Nu har det börjat skjutas raketer och smällare här hur ser det ut hos er?

Jag har inte hört något alls vilket är ovanligt. Tänkte på det igår att det inte smällt något.
 
I förrgår kväll hörde jag första smällarna. 1 mil norr om Göteborg. Tur nog bryr sig inte hunden alls 🙏
 
Måndag och tisdag förra veckan blev vi väckta kl 5 och kl 4 av fyrverkerier.
Igår när vi kom hem hörde vi fyrverkerier och då var klockan runt 17.30. Så nog har det börjats här i stan alltid.
 
Här har det smällt som fan idag. Promenerade hem hunden från dagis och upplevde att hon hade bråttom hem. Har lite svårt att avgöra om det var pga av smällarna dock, eller det faktum att hon hade en leksak i truten som hon ville behålla 😅

Väl hemma sen viftade hon lite vid några höga smällar, och somnade sen.

Önskar att det vore lättare att ta skitungarna som skjuter nu 💩😝
 
Jag har hört bomber/smällare på avstånd varje kväll sedan julafton. Eftersom jag har en femmånaders valp inser jag att jag måste bort från stan på nyårsafton. Skotträdsla är mycket ovanligt i rasen och inte känt i linjerna, men hon är i en fas då hon upptäcker världen och generellt ganska reaktiv. Jag känner att jag inte vill ta risken. Har alla mina fönster mot en innegård där de höga fasaderna förstärker alla ljud. Så nu har jag gudskelov kunnat boka in mig i lantligt boende vänners gäststuga. Vi åker dit på nyårsafton.

Så djävla less. Helt absurt att behöva fly hemmet för... ja, för vaddå?
 
Jag har hört bomber/smällare på avstånd varje kväll sedan julafton. Eftersom jag har en femmånaders valp inser jag att jag måste bort från stan på nyårsafton. Skotträdsla är mycket ovanligt i rasen och inte känt i linjerna, men hon är i en fas då hon upptäcker världen och generellt ganska reaktiv. Jag känner att jag inte vill ta risken. Har alla mina fönster mot en innegård där de höga fasaderna förstärker alla ljud. Så nu har jag gudskelov kunnat boka in mig i lantligt boende vänners gäststuga. Vi åker dit på nyårsafton.

Så djävla less. Helt absurt att behöva fly hemmet för... ja, för vaddå?
Visst bor du i motsatt del av staden mot mig? Hemskt att det ska smällas överallt :down:
 
Visst bor du i motsatt del av staden mot mig? Hemskt att det ska smällas överallt :down:
Ja, jag bor i Kåbo ungefär vid BMC. Där är det ju fortfarande ganska öppet så ljudet dundrar in över gärdena. Låter som om det kommer från Rosendal eller Ulleråker.

Mina egna hundar har aldrig varit skotträdda, men jag och mitt ex hade en gemensam hund som blev skrämd en nyårsafton som unghund och sedan var det kört alla smällarhelger hela hennes liv. Så jag tar inga risker, även om skotträdsla som sagt är mycket ovanligt i min nuvarande ras (cocker spaniel). Min förra var snarare skottgalen och tyckte på riktigt att det var jättekul när det smällde:crazy:. De andra jag har haft har inte brytt sig.
 
Ja, jag bor i Kåbo ungefär vid BMC. Där är det ju fortfarande ganska öppet så ljudet dundrar in över gärdena. Låter som om det kommer från Rosendal eller Ulleråker.

Mina egna hundar har aldrig varit skotträdda, men jag och mitt ex hade en gemensam hund som blev skrämd en nyårsafton som unghund och sedan var det kört alla smällarhelger hela hennes liv. Så jag tar inga risker, även om skotträdsla som sagt är mycket ovanligt i min nuvarande ras (cocker spaniel). Min förra var snarare skottgalen och tyckte på riktigt att det var jättekul när det smällde:crazy:. De andra jag har haft har inte brytt sig.
Och jag i Fålhagen, nära 4 mackarna. Raka gator från stan så allt ljud färdas lätt. Nä fy, jag ser inte fram emot nyår.

I år får lösdriftsponnysarna sova inne på box på nyår, den boxen är vänd från stan så det borde vara lugnare.
 
Här har vi för tillfället problem med ungdomar som kastar smällare/skjuter raketer på folk och hundar. Skitkul jue.... :banghead:
Det där är varför jag verkligen inte(!) gillar fyrverkerier. Varje år rapporteras det om att unga personer skjutit fyrverkerier mot andra här i centrum. Jag har också varit nära på att få en på mig, när någon smart person tyckte att det var kul att skjuta längs med marken och jag kom cyklande (i lugnt tempo) vid hörnet på ett hus. De såg mig inte, jag såg inte dem, jag hann bara uppfatta att något snabbt for förbi några centimeter framför cykeln innan det sedan small till en liten bit ifrån mig.
 
Fortfarande inget här förutom en avlägsen smäll häromdagen. Närförort till stockholm. Tyckte också att det var ganska kort smällande kring tolvslaget förra året av de som var riktigt nära, sen hörde man mer avlägsna smällare från södermalm och så.
 
Verkar ha lugnat sig lite för tillfället iallafall med smällandet runt bostadshusen sen polisen varit ganska flitigt här och stoppat sånt som varit riktigt farligt och utan säkerhetsavstånd. Men vi får väl se, nyårsafton är ju kvar så känns inte som man kan slappna av helt ännu.
 
Såg nu på polisens facebooksida att de redan i förrgår hade fått in samtal om att ungdomar sköt fyrverkerier vid busstationen här nära mig, precis vid den tid som folk brukar börja dra sig hem från jobb osv. Allt är sig likt här...
 
Just nu är det ett jäkla liv här. Valpen började skälla vid dörren till uteplatsen. När jag gick dit hörde jag utifrån att det sköts raketer. Denna gång verkar det vara från riktning centrala stan. Ska väl gå ut med hunden snart, men känner mig inte jättepepp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp