Nu e pållen vägd så äntligen kan man räkna!

B

Bucus

Nu har jag tagit mig i kragen och gått in till grannen till våra stallägare och frågat om jag fick låna deras våg o väga mitt fullblod så man kan räkna ut en exakt foderstat. Han vägde 593 kg så visst kan fullblod väga 600 kg och mer därtill ;) (vägde mig själv först för att se om vågen stämde) Räknade ut vikten när han kom hem från betet i mitten av juli och enligt uträknad vikt skulle han då väga 640 kg. Tyckte det lät jättemycket, men med den magen han hade då så kanske det inte var helt omöjligt.
Vad vill jag ha sagt med detta.... Inte mycket men det kan ju vara kul att veta och att om man ska räkna ut foderstater så kan man ju försöka väga hästen om det finns möjlighet för jag kan lova att den inte väger vad man tror ;)
 
Jag håller med,många verkar höfta på vikten och då stämmer det sällan,jag vet att många får hicka när jag säger att hbl:et väger runt 720 kg,normalvikt.Och cobben hon väger runt 480 kg..Hästarna väger oftast mer än man tror.. :)
 
Ja det sa veterinären på Flyinge också.
Vi har vägt nästan alla fullbloden i stallet idag och den minsta och klenaste vägde ändå 512 kg.
 
Det kan jag säga direkt att det stämmer inte när man gör det. På en formel skulle han väga 670 kg. Och Hööks måttband e ännu värre! :p
 
Hööks viktmåttband har visat rätt inom 25 kg felmarginal på ALLA hästar jag använt det på. Från små knubbiga saker, till etts tycke högställd, långlinjerad tvååring (DÄR trodde jag det skulle slå jättefel. Måttbandet sa dock 425 kg, vågen sa 445 kg).

Måttbandet sa 405 kg på valacken (arab), vågen sa 393 kg.

Så, soms agt, ALLA hästar jag mätt med bandet har visat rätt på +/- 25 kg jmf med våg.

Fast det kräver att man mäter rätt, dvs lite diagonalt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst har återigen diagnostiserats med kotledsinflammationer bf. I behandlingsplanen ingår att han måste banta för att minska...
Svar
9
· Visningar
1 214
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: Kaki
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 876
Senast: Allegra
·
Foder & Strö Har en pålla som jag köpt i slutet av maj förra året. Då var hon rejält överviktig, då hon inte hade fått motion på ett par år. Jag...
Svar
1
· Visningar
708
Senast: BeastieBabe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Tapetsera på vävd tapet
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp