Sv: Nu byter jag färg på min pålle snart...
Jag har en flugskimmel som är nästan helt vit, en Knabstruper (klassiskt vit med prickar) och en brun häst.
Knabstrupern och den vita är inte speciellt irrriterade på odjuren alls, men den bruna har ett litet helsike!!
Dom andra hästarna i stallet har haft flugtäcken i många år och jag har väl tyckt lite grann att dom varit lite jolliga men jag har helt enkelt inte insett hur det kan vara. Och hur det faktiskt är för dom flesta, inser jag ju nu.
Den bruna ponnyn köpte vi 1 juli i år. Då hade vi inget flugtäcke åt honom. När han togs in efter knappt ett dygn på betet var det ingen vacker syn. Han var totalt bulig över hela kroppen och
stressad.
Jag släppte inte ut honom igen innan jag fått tag i ett flugtäcke. Som tur var hade en tjej i grannstallet två st som hon inte använde och ett av dom passade. Nu är han iofs
extremt känslig, fruktansvärt tunnpälsad och allt det där, men jag inser ju också att mina båda andra är nog extremt okänsliga... Min knabstruper kan stå i jordens svärm utan att bli speciellt biten eller stressad alls.
När det gäller henne har jag förresten en intressant teori...
Jag läste en gång i Hästfocus, tror jag det var, att zebror tex inte blir angripna alls som övriga hästdjur och dom trodde att det berodde på ränderna!! Ränderna gör att insekterna får svårt att urskilja en landningsplats! Min teori är att det kanske beror på prickarna att min Knabstruper inte blir så biten, dom har helt enkelt svårt att landa på henne för det är en massa prickar i vägen!!
Ja, vad vet jag... Men en kul teori är det iaf!!