Nu e det dags att hitta riktiga dressyrridstövlar... Behöver tips!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Victovie

Trådstartare
Jag har ett tag funderat på om att skaffa ett par nya riktiga dressyrstövlar(mamma som tog upp ämnet och tyckte det först), och efter gårddagens träning där jag fick kommentarer som att de såg tuffa ut för de liknande jockey/hoppridstövlar eftersom dom är så mjuka :D (lite småveck både här o där) samt frågan tävlar du i dom? :angel:. Inte för att jag tod vid mig, bara kul o få lite speciella kommentarer, men eftersom jag funderat ett tag så är det nu bestämt att jag ska ha nya nu ;).

Jag har haft 2 par ridstövlar, ett par Soubirac som jag använt i 4 år men nu är för stora i vaden (får in en hel hand) och just nu har jag ett par Roberto Porecca från Italien. När jag köpte dem på Falsterbo var de lite tajta om vaderna (stlk smal) men töjde ut sig till lagom på en vecka.

Vad jag söker nu är ett par stövlar som är lite stabilare, helst inte jättehårda, men betydligt stabilare än RP-stövlarna. Antingen utan dragkedja eller med dragkedja fram (dock risk att det blir för dyrt, så lär bli utan tror jag). Utan snörning fram (alltså totalt motsatsen till de två förra stövlarna jag haft, som haft både snörning fram samt dragkedja bak).

Har ni några tips på vad för stövlar jag borde kunna kika på? Budgeten ligger på runt 3'000 nånstans, kan gå upp till 3'500 som mest, men helst lägre (student... Nu lär det inte bli ngt shoppande på Falsterbo... =( ).
 
Sv: Nu e det dags att hitta riktiga dressyrridstövlar... Behöver tips!

Petrie! Jag älskar mina Allure. Det är hårda stövlar men inte så hårda som t ex cavallo. Anky Elegance finns ju med mjuk insida men den är ju dyyyr.

Perfect tror jag är den billigaste varianten, men helt klart snygg. Går att köpa från utlandet för en "billig" peng, även de andra modellerna är betydligt billigare att köpa utomlands!

Königs Favorit kan man köpa i Sverige för runt 3000 kr, har aldrig haft Königs så jag kan inte uttala mig om stöveln som sådan. Men den är inte så snygg, tror skaftet är sytt i två delar.
Favorit dressage (med högre båge) tror jag går på 3500-4000 kr, vet att man kan beställa till dragkedja på båda modellerna. Förmodligen blir även den billigare om man köper den från "utomlands".

Ska du bli snygg inför Falsterbo ;)?
 
Senast ändrad:
Sv: Nu e det dags att hitta riktiga dressyrridstövlar... Behöver tips!

Förstår att Anky Elegance är dyr, för den var snygg :love:
Okej, tack för tipsen! Hittade en bild på Königs Favorit med blixtlås fram på calevo, gillade den skarpt :d (synd bara att man inte förstår tyskan i storleksvalen, ville kika på alternativen där). Men utan blixtlås och bara en söm fram låter det inte snyggt... Får se om man hittar bilder från fler håll o ser hur de gjort.
Ja, bara på c. så var många stövlar ett par tusenlappar billigare än jag sett någon annanstans i Sverige!

Lite kanske :angel:. Hade känts lite roligare att komma in med snygga dressyrstövlar och inte ett par som liknar jockey/hoppridstövlar ;)
 
Sv: Nu e det dags att hitta riktiga dressyrridstövlar... Behöver tips!

Jag är också på jakt efter nya stövlar. Min tanke var att kolla runt under Falsterbo veckan då många utställare är där. Vet ju att även du ska åka dit. Då har man chans att prova och kolla in många olika modeller och jämföra priser. Sen kan man beställa hemifrån....
 
Sv: Nu e det dags att hitta riktiga dressyrridstövlar... Behöver tips!

kolla på cavallo grand prix plus, dom kostar ca 3700 och har dragkedja fram. inte så hårda som petrie och cavallos andra dressyrstövlar. funderade på såna själv men var så krångligt med måtten så blev anky elegance istället.

elegance är btw petries mjukaste modell! mailade dom och frågade. och jag som också är van att rida med mjuka stövlar tycker dom är jättehårda. så jag tror du kommer tycka att det är besvärligt med deras andra modeller, det tycker iaf jag....
 
Sv: Nu e det dags att hitta riktiga dressyrridstövlar... Behöver tips!

Jo, det är ju jättebra att kunna gå omkring o jämföra, prova osv, synd bara att inte ha snygga stövlar när jag ska tävla bara :angel: (men inte omöjligt att jag inte skaffat några ännu när det är dags. Är bara 1½ månad kvar).
Hur lång tid tar det förresten för ett par stövlar att komma om man skulle behöva måttbeställa?
 
Sv: Nu e det dags att hitta riktiga dressyrridstövlar... Behöver tips!

Okej, hur mkt gav du för dina Anky Elegance?
Så A.E. är de mjukaste? Där ser man :bump:.
De "hårdaste" stövlar jag har haft i mitt liv är ett par vida konstläderridstövlar när jag var liten, så det kommer bli intressant att testa dessa stövlarna :p
 
Sv: Nu e det dags att hitta riktiga dressyrridstövlar... Behöver tips!

Sist jag beställde stövlar tog det nästan 2 månader innan de kom och sen tog det ju betydligt längre tid att rida in dem.....
 
Sv: Nu e det dags att hitta riktiga dressyrridstövlar... Behöver tips!

Okej, lika lång tid som att få en måttbeställd sadel...
 
Sv: Nu e det dags att hitta riktiga dressyrridstövlar... Behöver tips!

Mina Petrie tog två veckor, men de var inte måttbeställda.

För övrigt, angående det här med hårdhet. Jag hade ett par Soubirac tidigare, sedan gick jag över till stövelskaft innan jag köpte mina Petrie. Petriestövlarna var fullkomligt fruktansvärda att rida in men efter 10-15 gånger blev de bra och nu (efter fem månader) kan jag inte rida i något annat. Tog på mig mina Soubirac när jag skulle hoppträna - helt fruktansvärda tyckte jag de var, de kändes så överflödiga. Den största skillnaden med Petriestövlarna är att de är jag inte kan vara lika rörlig i min skänkel, vilket är bra eftersom skänkeln ska ligga still och inte flyga omkring.

Så jag tror inte det kommer vara några större problem så länge Victovie inte köper något riktigt stenhårt - sen är ju ändå det viktigaste passformen.
 
Sv: Nu e det dags att hitta riktiga dressyrridstövlar... Behöver tips!

mja men även hästen kan reagera om den är van att ridas med chaps eller mjuka stövlar, det gjorde min. trots att elegance ju har mjuk insida. så man får belaga sig på en inridningsperiod.

dvs det är bråttom om hon ska ha stövlarna till falsterbo.

vad har du för mått victovie? antagligen passar du in i en standardstl, det finns ju så många.
mina måttbeställda petrie ska ta 6 veckor - men vi får väl se, blir inte förvånad om det blir 8...
 
Sv: Nu e det dags att hitta riktiga dressyrridstövlar... Behöver tips!

Jag har beställt ett par Cavallo Piaffe Plus, provade Grand Prix Plus när jag måttade och dom tycker jag var jättefina för det priset!

Mina sa dom att det skulle ta 8 v, men det vet man inte tyvärr...
 
Sv: Nu e det dags att hitta riktiga dressyrridstövlar... Behöver tips!

Ja, hästarna kan reagera - absolut :bow:. Att det blir brottom till Falsterbo, håller jag med om
 
Sv: Nu e det dags att hitta riktiga dressyrridstövlar... Behöver tips!

Jag har 35cm runt vaden, och från golvet upp till knävecket har jag ca 41cm. Stlk 40 i skodelen i de andra stövlarna.
Försökt tyda storlekarna på calevos hemsida i skodelen och i skaftet men blir inte klok på det (funderingar på att åka till en ridsportsaffär, testa stövlar o om jag skulle gilla nån modell som calevo har att då beställa därigenom o få det till ett billigare pris).
 
Sv: Nu e det dags att hitta riktiga dressyrridstövlar... Behöver tips!

stl 40 är 6,5. cavallo borde funka med dom måtten, antagligen petrie också. bästa är såklart att prova, så du har något att utgå ifrån.:)
 
Sv: Nu e det dags att hitta riktiga dressyrridstövlar... Behöver tips!

Letar oxså stövlar. Har ett par gamla (15år) königs hoppstövlar så är i samma sits som du. Har ingen stress inför falsterbo då:angel:
Du ska inte till Strönsholm i helgen? Såg att s****holms sadelmakeri hade 10% på stövlar dom dagarna det är tävlingar där:idea:
Tänkte kolla in om dom har något för mig som har ben som en stork =smala, långa med liten fot:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Nu e det dags att hitta riktiga dressyrridstövlar... Behöver tips!

Låter som mina ben. 54 lång, 33 i bred och 36 i foten. Inte direkt i standard sortimentet. Kanske ska man åka till Strömsholm i helgen och vädret blir lite roligare.... Tackar för tipset.:)
 
Sv: Nu e det dags att hitta riktiga dressyrridstövlar... Behöver tips!

Var precis iväg och provade lite stövlar i en ridsportsaffär. De hade några Cavallo-stövlar som blivit fel i måtten o låg kvar, men inget lager i övrigt. konstaterade ialf att 6½ i foten passar bäst. 6 passade också, men då får man inte plats med en extra strumpa till vintern. Piaffe Plus var riktigt snygg, Grand Prix Plus såg också bra ut. Piaffen var bara 2 cm vidare om vaden (37) men vääldigt höga :angel:. Dock låg den tyvärr långt över min budget även om den var felmåttad och lämnad i förrådet.
 
Sv: Nu e det dags att hitta riktiga dressyrridstövlar... Behöver tips!

Nej tyvärr ska jag inte det... Är väldigt långt att åka dessutom, annars hade det varit ngt :idea:. Tack för tipset ialf!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp