Bukefalos 28 år!

nu har jag blivit gerbilägare :) tips o idéer, någon??

CallMeAce

Trådstartare
jaha..snabbt o lätt gick det till och jag älskar redan de små söta djuren :love: två stycken är dom, en grå och en beigeä-guldfärgad med vit mage elelr hur jag ska förklara färgen. kommer kort på dom lite senare när de hunnit vänja sig lite vid sitt nya hem. nu får ni gärna komma med namnförslag och andra tips på hur jag ska få dom att trvas som allra bäst. även hur jag ska få dom tama o vad man annars kan hitta på med dom :)

buren är en med plastunderdel som går rätt högt o galler i taket. i buren har jag lagt i kutterspån, en ihålig pinne med hål i som de kan klättra runt i, en gammal toarulle, ett fat med sand i, vattenflaska, matskål och hö. något mer som behövs? en saltsten och vitaminer ska jag köpa också :)

är så glad över mina små gnagare :)

de har redan börjat tugga sönder toarullen på en timma bara..riktiga små tuggisar :D

kom med tips och idéer nuuu :banana:
 
Sv: nu har jag blivit gerbilägare :) tips o idéer, någon??

:bump: Välkommen i smådjursgänget! :bump:

Det jag tycker du borde skaffa är ett hus helst trähus då de annars biter sönder plats huset och plastbitarna kan fastna i tarmen.
 
Sv: nu har jag blivit gerbilägare :) tips o idéer, någon??

Hur gamla är de? Är de barn så rekommenderar uppfödarna inget annat i buren än spån matskålar och vatten. Ingenting ska vara intressantare än din hand när den kommer. När de sen vant sej ska du ha antingen hus (trä ja som sagt) eller en hylla som känns naturlig att bygga eget bo under. Boet bygger de av hö och toa/tissuepapper. sen ska de ha mängder med toarullar/äggkartonger att tugga på, lika bra att uppfostra vänner och släkt med detsamma att samla!
I övrigt är det varelser som inte nöjer sej med ett liv i bur, utan de måste komma ut nån/några timmar per dag och springa, se dock till att kablar är väl säkrade, för det är MEGA-knaprande djur du köpt!

I övrigt - NJUT!


Maria, gerbilägare sedan typ 17 år
:love:
 
Sv: nu har jag blivit gerbilägare :) tips o idéer, någon??

att de knaprar har ja minsann märkt..o det mycket :D o så har ja gjort så att ja stopat toarullarna med lite kutterspån o sen grävt ner dom lite så bara öppningen syns..de blir som tokiga..tycker det är jättekul o gräva sig genom rullarna :)
ska nog gå o köpa ett litet trähus imorgon för det har jag missat.

men de har redan börjat försöka gräva sig ut ur buren..elelr de tror att de kan lyckas med det :( men ja bygger om hela tiden så de kan gräva sig genom sina älskade toarullar...

en fråga till bara..när de gräver o håller på så gräver de ju över matskålen precis hela tiden...är bara så orolig..de hittar väl maten????

o skålen med sanden blir överöst med kutterspån precis hela tiden den med :(

går väl kanske inte att göra så mycket åt? utan att bygga nån hållbar anordning lite höre upp i buren o sen ha en liten trapp dit upp...

hm...får klura på leksaker å sånt :)
 
Sv: nu har jag blivit gerbilägare :) tips o idéer, någon??

Antingen ställer du matskålen/-arna ovanpå hustaket eller på en hylla som du inreder i buren. I en gallerbur är det ju enkelt att göra en hylla att stripsa upp, i en duna/Gabberbur av typen plast kan det vara klurigare, men min pojkvän byggde en hylla av plexiglas (för genomsyns skull) med ben av rundstavar och en liten ramp av trä. Funkar skitbra!

Dessutom älskar krypen att sitta däruppe och spana, så det är en bonus.

Du kan även ge dem pinnar av rönn eller äppelträd att knapra på, och blåbärsris exempelvis. Hö gillar de också, det både äter de av och bygger bo av.


Sandbad med chinchillasand är också kul, antingen att ha i buren jämt, eller så att de kan komma åt det ibland. Håller pälsen ren bl.a.


Alla typer av tunnlar och kryp-in går hem :D
 

Liknande trådar

Däggdjur Som rubriken lyder så behöver jag akut gerbil hjälp! Blir snart galen... Hoppas de finna några bukare med vana av gerbiler som kan...
Svar
13
· Visningar
7 286
Senast: Smashed
·
M
Däggdjur Hej! Har köpt 2 st lejonhuvde dvärgkaniner. De är 3 månader nu. De är väldigt gosiga och tama. Några frågor till er som verkar...
Svar
2
· Visningar
5 240
Senast: Jenka
·
Däggdjur Min dotter önskade sig helst av allt en hamster när hon fyllde år nyss... Ödets ironi, vi har flera hästar, kaniner, hund, katt...
Svar
8
· Visningar
8 723
Senast: tessaah
·
Hästvård Hej! Jag har en 1 årig islandshingst som får små, lätta kolikanfall titt som tätt. Han hade ett senast igår och före det var det en...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 387
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp