Nu känner jag att jag måste fråga lite!

Mysaan

Trådstartare
Hur vanligt är det att det finns små amatörtränare som kanske bara har 2-3 hästar?

Är det så himla svårt att bli amatörtränare?

Ni som inte finns i Täbys eller Jägersros direkta närhet hur sjutton löser ni startboxträningen? (såg att det fanns någon i Kalmar län kanske nära mig)

Ligger det någon sanning i det lösryckta ryktena om att det möjligtvis skulle bli tal om en bana i Kalmarlän?

Anledningen till mina frågor är för att jag längtar tillbaks till galoppen. Så eftersom vi nu letar gård och pratat om att starta lite hobbyavel så funderar vi samtidigt på om jag skulle ta licens för amatörnivå.

Valet ligger mellan trav och galopp och vad det gäller bannärhet ligger traven på plus men jag har mer koll på galoppen. Men det är väl en hel del att tänka på som jag säkert missar nu.

Har ni några råd och tips på vad jag ska tänka extra på innan jag bestämmer mig??

Sv: Nu känner jag att jag måste fråga lite!

Det finns många amatörer som bara har ett fåtal hästar (däribland jag). Har för tillfället 2 hästar i träningsbar ålder och en åring.
Jag har ungefär lika långt till alla banorna, och självklart blir det till att resa när unghästarna skall träna startboxar, men då finns det ju så mycket mer man lär hästen, resan, ny box, ny miljö, rida på banan, startboxar mm. Så en gång i månaden har jag rest för att lära den unga hästen om livet på banan. Detta fungerar väldigt bra och hästar är inga dumma djur, de lär sig snabbt.
När de väl kan detta och det sitter tränar jag bara hemma, och de rids bara på banan vid race.

Vet inte om jag vill påstå att det är svårt att bli tränare, är man bara intresserad och följer med på kurserna är det inga problem, det mesta handlar egentligen om sunt förnuft enligt mig.
Jag har genomfört 3 steg av 4, och målet är att kunna plocka ut proffslicens.

Tack för svaret!

Såg att du inte bor så himlalångt från mig. :) HUr gör du när du åker till banan? Har du hjälp med dig hemifrån eller har du någon som hjälper dig på banan?

INtresse finns så det är inga problem. Men då kommer osäkerheten om jag är tillräckligt duktig med hästar för att klara en sådan här grej.

Var ju några år sedan jag höll på med galoppörer. Typ 13 år. Fast det sitter väl lite i ryggmärgen.

Har du någon variant att galoppbana hemma som du övar på? Eller har du bara en skogslinga? Fast någonstans att rida snabbjobb måste man ju nästan ha.

Massa grejer att klura på.

När unghästarna väl är redo att åka till banan är det alltid jag som rider de första gångerna, jag vill själv uppleva hur de uppför sig. Men det har alltid gått bra, än så länge. Jag ser till att de har en stark grundkondition innan de far iväg. Väl där får de bekanta sig med banan, ett varv hack är precis lagom att börja med. Innan dess har de gått i ledvolten och fått se sig omkring, självklart är de då redan uppvärmda. Efter varvet på banan är det nedvärmning och dusch som gäller, allt för att likna en "riktig" tävlingsdag, dock med mindre hästar.
Sedan får de stå i sina boxar ett tag, äta mat och dricka vatten innan vi far hem igen, jag brukar alltid ge dem ett par dagar ledigt för att de i lugn och ro ska få tänka över vad vi gjort. Därefter brukar jag åka ner regelbundet tills startboxarna sitter där de ska. Sen är de inte där med förrän vid kval eller tävling.

Eftersom jag alltid rider mina egna hästar i träning brukar jag överlåta de senare ritterna till en jockey, för det är MINST lika roligt att se någon annan rida som att göra det själv, det är kul att se hur hästen arbetar under annan ryttare än mig själv. En bra grej kan vara att låta den jockey rida på träning som man vill ska rida hästen senare i kval/tävling.

Jag har ingen egen galoppbana, men klarar mig utmärkt på skjutfältet, där finns det åtskilliga med mil av sand att rida på, underlaget är ett mellanting av Täbys och Jägersros bana. Jag gör både konditionsträning och snabbjobben där. Brukar åka dit ett par gånger i veckan, resten av ridningen sker hemma i skogen, klättring, grusvägar, skogsvägar mm. Variation gör hästen stark och glad.

Vart finns du? Klart att du ska ta licens, vi ser fram mot fler tränare :)

Tack för uttömmande svar! :)

Jag finns mellan Västervik och Vimmerby. Tror jag har 15 mil ungefär till Skillingaryd.

Jag blir mer och mer pigg på att ta licens faktiskt men jag måste nog ha eget stall först. Kan inte ha dem där jag har mina hästar i dag. De har knappt plats kvar heller.

Har hittat en gård som ligger underbart till. Jättebra klättringsmöjligheter osv. Får leta upp ägaren och kolla om han vill sälja. Tyvärr är stallet helt risigt så det måste byggas nytt i så fall.

Tack igen för uppmuntrande svar!

Mysaan skrev:
Har hittat en gård som ligger underbart till. Jättebra klättringsmöjligheter osv. Får leta upp ägaren och kolla om han vill sälja. Tyvärr är stallet helt risigt så det måste byggas nytt i så fall.
Tack igen för uppmuntrande svar!

Ett tips är att kolla med närliggande bönder om de kanske har trädor/fält som du kan rida på... Hälst INNAN du köper fastigheten så att du vet hur de ställer sig till din träning. Min far har aldrig haft någon träningsbana att träna på, utan det är fält som gäller. Trotts att vi har relativt nära till Täby galopp sköts det mesta av jobbet på landet.

Tyvärr så är de fälten som vi rider på numera inte tillräckligt stora för att kunna inhysa de låga jobben, men spritsarna sköter vi ”hemma”. Alla har ju inte lyxen med fina övningsfält ;) tyvärr är jag dessutom livrädd för att rida på isen på vintern. Annars så skall det ju vara något av det ultimata träningsunderlaget. I varje fall om de gamla hästgubbarna får säga sitt…

Marken runt omkring ägs av gårdsägaren och/eller byns bonde. Så är gårdsägaren intresserad av att sälja så vet jag att byns bonde kan tänka sig att släppa upp mot 10-12 ha mark till oss. Det är bra betesmark och jättefina skogsväagr runt omkring som givetvis är ridbara. :)

Vi får se. Just nu planerar vi för fullt och drömmer. Sedan får vi se om drömmen blir verklig eller inte.

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
2 043
Senast: kryddelydd
·
Utrustning Det finns många "ska" och "måste" när det gäller sadelutprovning, framför allt här på buke. Det ska vara på ett visst sätt mm. Folk... 2
Svar
26
· Visningar
2 664
Senast: Loppfrö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka