Nu har det börjat skjutas raketer och smällare här hur ser det ut hos er?

Smällts idag igen. Dessutom hämtade paket i Flemingsbergs köpcentrum, var några stollar sköt fyrverkerier nära (precis intill) köpcentretet :arghh: Tur så satt jag och sambo i bil just då.
Hoppas lugnare imorgon när ska in för lite ärenden till Flemingsberg igen.

Hört av mig till hon som har hästen jag pysslar om, att jag är hemma över nyår ifall nått händer. Hoppas innerligt inte blir några problem.
 
Amen så typiskt. I minibyn där hästen (min är livrädd) står har det alltid varit en familj som jag trodde aldrig skulle sluta skjuta. De säger alltid till och är väldigt punktliga så ändå så bra det kan vara. I år ska de inte skjuta men istället ska tydligen en av barnfamiljerna börja 😞
 
Det har skjutit några gånger (söder närförort Stockholm) första nyår här på några år. Konstigt nog reagerar inte Megara som annars är mycket ljudkänslig på smällarna. För säkerhetsskull så ska jag genomlida typ Armageddon eller någon av Die Hard filmerna på nyårskvällen så hon inte hör fyrverkerierna eftersom jorden bombas av aliens eller terrorister spränger skyskrapor.
 
Efter att haft en hund som försöker komma bort från gårdssmällandet på det här sättet, så blir jag oerhört provocerad av (framför allt) unga män, som tycker att smällandet är nåt som bara djuren måste lära sig.


1549458_10202300725136010_621673957_n.jpg
 
Kan man inte anmäla de som skjuter nu? Med tanke på de nya lagarna menar jag.

Jo i region väst har polisen fått in 160 anmälningar på ett dygn. Det är oftast barn och ungdomar mellan 10-15 år som skjuter raketer och använder smällare och de tror att de anmälningar som kommer in bara är toppen av ett isberg. Det handlar enligt polisen om anmälningar där barn och ungdomar har skjutit raketer och smällare mot människor och djur eller mot bostadshus. Polisen tror de får raketer och smällare genom langning.

Helt fruktansvärt. Polisen sa att de har inte tid eller resurser att vara barnvakt på stan... även om de försöker vara ute i förebyggande syfte. Jag håller med det är inte polisens uppgift.
 
Sitter i bilen utanför affären i närmsta samhälle. Det smäller från många olika håll.
Hemmma hos oss är det fortf tyst.
Inga av mina djur är rädda. Så för egen del är jag lugn. Men lider med alla rädda djur här i samhället!
 
De har redan börjat skjuta raketer och smällare här har hållit på i någon vecka är redan trött på eländet. Det smälls smällare på dagtid och på kvällstid. Husen står tätt i vårt bostadsområde, hoppas innerligt inte att någon olycka sker, har sett när jag varit ute på kvällarna att det är småungar som springer ute och smäller. Sen har det skjutits upp några fyrverkerier också under veckan som varit men det är ju lite annan sak det pågår under en kortare stund och sen är det över.

Smällare är väl egentligen förbjudna sen många år men kan ju gissa hur det ser ut här, kanske är det de tungt kriminella gängen i området som förser småungarna med smällare som de fått tag i någonstans för att de ska göra ärenden åt dem. Någonstans får de dem ifrån uppenbarligen och det är en gissning givetvis men jag har ju sett hur en del småungar hänger vid torget där det sker mycket droghandel och annat skit och beundrar de stora tuffa grabbarna Hur ser det ut där ni bor?
Ja grannen firade av några jätte ”tårtor” på lilla julafton och Julafton. Fröken katt blev inte helt glad. I morgon lär det bli mer av det helt onödiga fyrverkeriet.
 
Bor i en mini-by (sju bostadstillhåll och en kyrka) utanför en mindre tätort 5 km bort. Förra året hördes smällare/raketer från mitten av december, men i år har jag inte hört en enda. På själva nyår hördes och sågs en del raketer från tätorten och en av hundarna hade då svårt att komma till ro. I år hoppas jag på total stillhet :grin:
 
Jag har en konstig katt. Det har börjat smälla (dock inte outhärdligt ännu) men hon rör inte ett öra utan sover sött. Däremot när det går folk genom ytter porten (har mitt arbetsrumsfönster nästan ovanför) då far hon upp och ställer sig i fönstret med framtassarna och spanar. :idea: Sedan tittade jag på film där någon spelade trumpet och hon reagerade direkt.

Förhoppningsvis fortsätter hon vara lugn men det blir ändå explosioner (film) i morgon kväll. Funderar på vilken film eller serie som har mest och högst. Datorhögtalaren är precis ovanför hennes kattsäng så förhoppningsvis överröstar det fyrverkerierna. Och sedan blir det extra god Sheba :d
 
Ah ikväll hör jag en del pangande här utanför. Hoppas jag slipper det på sista promenixen här nu. Imorgon tror jag att jag åker iväg nånstans en sväng vid tolvslaget. Även om jag inte har en rädd hund så brukar jag vara annanstädes vid nyår och inte inne i stan. Och med alla problem jag haft med mr. hund den sista tiden så vill jag inte lägga til någe smällarproblem till listan för att nån idiotgranne skulle vilja smälla av atombomber utanför mitt fönster på innergården. Är ju inget nyårsfirande för mig i år ändå, så jag skulle iaf bara sitta och häcka.
 
Jag har en konstig katt. Det har börjat smälla (dock inte outhärdligt ännu) men hon rör inte ett öra utan sover sött. Däremot när det går folk genom ytter porten (har mitt arbetsrumsfönster nästan ovanför) då far hon upp och ställer sig i fönstret med framtassarna och spanar. :idea: Sedan tittade jag på film där någon spelade trumpet och hon reagerade direkt.

Förhoppningsvis fortsätter hon vara lugn men det blir ändå explosioner (film) i morgon kväll. Funderar på vilken film eller serie som har mest och högst. Datorhögtalaren är precis ovanför hennes kattsäng så förhoppningsvis överröstar det fyrverkerierna. Och sedan blir det extra god Sheba :d
Nån typ transformersfilm kanske. Eller Pacific Rim, haha.
 
Min hund hade inga problem med att höra skillnad på inspelat smatter av vilket slag som helst, och the real deal.
Fejksmällar rörde henne inte i ryggen. Till skillnad från en ensam raket på två kilometers håll.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp