Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Oj så intressant. Finns det ingen opinion mot stora lockdowns? Jag tänker framförallt att företagarna borde lobba mot det eftersom de tar sån skada.

Jag har påbörjat min vaccinering och känner mig rätt trygg med mrna-vaccinet. Dels har jag läst på om hur det funkar och dels är det testat på ovanligt många som nu har varit vaccinerade i ungefär ett år eller mer. Jag förutsätter att testpersonerna fortsätter att kollas ett tag till. Svåra biverkningar som dyker upp efter mer än ett år känns inte så sannolikt, särskilt inte med mrna-vaccin som förlorar verkan såpass snabbt. Tänk också på att Biontech hade sitt vaccin klart redan i början av 2020 (kliniska tester startade i april) så tekniken fanns redan.
 
Fast å andra sidan så klarar sig Australien rätt bra. Bättre då att ni väntar och har lockdowns ett par år till så att mer vaccin kan gå till U-länder där det verkligen behövs både för att stoppa dödstalen och för att minska risken för en ny farlig mutation.
 
Allmänt är det ju så att varje person får tycka som de vill. Problemet är ju när en skriver vad de tycker, och någon annan skriver vad de tycker så tycker den första att den andra är oförskämd…. Tror detta kommer blir en sådan tråd tyvärr…
 
Fast å andra sidan så klarar sig Australien rätt bra. Bättre då att ni väntar och har lockdowns ett par år till så att mer vaccin kan gå till U-länder där det verkligen behövs både för att stoppa dödstalen och för att minska risken för en ny farlig mutation.
Instämmer! Bättre att det vaccinet istället går till ex. Indien där mängder av människor dör utan ens få sjukhusvård. Man får verkligen hoppas Australien inte sitter och håller på något vaccin under tiden i lockdown.
 
Du är ju i en helt annan kontext än vi som bor i Sverige.

Jag tror det sociala trycket kommer att öka i Australien. Ni kommer ju inte kunna öppna upp samhället om ni inte blir vaccinerade.

Jag tänkte som du fram till början av november 2020 och det gjordes undersökningar då som visade att svenskar var inte helt positiva till att vaccinera sig om jag minns rätt. Men opinionen vände i Sverige och jag ställde mig först i vaccinkön. Något liknande kommer säkert hända i Australien också. Om alla man känner vaccinerar sig och om det är en nackdel att inte vaccinera sig, då vaccinerar man sig.
Ja vi är ju helt klart "efter" här.... jag tror ju även regeringen "vill vänta och se" här i Aus. Åtminstone QLD om man ska tro deras förra veckans uttalande. Det påverkar ju såklart
 
Jag fattar inte vad facebook har med det här att göra? Och din sambo har inte sett något om varför han ska vaccinera sig för att han inte är på sociala medier? Har han levt under en sten?
Han har inte FB, han köper inte morgontidningen, han har inte tid att titta på nyheterna innan jobb på morgonen och nej. INGEN här pratar om covid/covid-vaccin "generellt" typ på puben på after work
 
Oj så intressant. Finns det ingen opinion mot stora lockdowns? Jag tänker framförallt att företagarna borde lobba mot det eftersom de tar sån skada.

Jag har påbörjat min vaccinering och känner mig rätt trygg med mrna-vaccinet. Dels har jag läst på om hur det funkar och dels är det testat på ovanligt många som nu har varit vaccinerade i ungefär ett år eller mer. Jag förutsätter att testpersonerna fortsätter att kollas ett tag till. Svåra biverkningar som dyker upp efter mer än ett år känns inte så sannolikt, särskilt inte med mrna-vaccin som förlorar verkan såpass snabbt. Tänk också på att Biontech hade sitt vaccin klart redan i början av 2020 (kliniska tester startade i april) så tekniken fanns redan.
Alltså farmarna började skrika för ett år sedan när alla backpackers lämnade.... till dövöron > regeringen.

Småföretagare som fått stänga hittills har blivit ersatta.

Småföretagare som fortfarande kämpar har fått skära ned på personal och jobbar övertid själva vilket jag tror kommer leda till mental health issues om det inte vänder snart
 
Ja vi är ju helt klart "efter" här.... jag tror ju även regeringen "vill vänta och se" här i Aus. Åtminstone QLD om man ska tro deras förra veckans uttalande. Det påverkar ju såklart
Ett annat problem är ju att man valde att satsa allt på ett kort nästan, med Astras vaccin etc.

Alltså, det finns ju rätt mycket att läsa på exempelvis BBC om Australien och Covid, kan det vara något att följa mer regelbundet än bara FB? https://www.bbc.com/news/world-australia-56825920
 
Fast å andra sidan så klarar sig Australien rätt bra. Bättre då att ni väntar och har lockdowns ett par år till så att mer vaccin kan gå till U-länder där det verkligen behövs både för att stoppa dödstalen och för att minska risken för en ny farlig mutation.
Ja det låter ju som en bra idé eftersom merparten här inte verkar vilja vaccinera sig ÄN
 
Instämmer! Bättre att det vaccinet istället går till ex. Indien där mängder av människor dör utan ens få sjukhusvård. Man får verkligen hoppas Australien inte sitter och håller på något vaccin under tiden i lockdown.
Vi sitter på astra zeneka eller hur det stavas som kommer gå ur datum snart då våra health chiefs i olika stater har sagt till att rata det
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp