Filosoferar kring sadlar och utprovning

Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

:bow: :bow:
Helt rätt, sadel ska inte provas ut på stallgången utan även i röresle.
Sen är det ju som du skriver väldigt induviduellt för varje häst.
Två hästar kan se helt identiska ut i ryggen på stallgången men som natt och dag när de sätts i arbete och ryggen får jobba ordentligt.
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

iingen aning. men du om du vart där har du någon vägbeskrivning ? de var lite dåligt med det .. har nämligen aldrig varit där. så du får järna pma en vägbeskvringning :P åker från södertälje(sthlms hållet)
Ska bli jätte spännande :D
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

Har tyvärr dålig erfarenhet av sadelutprovare.Finns många i omlopp med bara någon dags utbildning och jag har sett flera skräckexempel på sadlar som har blivit utprovade av sådana så jag passar mig noga.
Brukar klara det själv ihop med mina hästar ,efter mer än 20 år med egna hästar.
Alice,vad blev det för sadel?
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

hej
jag vill börja med att säga grattis (ärligt menat)
och vad kul att du fann en sadel så du fick känna på lite mer om hur det bör vara när man prövat ut en sadel.

I stallgången ligger en väl apassad sadel aldrig 100% den skall tillochmed lätta i mitten delen för att tillåta att ryggen skall kunna få plats när hästen jobbar.

När man stoppar om en sadel så fyller man aldrig den lika hårt i mitten partiet just för att ge plats för musklerna att komma uppåt.
Men man måste stoppas så den passar efter den hästens rygg.
Ibalnd kan man behöva stoppa om den mer än 1 gång för att uppnå ett fullgott resultat.

Lika viktigt är det åxå att sadeln inte klämmer för hårt av stoppning för högt upp över trampetzius muskeln(den ligger omkring manken, om en häst har spestig manke har den troligen dåligt utvecklade muskler där.Dvs den har haft en trång sadel)

En meriterad sadelmakare bör kunna rätta till det genom att sänka bossans söm så att den korrigeras efter hur just den hästen ser ut.

Ibland kan även detta vara orsak till att en häst ofta "lägger sig på bogarna"
För den får inte den styrkan den behöver och sadeln klämmer lite där.

så länge bomvidden stämmer med hästen och sadlens linje så kan man fixa en hel del med att stoppa bossan efter hästen så den passar.Beganade sadlar är inte alltid svåra att få att passa.
En *ny* sadel för ens häst behöver alltid ses över för att passa som bäst , den gör inte det av sig självt.


ops nu far jag iväg igen var inte meningen...

Men kul att du fick känna på vilken skillnad det gör för både ryttare och häst när sadel passar bra=))

/loppfrö
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

jag vill börja med att säga grattis (ärligt menat)
och vad kul att du fann en sadel så du fick känna på lite mer om hur det bör vara när man prövat ut en sadel.
Tack! :bow:

Ja, jag trodde ju jag visste hur det skulle kännas eftersom hoppsadeln var utprovad av utprovare. Det var bara turen att jag kände att jag behövde en dressyrsadel och gjorde en chansning och köpte denna och upptäckte den enorma skillnaden i arbetet hos hästen. Den här skillnaden har gjort att jag börjat fundera och kommit fram till att det måste vara så att hoppsadeln inte passar. Den måste nu säljas till förmån för en som passar! Det blir samma märke som dressyrsadeln. Har provat den på hästen. Trycket lättar på "rätt" ställe i stallgången och hästen svarar lika bra på arbete under den som under dressyrsadeln.

I stallgången ligger en väl apassad sadel aldrig 100% den skall tillochmed lätta i mitten delen för att tillåta att ryggen skall kunna få plats när hästen jobbar.
Men det trodde jag och det var därför det blev så fel! Den hoppsadel jag fick utprovad ligger 100% efter hästryggen i gången. Det var det jag lärt mig och inte sjutton tänkte jag på något annat.

När man stoppar om en sadel så fyller man aldrig den lika hårt i mitten partiet just för att ge plats för musklerna att komma uppåt.
Men man måste stoppas så den passar efter den hästens rygg.
Ibalnd kan man behöva stoppa om den mer än 1 gång för att uppnå ett fullgott resultat.
Intressant! :)

Lika viktigt är det åxå att sadeln inte klämmer för hårt av stoppning för högt upp över trampetzius muskeln(den ligger omkring manken, om en häst har spestig manke har den troligen dåligt utvecklade muskler där.Dvs den har haft en trång sadel)
Det är något som kommer att behöva justeras på dressyrsadeln. Upplever att den ligger emot aningens för högt upp på manken. Det ska sadelmakaren få titta på när h*n kommer och provar ut hoppsadeln.

En meriterad sadelmakare bör kunna rätta till det genom att sänka bossans söm så att den korrigeras efter hur just den hästen ser ut.
Så det går? Det har jag fått höra att det inte går! Men varför skulle inte en skicklig sadelmakare kunna ändra det?

så länge bomvidden stämmer med hästen och sadlens linje så kan man fixa en hel del med att stoppa bossan efter hästen så den passar.Beganade sadlar är inte alltid svåra att få att passa.
En *ny* sadel för ens häst behöver alltid ses över för att passa som bäst , den gör inte det av sig självt.
Ok! Tack!
Nej, varför skulle en beg vara svårare? Den måste ju ändå ses över av sadelmakare eftersom den är, som du säger, "ny" för hästen.

ops nu far jag iväg igen var inte meningen...
Tvärtom! Det är intressant! :bow:

Men kul att du fick känna på vilken skillnad det gör för både ryttare och häst när sadel passar bra=))
Ja, och det var inte en liten skillnad! Kunde aldrig drömma om att det skulle gå att rida som "de vise" säger; "rid på teknik, inte på styrka". Fick göra helt tvärt om med den utprovade hoppsadeln.... :crazy:

//Alice
 
Sv: Filosoferar kring sadlar och utprovning

Hej igen

En duktig sadelmakare kan alltid ändra på sömmar och lite mer,det jag menade med att sänka sömmen är inget svårt eller något som förstör bossan.Man kan enkelt ta bort sömmen och bossan är lika som innan igen.
Man får bara passa sig för att stoppa in förmycket när man gör så..;-)

Ibland kan dock problemet vara så att sadeltillverkarens garati går ut om man lägger till en söm, där den inte ursprungligen vart.

Men som jag ser det så är det ju sadelns ägare som avgör huruvida man vill få den att passa hästen så bra som möjligt eller inte.

Har man som du upplevt hur hästen kan dansa fram med små hjälper och allt känns så där underbart, då vill man inte heller gå tillbaka till att kämpa hårt mot en motsträvig häst för att inte utrustningen passar.

Hoppas du får till hoppsadeln lika bra =)))

/loppfrö
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: caballus
·
Utrustning Efter 30 år som ryttare har jag för första gången fått ridsår, i ljumskarna. Sadeln är utprovad och ny, jag hamnar i en korrekt sits i...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
810
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp