Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Men har ni inte samhällsinformation? Gratistidningar? Information på reklamtavlor osv?
Nej inga gratis utskick i brevlådan so far. Reklamtavlor tror jag vi har 3 stycken här på ön där folk sätter upp lappar om att sälja gamla soffor eller tider för yoga klasser
 
Ja det låter ju som en bra idé eftersom merparten här inte verkar vilja vaccinera sig ÄN
Så istället för att vaccinera sin befolkning så kommer turister att hållas borta, företagare gå på knäna och må dåligt och riskera att få bomma igen och samhällen gå i lock down titt som tätt under flera år till?
Ok. Hela Australien verkar ha levt under en sten den här pandemin.
 
Men då har ni ju tillgång till mer info än du gav sken av! :D
Jag går in där och läser, inte min sambo. Såklart uppdaterar Jag honom men han är förvånad att om man inte har normal tillgång till Internet, att det inte finns någon annan info alls. Som ni skriver, reklamblad, gratistidningar, folk som är ute på gatan?

Jag kan räkna upp förmodligen 15 bekanta eller fler på vår _under en sten_ som inte har tillgång till dator/smartfone/internet dagligen
 
Så istället för att vaccinera sin befolkning så kommer turister att hållas borta, företagare gå på knäna och må dåligt och riskera att få bomma igen och samhällen gå i lock down titt som tätt under flera år till?
Ok. Hela Australien verkar ha levt under en sten den här pandemin.
Senaste 1.5 året har det varit så och det verkar åtminstone som det kommer pågå ett år till (stängda internationella gränser för turism)
 
Jag går in där och läser, inte min sambo. Såklart uppdaterar Jag honom men han är förvånad att om man inte har normal tillgång till Internet, att det inte finns någon annan info alls. Som ni skriver, reklamblad, gratistidningar, folk som är ute på gatan?

Jag kan räkna upp förmodligen 15 bekanta eller fler på vår _under en sten_ som inte har tillgång till dator/smartfone/internet dagligen
Det låter ju absolut som en brist vad gäller nyhetsuppdateringar isf, att man inte anpassat sig efter hur ens invånare lever sina liv.
 
Jag går in där och läser, inte min sambo. Såklart uppdaterar Jag honom men han är förvånad att om man inte har normal tillgång till Internet, att det inte finns någon annan info alls. Som ni skriver, reklamblad, gratistidningar, folk som är ute på gatan?

Jag kan räkna upp förmodligen 15 bekanta eller fler på vår _under en sten_ som inte har tillgång till dator/smartfone/internet dagligen
Men du har ju tillgång till internet. Och ändå har du fått för dig att det inte är säkert att vaccinera sig?
 
Jag tog vaccinet mot svininfluensan utan att tveka en sekund, men med tanke på vad som hände efter den ska jag erkänna att jag var mycket mer skeptisk när det började bli tal om vaccin mot covid. Framför allt i början, när det inte var så utspritt här i Sverige med tanke på att i alla fall jag inte hörde om en enda person som verkligen fick svininfluensa på riktigt.

Min ålderskategori "får" vaccinera sig nu, men det har varit väldigt svårt att få en tid. Därför har jag inte tagit sprutan än. Jag jobbar hemifrån och har i princip noll kontakt med andra människor utanför min familj, där två av tre redan är vaccinerade fullt ut (den tredje personen är i samma ålderskategori som jag och har heller inte fått en tid än). Jag hoppas att det kommer att vara lättare att boka in en tid om några veckor när de som är mest ivriga har fått sin spruta, och då kommer jag ta vaccinet. Jag hade varit mycket mer orolig om jag inte hade haft möjligheten/förmånen att jobba 100% hemifrån, eller om jag hade varit mer social eller planerat att resa någonstans (inom Sverige) i sommar.

Jag är fortfarande lite nojig för biverkningar, men inser att alla måste dra sitt strå till stacken och vaccinera sig. Jag är dock glad att min ålderskategori inte "får" vaccineras med Astra.
 
Men du har ju tillgång till internet. Och ändå har du fått för dig att det inte är säkert att vaccinera sig?
Ja och nej. Jag har internet och FB (min sambo har internet men inte FB) och jag tänker att jag ska vaccinera mig när jag är redo. Sambon också.
Vi känner oss inte redo än.


Edit: varför jag drar in FB i konversationen är för att så oerhört mycket info kommer via denna kanal, både för och emot.

Och att Aus regering verkar ha varit avvaktande med, tills nu kanske, man börjat lobba för vaccin senaste dagarna
 
Om man är medveten om:

1. Att man inte läst på, och:
2. Att landet man bor i ligger efter i pandemin

Då har man ju ett hemskt dåligt utgångsläge att bilda sig en åsikt alls, tänker jag. Jag hade börjat med att läsa på om vaccineringsstrategier, vaccinet, hur andra länder gör. Sen ta ett beslut. Jag har svårt att se att du kommer ta något annat beslut än att vaccinera dig. Enligt mig är det:

1. Solidariskt
2. Det enda sättet att få slut på pandemin

…och som någon annan skrev, vi lägger vår hälsa i andras händer hela tiden utan att blinka. Detta är dessutom väl forskat och väl beprövat. Vänta? Ja vi kan vänta, och få en längre pandemi, om det känns lockande.
 
Om man är medveten om:

1. Att man inte läst på, och:
2. Att landet man bor i ligger efter i pandemin

Då har man ju ett hemskt dåligt utgångsläge att bilda sig en åsikt alls, tänker jag. Jag hade börjat med att läsa på om vaccineringsstrategier, vaccinet, hur andra länder gör. Sen ta ett beslut. Jag har svårt att se att du kommer ta något annat beslut än att vaccinera dig. Enligt mig är det:

1. Solidariskt
2. Det enda sättet att få slut på pandemin

…och som någon annan skrev, vi lägger vår hälsa i andras händer hela tiden utan att blinka. Detta är dessutom väl forskat och väl beprövat. Vänta? Ja vi kan vänta, och få en längre pandemi, om det känns lockande.
Jag har läst artiklar om UK och Israel senaste dagarna... och känner att jag vill veta mer. Dock inte haft tid än
 
Jag går in där och läser, inte min sambo. Såklart uppdaterar Jag honom men han är förvånad att om man inte har normal tillgång till Internet, att det inte finns någon annan info alls. Som ni skriver, reklamblad, gratistidningar, folk som är ute på gatan?

Jag kan räkna upp förmodligen 15 bekanta eller fler på vår _under en sten_ som inte har tillgång till dator/smartfone/internet dagligen
Men alltså före internet köpte alla som ville bli informerade tidningen, såg på tv eller lyssnade på radio. Det är inget nytt att man själv måste ta ansvar för att få till sig information. Skillnaden idag är att myndigheterna kan utnyttja sånt som internet och sms för att nå ut med information ännu bättre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp