Nu har det börjat skjutas raketer och smällare här hur ser det ut hos er?

Jag är så glad att fyrverkerier runt nyår inte är en stor grej här. I år vet jag inte om det kommer bli något större i samhället alls, och jag är inte orolig för att gå ut på kvällen övriga datum.
Bonfire night och nätterna däromkring är värre, men jag tycker att även det blivit bättre... folk väljer också mer och mer de tysta fyrverkerierna. Bättre än inget, även om de ändå är ett otyg.
 
Här var det en jubelåsna som smällde av några smällar på julafton. Tyvärr inte ens i följd utan utspritt över ungefär en halvtimme. Efter det har det tack och lov varit tyst.
 
Bor 700m från Uppsala C, här har det smällts både fyrverkerier och smällare sen julafton. Dottern tycker det är jätteobehagligt. Vad tycker då inte alla vilda djur? :(

Jag är rädd för att det kommer skjutas mer än vanligt i år. Att folk vill skjuta iväg skitåret, eller tycker att det är ett av få nöjen nu så de tar i. Bor vid skolan, som är u-formad och i sten. Där ställer sig många och skjuter av tårtor 🙄 vi brukar städa massor på skolgården på nyårsdagen... I år lär det bli hörselkåpor redo från kl 23.
 
Här, på en mindre ort i Skåne, började det smälla redan häromdagen. Samtidigt som polisen gått ut i media med att man BARA får använda fyrverkerier under 8 timmar på själva nyårsafton. Men där finns inga tecken på att den regeln efterlevs, och verkligen inga tecken på åtgärder mot ungdomarna som drar runt och avfyrar smällare. Jag vet egentligen inte vilka mängder poliser som skulle krävas för att hålla ordning, det vore antagligen omöjligt, men ändå. Det kastas och smälls hela tiden och inget görs åt saken.
 
Här, på en mindre ort i Skåne, började det smälla redan häromdagen. Samtidigt som polisen gått ut i media med att man BARA får använda fyrverkerier under 8 timmar på själva nyårsafton. Men där finns inga tecken på att den regeln efterlevs, och verkligen inga tecken på åtgärder mot ungdomarna som drar runt och avfyrar smällare. Jag vet egentligen inte vilka mängder poliser som skulle krävas för att hålla ordning, det vore antagligen omöjligt, men ändå. Det kastas och smälls hela tiden och inget görs åt saken.

Jag tror inte det skulle krävas några mängder med personer som får 5000 kr i ordningsbot för att stävja stora delar. Ryktet sprider sig fort och det blir mindre kul att ge barnen / ungdomarna livsfarliga vapen.
 
Bor 700m från Uppsala C, här har det smällts både fyrverkerier och smällare sen julafton. Dottern tycker det är jätteobehagligt. Vad tycker då inte alla vilda djur? :(

Jag är rädd för att det kommer skjutas mer än vanligt i år. Att folk vill skjuta iväg skitåret, eller tycker att det är ett av få nöjen nu så de tar i. Bor vid skolan, som är u-formad och i sten. Där ställer sig många och skjuter av tårtor 🙄 vi brukar städa massor på skolgården på nyårsdagen... I år lär det bli hörselkåpor redo från kl 23.
Jag måste ha haft tur.. Bor i närheten själv och har inte märkt nått förutom nån enstaka smäll i fjärran :S

Om de kunde hålla sig till en halvtimme vid tolvslaget så vore det en sak, fattar verkligen inte detta smällande hit och dit i veckor före och efter nyår. När jag växte upp smällde vid precis vid tolvslaget, ALDRIG annars.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp