Nu har vår foder häst åkt hem-

Rotterö

Trådstartare
Vår foder häst har åkt hem i går.Nu är det fölis och sto kvar. Snart åker fölis på bete. Stot blir ensam kvar.
jag håller på att reda ut hur jag ska göra.
Flytta henne till det gammla stallet och kompisarna och betala 1600- mån. Eller flytta henne till tre nya vallackar i närheten och ta ett bete gratis. Problemet är att dom tävlar mycke. Jag ska betäcka mitt sto snart vill inte ha nya bakterier utifrån.
Kan ha henne ensam på betet som vi fått låna gratis.
Har ni förlag ?? :confused: :confused: :confused:

Visst KAN du ha henne ensam, men jag anser INTE att hästar ska vara ensamma. Punkt.

Varför inte skaffa en till häst (inhyrning t ex?) till det stall hon står nu om allt annat är bra?

Annars skulle jag välja ett stall där det är så lite tränande och tävlande hästar som möjligt om du ska betäcka.

Låna en häst att ha över betet så din slipper gå ensam. Det finns alltid uppfödare som har en att släppa till. Se på mig min 2 åring står ju hos Alexandra fn. :)

Hej
Jag ska se vad jag kan göra. Nej hon ska inte behöva vara ensam. Jag har tre valackar som hon kan få gå med.
men hon har alldrig träffat dom förut. Vi ska betäcka henne snart. Kanske en av dom passar bäst. får se.

Det skulle jag gjort om inte hon skulle ha så mycket i betalning 1500 mån. Hennes gammla stall . Dom tävlar inte. Där finns 4ston 1 valack, så kommer det en sommar häst vallack. Där stog hon innan vi flyttade hem henne , Vi byggde ett nytt stall . Skaffade fölis. Nu ska vi skaffa ett föl till. Det blir denna korta tid som är jobbig.
Jag har gratis bete, kan nog få en kompis till henne.
Det ligger ett stuteri schettisar aldes näst gårds. Ska prata med dom. Det löser sig. :banana:

Men mitt första förslag, dvs fixa dit en annan häst till stallet då, det borde väl vara bäst? tar du då en unghäst så slipper du ju 'smittrisken' du får av tävlande/tränande hästar. Och om hon går med valackarna så måste du väl ändå lösa det på annat sätt till hösten/vintern och så?

Nä, skaffa sällskap till stallet du står i är det jag skulle =) Och unghästar och/eller dräktiga ston brukar inte vara spec svårt att få låna. Unghästar för det är nyttigt för dem att komma till nya miljöer och till viss mån för att de bara 'står och kotar pengar' och dräktiga ston i synnerhet för de 'bara står och kostar pengar' så ägarna är rätt glada att slippa den kostnaden. (Nej jag säger inte att ALLA ägare ser det så, inte heller att det är fel att se det så. Bara att det inte är ovanligt. Och herregud erbjöd någon mig ett bra stall, roliga kompisar, bra rutiner etc för en unghäst som inte fyllde annan uppgift än gick här och skrotade så varsågod, gärna för mig *s*)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 422
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt... 2
Svar
23
· Visningar
7 184
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för... 9 10 11
Svar
209
· Visningar
24 119
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka