Nu börjar det bli jobbigt att hänga med... *långt och svamligt*

Då är jag med ;)

Trögtänkt ibland :o

Jo, om man går långt bak i stammarna så finns väl Dampfross och Adeptus xx i de flesta halvblodshästar som lever idag.
 
Sv: Nu börjar det bli jobbigt att hänga med... *långt och svamligt*

For nagot ar sedan kom jag fram till att det jag inte vet lider jag inte av. Det blir for mycket att valja mellan, om man haller sej uppdaterad pa varenda hingst som blir godkand!!
Jag haller mej sa uppdaterad mitt minne vill, och efter det sa skriver jag ut mycket av den informationen jag vill ha for ett senare tillfalle. Dock ar det inte sa svart att valja tycker jag....man vet ju vad for avkomma man vill ha och valja efter det. Jag ar mycket inne pa att valja pa temperament ocksa, inte bara prestation, sa dt ar viktigt for mej att hingsten ar bra i skallen....dar sallas manga hingstar bort tidigt. Sedan vill jag inte ha en avkomma som blir for stor...hellre 165 an 175, sa dar sallas manga hingstar bort. Sedan vill jag ha en hingst som jag sett live, och det pga erfarenheten ar att det egna ogat sager en hel del....det ar manga hingstar jag inte gillar nar jag ser dem, eller hittar nagonting som jag inte hade sett om jag inte sett hingsten live.

Sedan tror jag pa att forsoka behalla sa mycket pengar som mojligt inom det landet jag avlar. Sa for er skulle jag hellre se er valja en svensk hingst och stodja de svenska hingstagarna. For mej blir det en irlandsk hingst, for att stodja de irlandska hingstagarna. Det finns manga jattefina svenska hingstar, sa egentligen ska man inte behova kolla utomlands for att hitta en lamplig hingst.
Graset ar inte gronare pa andra sidan!!

Tycker att du fortfarande ska ga pa din kansla, om det inte kanns ratt sa ar det inte ratt!!
 
Sv: Nu börjar det bli jobbigt att hänga med... *långt och svamligt*

Problemet är ju att de hingstar som godkäns och FINNS här i sverige till så stor andel är "utlandsstammade", antingen födda utomlands eller har importerade föräldrar. Att gå så långt som att själv importera sperma, det är över huvud taget inte aktuellt för mig - ffa inte eftersom jag har ett krångelsto...
I övrigt så tänker jag fortfarande välja med hjärtat, efter vad jag tror passar mina ston, storleksmässigt (hblstoet har en mamma på 177 cm, vilket gör att jag inte ens funderar på hingstar över 170...), temperamentsmässigt och prestationsmässigt.
Jag har sett de flesta hingstarna eftersom jag varit på bruksproven och tittat - det är ett kriterium även för mig. För, som sagt, det egna ögat ser mer än det som står i en hingstkatalog.
Men ska man sälja sina uppfödningar så känns det viktigt att man gör "rätt" hingstval så att även andra än jag kan anse att fölet är attraktivt. Föl kan man ju inte mer än köpa på stammen - det måste ju se intressant ut direkt i annonsen, annars får man varken sålt eller okej betalt...
Därför känns det viktigt för mig att veta åtminstone LITE vad jag gör för hingstval, rent härstamningsmässigt. Som jag skrev ovan, hur ska man veta hur hingsten kommer förärva sig om den har en ren dressyrstam, men själv mest är en hopphäst? DÄR behöver man ju veta vad stammen MEST lutar åt, så att man inte gör en dunderblunder och TROR att man ska få en hopphäst när det sen visar sig att den knappt kan ta sig över en bom... :crazy:
Sen har man ju int eså mkt mer än hingstkatalogen att gå efter när man ska nosa reda på vilka hingstar som alls skulle kunna vara aktuella. Och där finns ju bara en bild, stammen, eventuellt en exteriörbeskrivning och ägarens eget skryt. Mitt hblsto är jag ju ganska begränsad till eftersom hon kräver exceptionellt bra sperma. Men till fullblodsstoet kanske det finns 30-40 hingstar som skulle kunna vara aktuella och då måste jag ju någonstans ha NÅGOT redskap för att kunna börja sålla... :p
 
Sv: Nu börjar det bli jobbigt att hänga med... *långt och svamligt*

var hittar du dessa listor dvs. de europeeiska avelsförbundens motsvarigheter till blup??? Jag har letet men det är svårt att söka på något som man inte vet vad det heter....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 840
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 253
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: Monkie
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 485
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp