Nu har jag tröttnat!!!

mian1

Trådstartare
Behöver hjälp för nu är det inget kul längre!!! :(

Hästen är helt galen och jag vet inte om det bara är sprall och bus eller om hon testar eller kanske både och. I vilket fall uppskattas det inte och det blir inte bättre.

Att rida på vägen funkar bra, där skrittar hon på bra och travar en bit. Hon tycker att vägen är tråkig och det gör väl jag också. Så snart vi kommer ut i skogen eller i ett dike så blir hon helt hopplös. Inte en hov i marken utan bara hoppar och studsar, piper och busar.
Positivt är att jag faktiskt får henne att lyssna. Ett argt skrik och tag i tyglarna så slutar hon, men efter en stund så testar hon igen om jag ändrat mig och kan tänka mig att låta henne studsa omkring som en galning mellan träden. Det är inte bara bockningar utan hon har ett helt register av olika sorters hopp och skutt. Hopp över saker, skutt rakt fram över ett dike, bockning på höjden och bockning på längden samt blandade jämfotahopp. Roligast är att kombinera de olika hoppen med svår terräng eller skarpa svängar. I dag körde hon en 360-graders vändning från stillastående följt av ett rejält höjdhopp som fick matte att dratta på ändan :mad:

Öht så är det så mycket krut i henne att det inte är roligt att rida ut längre. Ska man ta någon av de fina vändorna i naturen så vet man att hon kommer att befinna sig i luften eller vilja dra iväg. Hon sticker inte och det är inga problem att hålla henne, hon är inte irriterad utan bara jättejättepigg. Och detta började främst med den andra hästen för drygt ett år sedan. Från att vara en trög zombie blev han allt piggare. Och när han sprang så sprang min pålla och nu är det ingen hejd på det hela. Bara att valacken lyder och springer som en normal häst - med hovarna i marken och åt det håll man styr. Min hopplösa kan springa hur lugnt och fint som helt påvägen för att plötsligt i en kurva handlöst slänga sig över diket och ut i skogen. Ingen kontroll över underlaget och hon bryr sig inte om det helt enkelt inte går att ta sig fram - hon ska ändå i full karriär forcera skogen.

Som gravid och klumpig är det värre än nånsinn. Dessutom kommer jag inte att kunna rida hela sommaren och det är meningen att hästen ska gå att leda på promenader och att hon ska gå att markträna. Och vid markträning vill man ju att hästen ska befinna sig på marken.

Har nån bra och praktiska tips till hur jag kan träna henne att lugna ner sig och sluta hoppa? Hon lyfter i 99% av fallen framtill.

Har du kollat över foderstaten, kanske det är så enkelt att hon får för mycket energi därifrån..en del hästar "tål" inte havre..t om så dom blir allergiska , och det kan yttra sig precis som du beskriver...

Hon tål inte havre och får morötter eller en deciliter betfor som kraftfoder på vintern. Nu går de på bete dygnet runt. Får hon havre så klättrar hon på väggarn och blir alldeles svettig, även om det är ett foder med pyttelite havre i.
Så kraftfodret kan det inte bero på, för nåt sånt får hon inte! Hon är också en väldigt lättfödd häst utan att för den skull vara ett fläskigt matvrak.

kolla vad det är för sorts grönt hon äter, det kan ibland vara rena bombbeten.

Ängsbete och det är samma som de haft varje år. Just nu går de fortfarande kvar i vår-hagen så det är inte mycket till kraft i det betet nu. I nästa vecka ska de ut i sommarhagen, men även där är det ängsbete som gäller. Ingen vall. Ingen av hästarna är heller fet eller övergödd eller drabbad av någon form av "ätstörningar". Största delen av dagen står de och halvsover. De är heller inte speciellt pigga i hagen.

En sak som dock förändrats på det senaste halvåret, drygt, är att pållan har börjat ifrågasätta valackens ledarskap. Har inte tyckt att hon varit jobbig mot mig utan istället förvånansvärt foglig och vår-testandet har uteblivit i år. På ridturerna är hon kaxigare mot valacken än vad hon är i hagen, men det händer att de bråkar även där. Inte mycket till bråk om man jämför med andra hästar, men för att vara mina är minsta ifrågasättande ett bråk.

en del ston kan ju få lite 'personlighetsstörningar' vid dräktighet

Det är JAG som är dräktig - inte hästen! Och hon har inte varit sån här förut. Hon har bockat till lite nån gång ifall valacken sprungit först och hon blir otålig och tycker att det går för långsamt. Sen vi satte igång dem nu i vår så har hon i stort sett skuttat hela tiden. Inte så som Djurjouren förklarade med att bocka bort en hakning i benet utan sprall. Hon tar inte ridningen som något seriöst utan bara som ett sätt att få lite utlopp för sitt sprall. Det hela verkar gå ut på att antingen busa upp valacken eller att busa upp husse som promenerar med på ridturerna.

Kanske att ni kunde hyra in nåån sprallig häst hon kunde leka med i hagen? Min häst gillar bus och trivs bäst när han har nån likasinnad i hagen.

Det första jag tänker på är samma som Martha fodret, men så minns jag direkt att du sagt det tidigare att hon redan går på kraftfoder= 0 och man kan ju inte svälta hästen även om det givetvis skulle hjälpa mot det aktuella problemet. :crazy: Huh!

Kruxet med dessa energiknippen är att förmodligen har din häst ett enormt rörelsebehov. Ett rörelsebehov som "normala" nutida och dessutom gravida (hej och hå) människor inte klarar av att tillfredsställa. Din häst skulle antagligen vara en superdistans häst på en 16 mila och en jätteklippa i Vilda Västerns boskapsfösning. Nu går hon nån timme om dagen och när hon dessutom beter sig som en vettvillig denna korta tid drar du dig antagligen för att ge dig ut vilket förvärrar det hela ytterligare?
Hästar i vilda västern stod inte som ljus för att cowboyen lade tygeln i marken utan för att de var helt slut och passade på att sova när tillfälle gavs. Tävlingshästar på hög nivå har också denna briljanta egenskap och hästar som är flegmatiska av naturen. Överlag är det flesta av våra fritidshästar understimulerade och går alldeles för lite.

Eftersom svält inte är att rekommendera så är aktiviet det jag rekommenderar, men det är ju inte säkert att du fixar det som gravid? Det handlar förmodligen om TIMMAR och åter timmmar per dag av arbete och hjärngympa.

Jag skulle ställa av hästen från ridning om jag var som du istället för att brottas och skapa en rock´n´roll kamp dagligen. Jag skulle möjligen aktivera hästen med övningar vid hand i paddocken t.ex. enligt Ellen Ofstads eller Linda Tellingtons metoder. Där det krävs mycket hjärna och tänk. Jag skulle som gravid inte utsätta mig för risken att svischa runt i 360 grader a la Snurre Sprätt.

När bebben blivit större skulle jag satsa stenhårt på distans ;).

Vänligen Kokopelli Mana

Jag hade gärna tagit en distansrunda, vi har många och långa ridvägar här. Förut var det jättetrevligt, men inte nu. Eftersom jag redan börjar känna av foglossningar så skulle jag gärna vilja ta den där långturen runt i skogen. Fast hoppar hon som en galning i nästan 3 timmar oavbruet så lär jag ju bli sängliggande ett tag efteråt :(
Hon verkar inte bli trött alls. Hon skärper sig bättre om man tränar markträning eller i en hage. Hemmavid är inte så spännande och ridningen har blivit till bus&pring. De har stora hagar så hon kan inte klaga över att hon inte får plats att springa på. Fast i hagen sover de mest.

Trist bara att hon blev sån nu. Hon har inte alls varit sån förut. Pigg och glad, men ingen racerhäst och inget vildsint hoppande. Fast valacken har blivit likadant så det kanske är nåt i vattnet? Vi har inte bytt foderstat, inte bytt betesmarker, inte bytt någonting i hästhållningen eller i ridrutinerna (kanske något färre ridturer än vanligt, men de brukar annars inte bli springiga av uppehåll utan lite flåsigare så att vi tar det lugnare). Ändå är båda hästarna som förbytta!

Vädret och lufttrycket påverkar också, tror jag.
Det här kalla och blåsiga nordanvädret vi haft den senaste tiden tycker jag har gjort mina hästar piggare och mer på tårna?

Nu verkar vinden ha vänt. Kanske kan det också spela in?

Kokopelli Mana

Det blir nog markträning nästa gång och kanske ridning i hagen. Fast jag VILL ju rida ut - i normal takt. Ska jag ha ett riduppehåll snart så vill jag ha ut så mycket som möjligt innan jag lägger av för i år. :(

Maken tycker synd om mej och ridbana är nu en prioritet. Kan jag dessutom få tag på en bra tränare som kan komma ut och träna markträning ibland med oss så kanske det kan bli bra ändå?
Dumma skutt&hopp-häst! :mad: Hon får gärna vara pigg och hon får gärna springa av sig, men varför ska hon hoppa så och varför ska hon slänga sig in i skogen jämt?

Det blir nog markträning nästa gång och kanske ridning i hagen. Fast jag VILL ju rida ut - i normal takt. Ska jag ha ett riduppehåll snart så vill jag ha ut så mycket som möjligt innan jag lägger av för i år. :(

Maken tycker synd om mej och ridbana är nu en prioritet. Kan jag dessutom få tag på en bra tränare som kan komma ut och träna markträning ibland med oss så kanske det kan bli bra ändå?
Dumma skutt&hopp-häst! :mad: Hon får gärna vara pigg och hon får gärna springa av sig, men varför ska hon hoppa så och varför ska hon slänga sig in i skogen jämt?

Förstår ditt delemma. Försök att vara helt nollställd när du rider ut, tänk att hon ska vara som vcanligt. Hästar har en unik förmåga att "läsa av" vad du tänker. Tänk inte: "nu kommer hon INTE att hoppa o studsa" utan tänk istället: "idag är hon precis som hon alltid har varit. En duktig o fin häst".

Prova longera före. Det flesta hästar brukar kunna bralla av sig rätt rejält där. Tänk på att ha en stor ring och bra underlag bara ifall hon ökar takten.

Och hur det än går så tänk på att hon inte gör det av ontsinthet utan säkert mer för att hon är glad att ni kommer ut.. Men om "ingenting" verkar hjälpa så tycker jag oxå du borde ställa av henne. Det kan va farligt både för dig o din mage!

Lycka till! :)

Jag förstår inte hur du vågar chansa om du är gravid?
Visst, säger inte att du ska sitta i soffan och rulla tummarna, men ändå :)

Kan du inte få tag i en medryttare så att hästen får mer aktivitet, plus att du har hjälp när det "börjar närma sig"?

mvh jonte

jag anmäler mig frivilligt som kamikazepilot :cool:

jag tror också på det där med medryttare faktiskt, när du nu är med barn. åker du en dag o nått händer kommer du inte förlåta dig själv i första taget

Jag ska inte rida mer, i alla fall inte rida ut. Och jag tar inga onödiga chanser, hon brukar i vanliga fall vara jättelugn.

Medryttare är inte heller nåt jag chansar på. Har en jättebra till min valack, men stoet är lite speciellt och jag bor avsides där ingen kollektivtrafik finns. Barn/ungdomar funkar inte ihop med hästen och den vuxna medryttare jag testade hade inte alls samma syn på hästar som mig och visade öppet att hon inte hade för avsikt att följa de regler och önskemål som jag hade. Och hellre får hästen vara oriden i ett halvår och tränad från marken än att jag får en häst tillbaka som nån har piskat upp och ryckt i. Jag vill ha samma lugna, snälla och lyhörda häst(ja, hon kan vara lite bortskämd, men jag är inte nån hård matte och vill inte heller låtsas vara det) som jag hade innan riduppehållet. Jag tror att ett riduppehåll bättre bevarar den häst jag har än att överlåta ridningen till någon som jag inte litar på.

Jag ska försöka få tag på en tränare för markträning och så ska vi försöka gå lite promenader, men husse får för säkerhets skull leda istället för mig. Jag orkar inte gå så snabbt alltid.

Hjälp med mockning och sånt behöver jag inte. Vi är två som bor här och två som delar på hästarna!

Du har en häst med spring i benen och ingen som helst kontroll över den.

Det är väl inte så konstigt ?

Vill du inte sätta henne på plats utan mesa med får du skylla dig själv. Jag förstår iofs ABSOLUT att du inte tar en sådan kamp när du är gravid. Kanske har du sjunkit i rang i och med att du är räddare om din kropp.

Jag har haft ett likadant sto, men det hann inte gå så långt. Jag drog helt enkelt omkull henne i en skarp sväng och läste lusen av henne. Sedan var det inget problem med ridbarheten. För MIG. Det var ett rent ledarskapsproblem och hon är fortfarande ett dödligt vapen för en "ranglåg" ryttare.

Bara en vanlig testning då? Hon har testat mig varje vår då vi satt igång ( de står när det är som kallast eftersom det är så halt). Fast tidigare år har testningarna varit annorlunda. Hon har varit bråkig öht och vi har tränat hyfs&fason innan det blivit nån ridning alls. I år var hon precis som vanligt att hantera, men ridningen har blivit allt vildare.
Kanske bara är bra då att jag måste lägga ner ridningen för att jag inte kan gå efteråt. Vi får tid på oss att träna markträning, allmän lydnad och fint uppträdande.

Det är inget speciellt jag behöver träna på för att få skuttandet att upphöra? Hon vinner inget på det och slutar när jag säjer ifrån (slutar tillfälligt i alla fall). Det verkar mest som om det är en ny och skojig lek som hon kommit på. Den skojiga leken vill jag gärna att hon glömmer innan det blir ridning av igen nästa år.
Är det att mesa när man inte drar omkull hästen så kommer jag garanterat att fortsätta att mesa. Jag tror inte på så våldsamma metoder och jag är ingen sån hästmatte. Att låtsas att vara stentuff tror jag inte heller håller i längden. Men självklart ska hon inte få fortsätta att sprätta omkring som en galning och göra som hon vill.

Nåt har hänt i alla fall. Tydligen är jag vanliga matte på marken, men värd att testa ordentligt när jag sitter på hästryggen. Säkert är jag mer försiktig och framförallt har jag lätt att få kramp i benen, vilket ger en sämre förmåga att sitta kvar på hästen och då kanske också en än större anledning att busa till det.

Tror du inte hon kan avläsa att du inte ÄR lika tuff på ryggen med en bebis i magen?

Det låter ju som om du har en vaken rätt smart häst, jag tror det är fullt möjligt att hon känner att du innerst inne är (fullt befogat) oroad för magen och inte vågar ge järnet vad gäller övertaget uppsutten på samma sätt som förut.

I hanteringen borde det ju inte vara någon skillnad, där blir hon ju ingen fara för din bebis.

Det är så kort tid du har bebin i magen. Släpp pållan med gott samvete. Tro inte att du får mer TID sedan bara :D ;) :angel:

Själv red jag inte in unghästarna när jag var gravid men de "gamla" är så snälla att de snarast tog mer hand om mig när de märkte att jag blev mer oförmögen. Hýreygur var uppenbarligen övertygad att mitt bäcken inte skulle hålla för skump (det gjorde det knappt heller, det KLAPPRADE :crazy: ) så han slutade helt att trava :o

Men en testande häst hade jag inte gett mig på i det läget. Ridning ska vara roligt, inte farligt.

Dumma är ju hästarna tyvärr inte. Det hade varit mycket lättare med en korkad häst :smirk: Jag tror nog att de vet att det finns nåt inne i magen också. De är väldigt intresserade, framförallt stoet. Och försiktiga. Valacken brukar vara en sån som dänger huvudet i magen på folk, men inte på mig. Stoet får ibland tillåtelse att klia ögonen mot mig, om hon är väldigt försiktig och om jag säjer ok. Förut kliade hon mot en höft eller mot magen (inte som om jag vore ett träd utan försiktigt), nu kliar hon mot mitt knä eller mot en vad.

Sen tror jag att jag skapat en del av racer-springeriet själv. Jag tycker ju att det är ganska roligt att rusa omkring, precis lika kul som jag tyckte att det var med pållans mamma, då jag var 13 år. Och det är klart att hon känner. Och på sista tiden har jag väl varit lite slö och tyckt att hästen kunde få traska runt lite på eget bevåg också. Jag har ju varit lite trött och groggy i huvet. Hennes mamma kunde man med jämna mellanrum låta bestämma vilken väg och sånt och hon testade aldrig, det var en väldigt ängslig och ranglåg häst. Min nuvarande får aldrig bestämma. För henne är det alltid eller aldrig - inget däremellan. Och släpper jag på det så ger jag ju mig själv bekymmer :crazy: Korkat!

Ingen ridning för än till våren, men oj vad vältränade vi kommer att vara då! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 109
Senast: lirco11
·
Gnägg Var med om en hemskt obehaglig incident idag när jag och en stallkamrat var ute på ridtur på kommunala stigar. Plötsligt kommer en... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
4 899
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 291
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 918
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025