Hur banta konvalecent?

ylvalill

Trådstartare
Min häst har återigen diagnostiserats med kotledsinflammationer bf. I behandlingsplanen ingår att han måste banta för att minska belastningen på lederna. Han är tyvärr rätt kraftigt överviktig för närvarande och framför allt bukig. Han har lätt för att lägga på sig och en sommar med vila på (visserligen rätt magert) bete har inte gjort underverk för figuren direkt...

Problemet är ju just detta med att han är konvalescent, det innebär att jag ju inte kan träna honom i form. Inledningsvis får han bara skrittpromeneras 2* 15 min/dag och det kommer ju knappast hjälpa särskilt mycket. Jag måste därför först och främst fokusera på fodret, men jag vet inte riktigt hur jag skall lägga upp foderstaten. Vilka energi och proteinnivåer bör jag sikta in mig på? Och vilka fodertyper bör jag satsa på?

Hästen i fråga är en hbl/arabkorsning på 15 år. Arbetsnivån är som sagt noll och inget för närvarande. Hans "ideal"vikt är nog drygt 500 kg, nu väger han säkert närmare 600... Han har svårt för att sätta muskler och blir lätt stressad och lite hispig. Samtidigt är han ett matvrak som inte klarar av att få väldigt små mängder foder för det slukar han på nolltid.

Stallägaren har lovat att försöka få tag på ett hösilage med ganska lågt näringsinnehåll, självklart med analys. Det har dock inte kommit nåt ännu så än så länge kan jag ju inte räkna ut någon foderstat. Jag har även funderat på att försöka få tag på bra halm som han skulle kunna få som komplement för att dryga ut lite. Men hur funkar det med tanke på att han gärna blir bukig?

Nån som har erfarenhet av att banta hästar och som kan ge mig lite råd?
 
Sv: Hur banta konvalecent?

Välkommen till bantargänget! Under hästvård finns en tråd där vi har samlats, "Bantningstråd" kallar vi den.

Det bästa du kan göra är att ge enbart grovfoder med så lågt energiinnehåll som möjligt men ändå med tillräckligt protein för att täcka hästens behov.
Så luddiga tips är det :D

Om det primära grovfodret har för hästen dåliga värden kan det vara idé att byta ut mot lucern och halm.
Mitt eget foder som exempel:
9 MJ
53 g smältbart råprotein
Ett kanonhö för många, lite låg kvot, men fullt acceptabelt för den normala hästen.

Min häst:
Smällfet ponny, väger kanske 100-150 kg för mycket. Har en dagsbehov på ca 30 MJ och runt 200 g protein (gärna mer). Samtidigt har han, som alla hästar, ett tuggbehov och torrsubstansbehov på ca 1,3 kg ts/100 kg häst.

Med det hö jag har att tillgå blir det antingen tokigt mycket energi = ännu fetare häst eller tokigt lite ts = häst med icke-fugerande mage.
Därför får jag fodra med halm istället. För att få i tillräckligt protein får det bli lucern, som ju också kan klassas som grovfoder. Det finns en massa olika tillskott att välja bland, problemet är att luska ut var man får mest för pengarna.
 
Sv: Hur banta konvalecent?

Jo, jag har allt sett tråden om bantning på hästvård, känns bara som att min pålle inte riktigt platsar när alla pratar träningstips... Vi måste banta först, sen får vi (förhoppningsvis) börja träna igen.

Tack för dina tips! Skall bli spännande att se vad vi får för hösilage, men det är väl risk att jag får satsa på nån liknande variant med en kombination av hösilage, halm och lusern. Du kör alltså med en kvot på ca 6,7? Är det bättre med en hög kvot för en bantare eller hur skall man tänka?
 
Sv: Hur banta konvalecent?

Eftersom man vill hålla energigivan så låg som det bara går, men samtidigt ge tillräckligt mycket protein så blir ju kvoten hög iom det.

Men fokusera hellre på energi och protein var för sig i det här läget, eftersom det inte är en "normal" foderstat det gäller. ;)

Min häst går inte ner i vikt om hon får för lite protein...
 
Sv: Hur banta konvalecent?

Ok, minska på energin alltså men samtidigt se till att han får tillräckligt med protein.

När jag räknar foderstaten, skall jag då räkna på behoven av energi respektive protein baserat på den vikt som vi vill komma ned till, eller den vikt han har idag?

Vad kan rimligt energi- och proteinbehov vara?
 
Sv: Hur banta konvalecent?

Alltid på den vikten man vill ha.

Jadu, det är ju väldigt individuellt hur mycket hästen behover.. Lätt/svår/normalfödd?
 
Sv: Hur banta konvalecent?

Vet faktiskt inte om han är lättfödd eller mer normal, han är den enda häst jag har haft så jag har inget att jämföra med. Svårfödd är han i alla fall inte men han har svårt att sätta muskler.
 
Sv: Hur banta konvalecent?

Tabellvärdena för en häst på ca 500 kg skulle bli ca 54 MJ och 323 g protein.
Men det är som sagt mycket individuellt.
Ska hästen banta så lägg energin lägre, men behåll proteinet på en likvärdig nivå.
 
Sv: Hur banta konvalecent?

Hej.
Vet att det kan vara svårt att banta en häst som inte får jobbas och jag ha inte några förslag hur du bör/kan fodra.

Men hör med din vet om din häst kan sim träna, det ger ju inga belasningar på lederna, vet många som låter sina hästar sim träna under sin kovalecens tid men mycket beror på vad din häst har för skada.

Kram och lyckatill.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp